اردوگاه موریا جهنم ساخت بروکسل، آتشی مهیب که رسوایی اروپا را شعله ور کرد

به گزارش مجله ویراپارس، آتش سوزی مهیبی که اخیرا در بزرگترین اردوگاه پناهندگان در یونان به راه افتاده واکنش های انتقادی زیادی علیه اروپا را به دنبال داشته و بار دیگر بحث ها درباره ناتوانی بروکسل در حل بحران پناهندگان را داغ نموده است.

اردوگاه موریا جهنم ساخت بروکسل، آتشی مهیب که رسوایی اروپا را شعله ور کرد

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، آتش سوزی اخیر در اردوگاه موریا واقع در جزیره لیسبوس یونان واکنش های فراوانی را به دنبال داشته و بعضی رسانه ها این اردوگاه را جهنم ساخت بروکسل نامیده اند.

آتش موریا مناقشات دولت ائتلافی آلمان را شعله ور می نماید

انتشار عکس هایی از آتش سوزی مهیب در اردوگاه موریای یونان بار دیگر مناقشات درباره مسئله پناهندگان در دولت ائتلافی آلمان را شعله ور نموده است.

ساسکیا اسکن، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان در این باره گفته است که موریا باید تخلیه گردد و زنان، مردان و بچه ها باید در یونان و دیگر کشورهای اروپایی تقسیم شوند. وی از هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان هم خواسته که به موضع مخالف خود برای پذیرش این پناهجویان انتها دهد.

رالف موتسنیچ، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان هم خولستار پاسخ قاطعانه مرکل به این مسئله شده و تاکید نمود: ما خواهان یک راهکار سریع برای این مسئله هستیم. به اندازه کافی شهرها و مناطقی در آلمان وجود دارند که برای پذیرش پناندگان آماده هستند.

هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان اخیرا با استناد به قانون اقامت آلمان پذیرش پناهجویان از طرف ایالات آلمان را ممنوع اعلام نموده بود.

سخنگوی سیاست مهاجرتی حزب سوسیال دموکرات آلمان هم با تاکید بر اینکه دیگر زمانی برای از دست دادن وجود ندارد از دولت آلمان خواسته آماری را برای پذیرش این پناهجویان از یونان اعلام کند.

از طرف دیگر این خواسته ها با استقبال فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی روبرو نشده و این فراکسیون اعلام نموده که آلمان نمی تواند یک شبه رویکرد خود در سیاست پناهندگان را تغییر دهد. وزارت کشور آلمان هم اعلام نموده که در حال حاضر هیچ دلیلی برای زیر سوال بردن سیستم حقوقی فعلی وجود ندارد.

حزب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی در دولت ائتلافی آلمان این نگرانی را دارد که تکروی های آلمان در این راستا بتواند از شکل گیری یک راهکار اروپایی جلوگیری کند.

صدر اعظم آلمان هم اخیرا گفته است که آمادگی بسیاری ایالات و مناطق آلمان برای پذیرش پناهندگان شایسته است اما اگر این حرف در اروپا بر سر زبان ها بیفتد که آلمان همه پناهندگانی که حالا مورد بحث قرار دارند را می پذیرد در این صورت هرگز راهکاری اروپایی برای این مسئله شکل نخواهد گرفت. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان و اولاف شولتز معاون مرکل هم بر راهکار اروپایی تاکید دارند.

انتقاد آلمان از ناتوانی کمیسیون اروپایی در حل بحران پناهندگان

وزیر همکاری های مالی و توسعه آلمان پیشنهاد نموده است که دولت فدرال هرچه زودتر 2000 پناهجو را از جزیره لسبوس یونان قبول کند. وی شامگاه چهارشنبه 19 اردیبهشت (نهم سپتامبر) گفت که کشورش باید همبستگی انسانی نشان دهد.

مولر همچنین تأکید کرد: این مشکل به یاری کشورهای قدرتمند اروپا حل می گردد. فرانسه و سایر کشورها باید هرچه زودتر به یاری بیایند. ما نمی توانیم اجازه دهیم که انسان ها در جنگل نابود شوند.

وی از ناتونی و انفعال کمیسیون اتحادیه اروپا در رسیدگی به معضل اردوگاه های مالامال از جمعیت انتقاد کرد و گفت: معلوم بود که چنین فاجعه ای پیش بیاد. او هشدار داد که فاجعه های مشابهی در اماکنی مانند بالکان و لبنان و سایر مناطق بحرانی دور از ذهن نیست.

اتریش همچنان مخالف پذیرش پناهندگان

الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش، شامگاه چهارشنبه گفت که کشورش به جای پذیرفتن پناهجو ترجیح می دهد در محل به آنها یاری کند؛ زیرا به گفته او با انتقال پناهجویان از موریا، بی تردید عده ای بیشتر جای آنها را خواهند گرفت و این جریان هرگز انتها نخواهد یافت. او نسبت به برخورد عاطفی و احساسی با بحران پناهجویی هشدار داد.

دولت فرانسه هم در واکنش به آتش سوزی مهیب در ادوگاه موریا گفته است که به مسئولیت خود واقف است و به زودی برنامه همبستگی خود را برای یاری به پناهجویان مقیم در لین اردوگاه اعلام خواهد نمود.

دولت هلند هم اعلام نموده است که آماده همکاری است اما هیچ پناهجوی تازه ای را نخواهد پذیرفت.

بیش از 12 هزار پناهجو که در نتیجه آتش سوزی در اردوگاه موریا بی خانمان شده اند، فعلا باید در کشتی ها و چادرها اسکان داده شوند. نوتیس میتاراکیس، وزیر امور مهاجرت یونان که برای آنالیز شرایط به لسبوس رفته بود، از پناهجویان خواست که به قانون احترام بگذارند.

بعضی از مقام های سیاسی در آتن اعتقاد دارند که شماری از پناهجویان خود به طور عمدی به آتش سوزی دست زده اند. آنها از بیم ابتلا به ویروس کرونا مایل هستند هرچه زودتر اردوگاه را ترک نمایند. بنا به بعضی گزارش ها میان بعضی از پناهجویان و اهالی بومی جزیره کشمکش هایی پیش آمده است.

وقوع درگیری بین پلیس و مهاجران

تلویزیون دولتی یونان از وقوع ناآرامی هایی در اطراف این اردوگاه خبر داده و گفت که پلیس با گاز اشک آور کوشش کرد تا بعضی مهاجران جوان که قصد فرار به جزایر یونان را داشتند متوقف کند. بعضی مهاجران هم به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند.

اعتراضات گسترده در شهرهای آلمان و اتریش علیه سیاست مهاجرت اروپا

بعد از نابودی اردوگاه پناهندگان موریا به دلیل حریق گسترده چندین هزار نفر از شهرودان آلمانی به خیابان ها آمدند و از دولت آلمان خواستند مهاجران از این اردوگاه را در آلمان و اتحادیه اروپا بپذیرند. به گفته پلیس در برلین حدود 3 هزار نفر به خیابان ها آمدند در هامبورگ بیش از 1200نفر و در فرانکفورت هم 300 نفر به خیابان ها آمدند.

معترضان خواهان تخلیه اردوگاه ها در جزایر یونان و پذیرش مهاجران شدند. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود شرمساری و رسوایی برای اروپا.

بعضی شهروندان اتریش هم شب گذشته در وین به خیابان ها آمدند و علیه سیاست مهاجرتی اروپا اعتراض کردند.

موریا جهنم ساخت بروکسل

روزنامه تاگس شاو آلمان هم در مطلبی موریا را جهنم ساخت بروکسل نامیده و نوشت: موریا ماه هاست که می سوزد. رسوایی اروپا شعله ور می گردد. شعله های آتش موریا حقارت و بدبختی های اتحادیه اروپا به عنوان برنده جایزه صلح نوبل را آشکارتر کرد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: اگر می خواهید وخامت اوضاع را ببینید باید به تاریخچه این اردوگاه بد بخت نگاهی بیاندازید. در حالی که این اردوگاه ظرفیت پذیرش تنها 2800 نفر را دارد اما 13 هزار نفر در آن اسکان داده شده اند. اخلاق گرایان اتحادیه اروپا که درباره هر بدبختی در جهان عصبانی می شوند و با بیانیه هایی از طرف وزرای خارجه خود واکنش نشان می دهند دورو و منافق هستند.

خبرها حاکی از آن است که تعدادی از شهروندان اتریشی هم شب گذشته در وین اتریش به خیابان ها آمدند و در واکنش به آتش سوری مهیب در اردوگاه موریا علیه سیاست پناهندگی اروپا اعتراض کردند.

اخیرا شیوع کرونا در اردوگاه موریا شرایط سخت برای پناهندگان در این اردوگاه را سختتر نموده بود و گویا این آتش سوزی انفجاری بود تا توجه جهان را به سوی خود جلب کند.

یکی از مقامات محلی این منطقه گفته است: همیشه در اردوگاه موریا ناآرامی هایی وجود داشته است اما شرایط حالا به دلیل شیوع کرونا در حال انفجار است. ما نمی دانیم حالا این مهاجران باید کجا اسکان داده شوند. هزاران نفر بدون سرپناه شده اند. همچنین برای بومی های این منطقه هم مسائل زیادی ایجاد شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1192

به "اردوگاه موریا جهنم ساخت بروکسل، آتشی مهیب که رسوایی اروپا را شعله ور کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوگاه موریا جهنم ساخت بروکسل، آتشی مهیب که رسوایی اروپا را شعله ور کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید