بلد چهاربرابر بیشتر از گوگل مپ نقطه پرمراجعه دارد
به گزارش مجله ویراپارس، مدیر هلدینگ هزاردستان با اشاره به اینکه نقاط پرمراجعه در برنامه بلد چهار برابر گوگل مپ در ایران است، گفت: با کنترل هوشمند دوربین های هدایت رانندگی و مسیریابی ترکیبی اینترنتی بلد می توان بدون احداث اتوبان یا خیابان جدید، کیفیت زندگی شهری را ارتقا داد.
اخبار شرکت ها- مدیر هلدینگ هزاردستان در نشست خبری جهتیاب فارسی بلد با اشاره به اینکه نقاط پرمراجعه در این برنامه چهار برابر گوگل مپ در ایران است گفت: با کنترل هوشمند دوربین های هدایت رانندگی و جهتیابی ترکیبی اینترنتی بلد می توان بدون احداث اتوبان یا خیابان جدید، کیفیت زندگی شهری را ارتقا داد.
رویداد خبری بلد، پرنصب ترین نقشه و جهتیاب فارسی ، روز سه شنبه 26 شهریور با حضور خبرنگاران حوزه فناوری و شهری در حالی برگزار گردید، که تا چند روز دیگر و با شروع رسمی مدارس و دانشگاه ها و شروع پاییز به طور حتم با موج جدیدی ازعبور و مرور خودروها در سطح شهر روبرو خواهیم بود.
حسام میرآرمندهی در این مراسم گفت: بلد اولین اپلیکیشن نقشه و جهتیابی است که با تکیه بر توان تکنولوژیک و دانش تیم فنی، توانسته اطلاعات شهری را به شکل هوشمندانه ای جمع آوری کند و در اختیار کاربران قرار دهد. به گفته او بلد، با بیش از650 هزار نقطه پرمراجعه بزرگترین منبع poi کشور است. پی اوآی شامل اطلاعاتی مانند مکان های عمومی، بیمارستان ها، مساجد، مراکز تجاری و ... می شود که به یاری دوربین ها یا یاری کاربران ثبت شده است.
میرآرمندهی گفت: روش کار بلد اینگونه است که به ازای هر دو نقطه ای که کاربر تعیین می نماید چند جهت پیشنهاد می دهد. برای این کار طرح های کاهش آلودگی و طرح ترافیک درنظر گرفته شده که با تمایز رنگ ها این مناطق نشان می شود. همچنین ترافیک لحظه ای شهر هم با یاری افرادی که از جهتیاب آنلاین استفاده می نمایند جمع آوری می شود. از سوی دیگر همکاری های مشترکی هم با نیروی انتظامی و شهرداری خواهیم داشت که منبع های ما برای تخمین وضعیت رسیدن افراد به مقصد خواهند بود.
تهران یکی از پنج شهر نامناسب جهان از نظر جابه جایی
طبق گفته مدیرعامل هلدینگ هزاردستان در حال مجموع ترافیک روزانه مصرفی توسط کاربران بلد دو ترابایت است. به گفته او تهران از نظر شاخص جابه جایی جزء پنج شهر ضعیف و بغداد بدترین است و هنک کنگ، آمستردام و استکهلم از بهترین وضعیت برخوردارند که با یاری هوش مصنوعی و همکاری پلیس و شهرداری می توان زمینه ای برای افزایش این شاخص فراهم کرد. در حالی که امروزه دوربین های شهری مثل نیایش یا ولیعصر حتی هم زمان به همدیگر متصل نشده اند، با هوش مصنوعی در شهرهای چین این شاخص ها را بهبود داده اند.
نرم افزار بلد علاوه بر خودروهای مجهز به دوربین بر مشارکت کاربران بیشتر حساب می نماید تا poi ها و همچنین دقت جهتیابی و ترافیک را افزایش دهد. به گفته آرمندهی این اطلاعات شامل تصادف ها، دوربین های کنترل سرعت و کنترل ترافیک هم می شود چراکه بعضی از آنها بسیار سریع جابه جا می شوند، تغییر می نمایند و به همین دلیل مشارکت کاربران می تواند اطلاعات به روزتری ارائه کند.
جهتیابی ترکیبی، ویژگی متمایز بلد
مدیرعامل هولدینگ هزاردستان یکی از ویژگی متمایز این برنامه را حمل و نقل عمومی ترکیبی دانست. او گفت: اگرچه شهرداری سایت های جدا از یکدیگری برای تاکسی، اتوبوس و مترو دارد که ساعت ها و جهتها را تعیین نموده اما در بلد جهتهای پیشنهادی شامل ترکیب پیاده روی، خطوط مترو، تاکسی و بعد اتوبوس سواری می شود.
وی در شرح poi یا نقاط پرمراجعه در بلد اظهار کرد: وقتی در در یک محله هستیم می توانیم شهر ها یا محلات دیگر را هم جست و جو کنیم که فقط با تغییر دادن نقشه و گشتن در آن نقطه قابل دسترس می شود. ما تصاویری از نقاط پرمراجعه با ماشین های تصویربرداری به دست آوردیم که از مراکز استان ها شروع شده و به همه کشور تسری می یابد. در تصاویر اطلاعات بیشتری مثل شماره تماس هم وجود دارد که با کلیک کردن می شود با شماره روی تابلو تماس گرفت و امیدواریم باعث کاهش مراجعه حضوری افراد در شهر و کاهش ترافیک شود. افراد و کاربران می توانند اطلاعات را اصلاح یا موارد خلاف واقع را گزارش و همچنین مکان هایی را که به تازگی تاسیس شده اند با مشارکت کاربرها اضافه نمایند.
نقشه آفلاین، جایگزینی برای پوشش ضعیف اینترنت
مدیرعامل هولدینگ هزاردستان با اشاره به مبحث نقشه آفلاین شرح داد:در کشور ما پوشش اینترنت ممکن است کامل نباشد یا هزینه های اینترنت برای بعضی از کاربران ما حساسیت زا باشد که با دانلود نقشه های آفلاین اگرچه قابلیت اطلاع پیدا کردن از ترافیک آنلاین از دست می رود اما میزان استفاده اینترنت کم می شود.
امکانات بومی بلد
یکی از امکانات بومی که در سایت بلد اضافه شده شناسایی نقاط پرخطر تهران بوده است. به گفته میرآرمندهی در جریان سیلی که فروردین سال 1398 رخ داد مناطق پر خطر تهران در نقشه اضافه و اطلاع رسانی شد که در شرایط پرخطر می تواند منجر به نجات جان افراد شود.
میرآرمندهی همچنین با اشاره به توانایی جدید بلد برای شناسایی نمایشگاه های کشور گفت: در بهار سال جاری با نمایشگاه کتاب همکاری داشتیم که به یاری آن افراد می توانستند صندلی ناشران را در نقشه ما پیدا و در هزینه و وقتشان صرفه جویی نمایند. همچنین نقشه نمایشگاه الکامپ را هم پوشش دادیم و قرار است این قابلیت را گسترش دهیم.
دستیابی صوتی امکان دیگری است که از مدتی قبل با یاری فن آوری و هوش مصنوعی برای آن کوشش شده است. میرآرمندهی اظهار کرد: ما به زودی تبدیل صوت به متن و برعکس را جایگزین می کنیم. همچنین در صداهای استودیویی زبان های ترکی، عربی و به زودی کردی را هم استفاده می کنیم تا کاربران دستیار صوتی هم زبان خودشان را داشته باشند.
تصاویر بلد چگونه جمع آوری می شود؟
میرآرمندهی در سخنان خود به متدهای جمع آوری اطلاعات به وسیله دوربین های نصب شده روی خودرو اشاره نمود که یکی روی سقف و کناره های خودرو نصب شده است.این خودروها هر روز در جهت تعیینی حرکت می نمایند و هر چند میلی ثانیه یک تصویر از کنار و جلو می گیرند. تصویرهای جلو علایم هدایت رانندگی، سرعت گیر و خطوط عابرپیاده را برداشت می نمایند و با دوربین بغل نقاط پرمراجعه و اماکن عمومی استخراج می شود. در تصاویر استخراج شده تاکید زیادی بر امنیت افراد و حریم خصوصی آنها وجود دارد و به همین دلیل چهره آنها عمدتا حذف می شود. به گفته او به یاری این دوربین ها Street view یا تصاویر 360 درجه ای قرار است تهیه شود که به خرید اینترنتی هم یاری خواهد نمود. برای مثال وقتی می خواهیم خانه ای اجاره کنیم با یاری این تصاویر می توان نما و امکانات محله آن را مشاهده کرد. همچنین با یاری این دوربین ها به زودی قابلیت augmented reality (به خصوص در شهرهای مسطح) در پیدا کردن جهت های شمال و جنوب به کاربران بلد یاری بزرگی خواهد نمود. به این ترتیب که وقتی دوربین را نگه می داریم به شکل تابلوهای ساختگی جهتی که از بلد می خواستیم در تصویر نشانمان خواهد داد.
مدیرعامل هولدینگ هزاردستان یکی از برنامه های آینده این مجموعه را خریداری تصاویر ماهواره ای و تصاویر به دست آمده از پهبادها مطرح نمود که دقت بالاتری به فعالیت این مجموعه خواهد داد.
وی در پرسش به سوال های خبرنگاران درباره وضعیت بلد در تلفن های همراه اپل گفت:ما کوششمان را برای گسترش بلد در آی او اس می کنیم ولی وضعیت بسیار ناراحت نماینده است. شرکت ها هزینه های زیادی می نمایند و یک شبه به باد می رود. در حال حاضر ما بر روی نسخه وب کار می کنیم که ممکن است تا مقداری نیازهای کاربران آی او اس را پیش بینی کند ولی شاید کار جدی تری نتوانیم بکنیم و باید منتظر تغییر تعریف اپل از تحریم ها بمانیم تا مشکل ما نیز حل شود.
وی در پاسخ به بهره برداری بلد از ویز گفت: ما نقشه ها را از شهرداری یا موسسات مختلف خریداری نموده ایم. اگر کارمان غیرقانونی نباشد، هر کاری برای کاربرمان در بلد انجام می دهیم.
تا به حال 150 میلیون جهت پیشنهاد داده ایم
در ادامه این برنامه محمد رازقی مدیر محصول سرویس حمل و نقل عمومی در نقشه و جهتیاب بلد، به جهتیابی ترکیبی و پشتیبانی همزمان از تمامی خطوط مترو، اتوبوس و تاکسی در این سرویس اشاره نمود. او درباره نسخه آزمایشی حمل و نقل عمومی بلد گفت:در حال حاضر برای انتخاب بهترین جهت 150 میلیون جهت راه به کاربران پیشنهاد داده شده اما امروزه دیگر فقط به جهتیابی فکر نمی کنیم و دنبال گسترش آن هستیم. چراکه با تمرکز بر جهتیابی نیمی از افراد را که در حال استفاده از حمل و نقل عمومی هستند از دست می دهیم.
وی با اشاره به اینکه 40 درصد مردم در تهران از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند گفت: این عدد در سند توسعه شهری باید به 75 درصد برسد. در سال های اخیر این عدد تغییر چندانی نداشته که دلایل متعددی داشته است. اتوبوس ها در تهران پنج هزار کیلومتر و تاکسی ها مجموعا 12 هزار کیلومتر در روز طی می نمایند. این موضوع به ما می گوید که فقط با استفاده از این دو می توانیم جهتیابی مناسبی برای افرادی که از حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند انجام دهیم.
چرا از سیستم حمل و نقل کمتر استفاده می شود؟
رازقی با بیان اینکه به ازای هر عضو خانواده که از سمت وسیله شخصی رو به عمومی می آورد 30 درصد فراوری کربن کاهش می یابد، گفت: یکی از دلایل استفاده کمتر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی پیچیدگی این جهتیابی است چراکه هیچ کسی نمی تواند همه ایستگاه ها و خطی ها را به یاد داشته باشد. دلیل دیگر آن به نقایص پوشش مترو در شهر برمی شود. همچنین برنامه زمانی مترو یا اتوبوس معمولا کمتر رعایت می شود و نمی توان روی آن حسابی باز کرد. سیستم حمل و نقل عمومی بلد ممکن است این مسائل را تا حدودی برطرف کند..
مسؤولان بلد معتقدند این نرم افزار از کامل ترین پشتیبانی برای وسایل حمل و نقل عمومی در تهران برخوردار است که شامل هزار و 288 خط تاکسی، 547 خط اتوبوس و هفت خط مترو می شود. بخش بزرگی از این اطلاعات به یاری جمع سپاری به دست آمده و قرار است وسایل حمل و نقل جدیدی مانند تاکسی های گردشی یا دوچرخه های اشتراکی هم به این نرم افزار اضافه شود.
منبع: خبرگزاری فارس