تخت جمشید، مرکز تشریفاتی داریوش بزرگ؛ داستان سفر

به گزارش مجله ویراپارس، تخت جمشید، پرسپولیس یا پارسه، نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که به وسیله داریوش اول بنا شد. ملاقات از این بنای باشکوه با تمدنی شگرف، برای هر کسی با هر نژادی باعث تحسین و تعجب است. زوج جهانگرد نروژی ما، این بار به تخت جمشید سفر نموده اند. با خبرنگاران همراه باشید تا یادداشت ها و نظرات آن ها را راجع به این بنا با هم بخوانیم.

تخت جمشید، مرکز تشریفاتی داریوش بزرگ؛ داستان سفر

بنت و پِر (Bente and Per) زوج جهانگرد اهل نروژ هستند که در شهر فردریکستاد زندگی می نمایند. این زوج به کشورهای مختلفی در قاره های آسیا، اروپا، اقیانوسیه و آفریقا سفر نموده اند و داستان سفرهایشان را در وب سایت خود منتشر می نمایند. هدف آن ها از این کار، انتقال لذت سفر به دیگران است. بنت و پر می خواهند با این کار، مردم را به سفرکردن تشویق نمایند. ساعت 22:15 روزهای زوج می توانید داستان سفر این زوج جهانگرد را در خبرنگاران بخوانید.

دروازه تمام ملت ها، تخت جمشید، ایران.

نام تخت جمشید، طنین اسطوره ها و جلوه گر رویاها است. یک سال بود که برای سفر به ایران و تماشا شهر تاریخی تخت جمشید برنامه ریزی نموده بودیم. صبح خیلی زود سوار یک مینی بوس شدیم و همراه با راهنما و راننده خصوصی به سمت شمال شیراز حرکت کردیم. از میان زمین های حاصلخیز گندم عبور کردیم. پس از یک ساعت، رشته کوهی در افق پدیدار شد. نزدیک ترین کوه، کوه رحمت نام دارد. این کوه برای پادشاهان پارسی که تخت جمشید را در دامنه کوه در سال 520 قبل از میلاد ساخته اند مقدس به شمار می آمده است. پرسپولیس، نام یونانی این شهر و به معنای شهر پارسه است. نام اصلی این مکان پارسه بوده است. باور بر این است که این مکان، مرکز تشریفاتی است که تا حدودی برای تفریح مهمانان ساخته شد.

خیابانی که به تخت جمشید ایران ختم می شود

وقتی رسیدیم، باران نم نم می بارید و چند جهانگرد دیگر در پارکینگ بسیار بزرگ که تنها چند صد متر با شهر معروف فاصله داشت، ایستاده بودند. زمانی که به سمت کوه رحمت در حرکت بودیم و متوجه دو پله اصلی شدیم که از دو طرف دیواری، به سمت شهر می رفتند، منظره زیبایی پیش روی ما ظاهر شد. تخته سنگ های بزرگی به شکل دیوار درآمده بودند و از دو طرف آن ها پله هایی به سمت دروازه ملت ها، دروازه خشایارشاه می رفت. اینجا یک بنای تاریخی افسانه ای است و تا زمانی که تمام پله ها را بالا نیایید هرگز متوجه نخواهید شد که آمدن و تماشا تخت جمشید برای مردم آن موقع چقدر باشکوه بوده است. دو گاو غول آسا، که به صورت شگفت آوری از سنگ ساخته شده اند، روی دروازه، بالای سر شما نهاده شده اند. این که چطور 2500 سال پیش توانسته اند از این بناهای بزرگ با چنین ارتفاعی بالا فرایند غیرقابل درک است.

اولین احساس من، حس اعتقاد شدید به تاریخی بود که این مکان از خود نشان می داد. اینجا بسیار زیبا و بسیار بزرگ است، اما در عین حال علامت ها و شخصیت های بسیار پیچیده ای دارد که فهم آن ها بسیار سخت است. تصوری که ما از اینجا داشتیم چنین بود: ستون های بلند با اسب هایی بر آن ها، و ستون بندی هایی که در فلات کوه گسترده شده اند. اما واقعیت فراتر از این بود. ستون ها بسیار باعظمت بودند، اما بزرگ ترین شگفتی، حجاری های زیبایی بود که به طرز باورنکردنی به خوبی حفظ شده بودند.

بعضی حجاری ها در تخت جمشید، ایران
حجاری بزرگ شیر در تخت جمشید، ایران

راهنمای ما می گفت، این حجاری ها در ابتدا جلا داده شده اند، بنابراین کاملا سیاه هستند. آن ها آن قدر براق بودند که همه چیز را مانند آینه منعکس می کردند. ستون ها و تندیس ها به رنگ روشن بودند.

ما با احترام فراوان در محیط قدم برمی داریم و راهنمای ما مانند یک کتاب مرجع، بدون توقف تاریخچه این مکان را برای ما می گوید. ما مخاطب های بسیار مشتاقی هستیم اما می دانم که تمام آن ها را فردا فراموش خواهم کرد. تمام توجه را بر لذت از فضا، این هنر زیبا و زندگی روزمره مردم 2500 سال پیش متمرکز می کنم.

زنان و مردان برای کار یکسان، حقوق یکسان دریافت می کردند. از رویاهایم بیرون آمدم و گوش به راهنما سپردم که داشت درباره چگونگی زندگی در گذشته در این مکان شرح می داد. سپس ادامه داد:

ما از این امر کاملا مطمئن هستیم. زمانی که قانون تازه وضع می شد، نوشته می شد و به تمام مملکت و دولت ها فرستاده می شد. زنان باردار مرخصی با حقوق داشتند و می توانستند مدتی را در خانه با فرزند خود بگذرانند. در این جامعه زنان قوی و آزاد بودند.

تخت جمشید، ایران

تخت جمشید به وسیله داریوش اول بنا شد و به عنوان مرکز مراسم و تشریفات از سال 550 تا 330 قبل از میلاد مورد استفاده نهاده شد. در سال 1979، این مکان به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. باستان شناس فرانسوی آندره گودار در دهه 1830 در حفاری این مکان نقش داشت. طبق گفته گودار، قدمت یافته ها به سال 518 قبل از میلاد بازمی شود. تخت جمشید بر تاقچه های طبیعی دامنه کوه رحمت ساخته شد. این حقیقت را از سنگ نبشته ای که در قسمت جنوبی این مکان کشف شد می توان فهمید. پیش از شروع ساخت، این منظره برای ساخت این شهر آماده شد. در آن موقع سه مرکز پادشاهی دیگر نیز وجود داشته که هرکدام کاربرد خاص خود را داشتند.

تخت جمشید به سه بخش تقسیم می شود: بخش نظامی، بخش خزانه، و بخش مسکونی که شامل کاخ های بزرگی است. ویرانه ها نشان می دهند که کاخ ها از مرمر خاکستری تیره ساخته شده بودند. امروزه هنوز 15 ستون باقی است. اسکندر تخت جمشید را ویران کرد. او شهر را به آتش کشید و ثروت آن را در سال 300 قبل از میلاد به تاراج برد.

تخت جمشید، ایران
تخت جمشید، ایران
تخت جمشید، ایران
تخت جمشید، ایران

نکروپولیس/ نقش رستم

نکروپولیس در چند کیلومتری تخت جمشید واقع شده است و به معنای شهر مردگان است. البته واژه شهر مردگان هرگز در ادبیات ما به کار نمی رود ولی این کلمه در نگارش این گردشگران استفاده شده است. نکروپلیس گورستانی در شمال غربی تخت جمشید است. قدمت بخش های قدیمی این منطقه به حدود 1000 سال پیش از میلاد بازمی شود. چهار مقبره مربوط به پادشاهان هخامنشی در این منطقه وجود دارد. این مقبره ها در دل کوه حجاری شده اند و ورودی هر مقبره در مرکز یک صلیب واقع شده است، حکاکی روی کوه شبیه به صلیب است.

پادشاه درون یک تابوت سنگی، داخل مقبره قرار داده می شد. یکی از مقبره ها به عنوان مقبره داریوش اول شناخته می شود. طبق سنگ نبشته های درون کوه، از این موضوع کاملا مطمئن هستیم.

نکروپولیس/ نقش رستم، ایران
نکروپولیس/ نقش رستم، ایران

نقش رجب

نقش رجب جایگاه یکی از حجاری های باستانی است که تنها چند متر از نقش رستم فاصله دارد. این مکان که در امتداد نقش رستم واقع شده است، مرکز فرهنگی مرودشت به شمار می آید. این منطقه چهار حجاری در کوه دارد که قدمت آن ها به دوران ساسانیان بازمی شود.

آتشکده ای در نقش رستم، ایران.

بنت و پر عقیده دارند که حجاری های زیبای موجود در پرسپولیس، شما را به اعماق تاریخ می برد. نظر شما خوانندگان خبرنگارانیی عزیز در این مورد چیست؟

منبع: کجارو / travelwithallsenses.com
انتشار: 26 بهمن 1400 بروزرسانی: 26 بهمن 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1948

به "تخت جمشید، مرکز تشریفاتی داریوش بزرگ؛ داستان سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخت جمشید، مرکز تشریفاتی داریوش بزرگ؛ داستان سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید