تأکید پکن بر عدم دیدار مقامات ارشد چین و ژاپن در افتتاحیه المپیک سوچی

به گزارش مجله ویراپارس، خبرنگاران: نخست وزیر ژاپن در حالی میخواهد در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی در شهر سوچی روسیه شرکت کند که چین هرگونه دیدار رسمی بین رئیس جمهور این کشور و نخست وزیر ژاپن را رد نموده است.

تأکید پکن بر عدم دیدار مقامات ارشد چین و ژاپن در افتتاحیه المپیک سوچی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز؛ شینزو آبه نخست وزیر ژاپن احتمالا در مراسم افتتاحیه المپیک سوچی در روسیه شرکت خواهد نمود و ژی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز پیش از این آمادگی خود را برای شرکت در این مراسم اعلام نموده است. ولی دولت چین هرگونه دیدار رسمی بین مقام های ارشد دو کشور را به شدت رد نموده است.

بر اساس این گزارش روابط پکن و توکیو طی ماه های اخیر با تنش های شدیدی همراه بوده و این تنشها زمانی به اوج خود رسید که شینزو آبه از معبد جنجالی یاسوکانی دیدن کرد. این معبد نمادی برای دوره نظامی گری ژاپن و اشغال شبه جزیره کره و چین به شمار می رود. این اقدام نخست وزیر ژاپن با انتقاد شدید چین و کره جنوبی روبرو شده است.

رئیس جمهور چین میخواهد طی روزهای 6 تا 8 فوریه به روسیه سفر کند. این مساله موجب تقویت صندلی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواهد شد چرا که پیش از این روسای جمهور آمریکا و آلمان از عدم شرکت خود در این مراسم خبر داده اند.یک مقام ارشد کابینه ژاپن نیز هفته گذشته تاکید نمود، برنامه ریزی لازم برای شرکت شینزو آبه در مراسم افتتاحیه المپیک سوچی تدارک دیده شده است ولی هنوز این مساله نهایی نیست. المپیک سوچی طی روزهای 7 تا 23 فوریه برگزار خواهد شد.

معاون وزیر خارجه چین نیز امروز سه شنبه تاکید نمود، ژی جین پینگ هیچ برنامه ای برای دیدار با رهبر ژاپن در سوچی ندارد. تنش های مرزی بین چین و ژاپن نیز طی ماه های اخیر به سردی روابط دو کشور یاری نموده است. آمریکا نیز از اقدام نخست وزیر ژاپن در دیدن از معبد یاسوکانی ابراز ناامیدی و نگرانی نموده است.

اختلافات دو کشور بر سر مالکیت جزایر واقع در دریای شرقی چین تاثیر منفی زیادی بر همکاری های مالی و تجاری در سال 2012 داشته است.اقدام اخیر چین در ایجاد منطقه دفاعی هوایی بر فراز دریای شرقی چین نیز به تنش ها بین توکیو و پکن دامن زده است.شینزو آبه در یک سالی که به قدرت رسیده بارها خواهان مذاکره با مقام های چینی شده است ولی دولت پکن حاضر به پذیرش این درخواست نشده است. ژی جین پینگ رئیس جمهور چین و شینزو آبه طی امسال دو بار به طور کوتاه با یکدیگر دیدار و تبادل نظر کردند. بار نخست در نشست اپک که اکتبر در جزیره بالی اندونزی برگزار گردید و بار دیگر در حاشیه نشست رهبران گروه 20 که سپتامبر در شهر سن پیترزبورگ برگزار گردیده بود.

منبع: تسنیم
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 385

به "تأکید پکن بر عدم دیدار مقامات ارشد چین و ژاپن در افتتاحیه المپیک سوچی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأکید پکن بر عدم دیدار مقامات ارشد چین و ژاپن در افتتاحیه المپیک سوچی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید