با آداب و رسوم واتر سالوت یا خوش آمدگویی هواپیماها آشنا شوید!

به گزارش مجله ویراپارس، واتر سالوت | Water salute

اگر فکر کردید که هواپیماها چون که از دست سازه های بشری هستند، دارای یک برنامه و فرایند از پیش معین شده و معین می باشند، دوستان عزیز باید بگویم که تا حدودی به سختی اشتباه کرده اید زیرا، هواپیماها هم برای خودشان رسم و رسومات جالب توجهی دارند که شما اصلا فکرش را هم نمی کنید. به طور مثال می توانیم به، رسم واتر سالوت یا تاق آب که یکی از رسم های خوش آمدگویی مربوط به هواپیماها است، اشاره نماییم. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر واتر سالوت، این رسم جالب توجه در صنعت هواپیمایی و حتی صنعت دریانوردی بین المللی را به صورت کامل و جامع مورد بررسی قرار دهیم.

با آداب و رسوم واتر سالوت یا خوش آمدگویی هواپیماها آشنا شوید!

زمانی که برادران رایت وسیله ای پرنده به نام هواپیما را می ساختند نه تنها خودشان بلکه اطرافیانشان هم فکر این را نمی کردند که روزی روزگاری این صنعت آن چنان بزرگ و تاثیرگذار گردد که حتی برای ساخته های آنان نیز، مراسمی تحت عنوان خوش آمدگویی آن هم با ظرافت ها و قوانین مختلف و مختص به خود اجرا گردد! واتر سالوت (Water salute) که به آن تاق آب نیز گفته می گردد، در واقع یک نوع مراسم خوش آمدگویی متداول و سنتی در صنعت هوانوردی و همچنین صنعت دریانوردی بین المللی است که با آن به هواپیماهای تازه خوش آمد می گویند. بر طبق تعریف رسمی که در جوامع هواپیمایی از این مراسم ارائه می گردد، این مراسم عبارت است از:

تاق آب یا به عبارتی دیگر واتر سالوت، نام رسم و آیینی کاملا نمادین در صنعت هوانوردی و همچنین صنعت دریایی در بخش بین المللی است.

در واقع حرکت واتر سالوت یک نوع خیر مقدم به هواپیماهای دیگر است.

این حرکت نمادین و جالب، برای خود اصول و موازین مشخص و از پیش مشخص شده ای دارد. در این رسم وقتی که یک هواپیمای تازه و یا حتی هواپیمایی که متعلق به یک شرکت هوایی دیگر است و برای اولین بار به یک فرودگاهی خاص وارد می گردد و بر روی باند فرودگاه می نشیند، در کمال تعجب مسئولین باند فرودگاه به وسیله یک ماشین آب پاش بر روی هواپیمای تازه وارد و تنها بر اساس اصل خوشامدگویی، به صورت یک نیم دایره آب می ریزند!

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که برای یک شرکت هواپیمایی تازه که برای بار اول است که از فرودگاه مبدا خود خارج می گردد و یا برای اولین بار است که پرواز می کند، مسئولین فرودگاه در برابر آن هواپیما با به جای آوردن رسم واتر سالوت آغاز فعالیت هواپیمای مذبور را شادباش می گویند.

از نظر آن ها، این یک حرکت کاملا نمادین است که نشان می دهد تا آن ها خواهان همکاری طولانی و بلند مدت با آن هواپیما هستند. واتر سالوت خیلی بیشتر برای هواپیماهایی تا به حال مورد استفاده قرار گرفته است که عموما کاربری تجاری داشته اند و برای سفرهای خود در فرودگاه های مختلفی به زمین نشسته اند.

اگر بخواهیم خیلی کوتاه و البته کامل این رسم را توضیح بدهیم باید بگوییم که رسم خیر مقدم گفتن به هواپیماهای تازه وارد به این صورت انجام می گردد که هواپیمای مورد نظر در حالی که هنوز بر روی باند فرودگاه است، از دو طرف بر روی آن با استفاده از ماشین های مستقر در باند فرودگاه که مخزن آب دارند و برای وظیفه آب پاشی مورد استفاده قرار می گیرند، فواره آب خود را بر روی هواپیما باز می گردد و بر روی آن تاقه ای هلالی شکل از جریان آب تشکیل می گردد. به این صورت یک نیم دایره از آب بر بالای سر هواپیمای مورد نظر شکل می گیرد و از زیر این آب ها هواپیما رد می گردد و پرواز خود را یا آغاز می کند و یا انتها می دهد!

فرودگاه ها و مسئولان باند پرواز در برگزاری این رسم جالب گاهی بسیار سنتی عمل می کنند و گاهی هم آب ها را به صورت ترکیبی رنگ و وارنگ که از لوگوی شرکت هواپیمایی خاص که هواپیما متعلق به آنان است و یا پرچم کشوری که هواپیما در آن فعالیت می کند، استفاده می کنند و به این صورت از خود خلاقیت برای برگزاری این مراسم به خرج می دهند.

درباره واتر سالوت موارد مختلفی از قوانین برای بیان وجود دارد. به طور مثال اگر خاطرتان باشد، کمی بالاتر به این مطلب اشاره نمودیم که واتر سالوت برای همه هواپیماهایی که کابری تجاری دارند حتما انجام می گردد مخصوصا برای هواپیماهای تجاری که در هواپیماهای مختلف فرود خواهند آمد.

برخی از هواپیماها هستند که در طول دوره فعالیت خود، شاید برای یک یا چندین بار تغییر کاربری دهند. مثلا یک هواپیمای مسافربری ممکن است تبدیل به یک هواپیمای تجاری و یا باری گردد. با این که در این شرایط برای اولین بار نیست که از هواپیمای مذبور استفاده شده اما، به افتخار این که یک هواپیما کاربری اش از هر چه که بوده به تجاری تغییر یافته، مراسم واتر سالوت در اولین پروازش به راه می اندازند.

تا به این جا ما هر چه که گفتیم درباره هواپیما ها و هر اتفاقی که ممکن است به انجام این رسم خوش آمدگویی برای آنان بیانجامد سخن گفتیم اما باید بگوییم که واتر سالوت حتی برای انسان ها نیز برگزار می گردد! مثلا در هر زمانی که عضوی قدیمی از هواپیما همانند کاپیتان و یا هر عضو دیگری بازنشست می گردد، به افتخارش مراسم واتر سالوت برگزار می کنند و به این صورت با ادای احترام مخصوص خود، با او وداع کرده و برایش آرزوی موفقیت می کنند.

البته این موضوع برای هواپیماها نیز صدق می کند زیرا، اگر هواپیمایی دیگر عمر خودش را کرده باشد و دیگر وقت از دور خارج شدنش فرا رسیده باشد، در آخرین پرواز خود از فرودگاهی که آشیانه آن بوده برای آن مراسم واتر سالوت را به منظور خداحافظی برگزار می کنند و به همان شیوه که آن هواپیما فعالیت های پروازی خود را آغاز کرده، به همان شیوه با آن هواپیما وداع می کنند.

نکته جالبی که درباره مراسم واتر سالوت وجود دارد این است که با این که این مراسم از هواپیماهای تجاری آغاز شد و در حال حاضر هم برای هواپیماهایی که کاربری تجاری دارند مورد استفاده قرار می گیرد اما، اگر به تاریخ هواپیمایی ها مراجعه کنیم خواهیم دید که رسم واتر سالوت برای هواپیمایی هایی با کاربری جنگی و ارتشی نیز تا به حال مورد استفاده قرار گرفته است.

با توجه به تاریخ ثبت شده تا به امروز، برای هواپیماهای جنگنده ای همانند؛ فانتوم های جنگنده، هلی کوپیترهای متعلق به ارتش و هلی کوپترهای نجات و همچنین؛ همانطور که در بالاتر این متن اشاره نمودیم هواپیماهایی با کاربری غیر مسافربری و تجاری نیز این رسم به جای آورده و اجرا شده است.

جالب است این را بدانید که با توجه به فلسفه رسم واتر سالوت، این حرکت برای هواپیماهایی که در دسته محرز شده برای انجام این رسم هستند، به نوعی شبیه به یک حماسه و اتفاق بزرگ می ماند و از انجام آن برای این هواپیماها به شکلی افسانه وار سخن می گویند. حال به این می پردازیم که آیا این مراسم در ایران اجرا شده است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که، مراسم واتر سالوت با تاق آب در ایران نیز به همین ترتیبی که از ابتدای متن تا به الان برای شما توضیح دادیم، برگزار شده است و در آینده با توجه به قوانین این رسم به جای آورده خواهد شد. به طور مثال برای انجام این رسم در ایران می توانیم تا به مراسم واتر سالوت در فرودگاه مهرآباد هواپیمای ایرباس A 330 اشاره نماییم.

مثال دیگری که از واتر سالوت در ایران برای شما بیان می نماییم این است که، مراسم خوش آمدگویی بود که در خلال آن از هواپیمای ایرباس A 320 ملی پوشان تیم فوتبال ایران را از جام جهانی فوتبال 2018 روسیه باز می گشتند و به رسم خوش آمدگویی و تشکر از آن ها و کادر همراهشان تشکر کنند، مسئولین فرودگاه این رسم را برای آنان اجرا نمودند.

همچنین از جمله واتر سالوت هایی که در جهان تا به حال اجرا شده است می توان به؛ اجرای مراسم تاق آب یا همان رسم واتر سالوت برای خوش آمدگویی به نخستین پرواز از هواپیماهای شرکت هواپیماسازی بوئینگ اشاره نمود که در طی این مراسم، از یک فروند هواپیمای بوئینگ 787 دریم لاینر از شرکت هواپیمایی لوفت هانزا در فرودگاه بین المللی و بسیار بزرگ و مجهز بروکسل استقبال شد.

همچنین با شنیدن خبر اجرای مراسم واتر سالوت برای هواپیماهای تازه شرکت هواپیمایی رایان ایر و آنا ایر به تازگی، می توانیم این نتیجه را بگیریم که این رسم با جدیت تمام در بین هواپیمایی های جهان در جریان است. در انتها باید بگوییم که ما در این متن به صورت کامل رسم واتر سالوت یا همان تاق باز را برای شما خوانندگان گرامی به صورت کامل توضیح دادیم. نتیجه گیری که از انجام این رسم در بین هواپیمایی های مختلف می توان استنتاج کرد این است که هواپیمایی ها هم همانند انسان ها دارای رسم و رسوماتی هستند که فارق از قوانین و برنامه ریزی های از پیش مشخص شده برای آنان است.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2041

به "با آداب و رسوم واتر سالوت یا خوش آمدگویی هواپیماها آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با آداب و رسوم واتر سالوت یا خوش آمدگویی هواپیماها آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید