5 چیز که دوست داریم در محصولات 2022 گوگل ببینیم
به گزارش مجله ویراپارس، گوگل در سال 2021 باعرضه گوشی های سری پیکسل 6 سروصدای زیادی ایجاد کرد و نشان داد که برای گوشی های خود برنامه های زیادی دارد. اما گوگل در سال 2022 به غیر از گوشی های هوشمند باید به بازار ساعت ها و تبلت ها هم توجه نشان بدهد. در ادامه به 5 ویژگی مورد انتظار از محصولات گوگل در سال 2022 می پردازیم.
1. پایین نگه داشتن قیمت ها
به غیر از تعداد انگشت شماری از نقص ها، گوشی های سری پیکسل 6 از جهات مختلف عالی هستند. از همه مهم تر، این دو گوشی قیمت مناسبی دارند و همین موضوع جذابیت آن ها را دوچندان نموده است. لازم به ذکر است طی سال های گذشته گوشی های پیکسل با قیمت بالایی عرضه می شدند ولی خوشبختانه مدیران این شرکت بالاخره برای تازهترین مدل این گوشی ها تصمیم گرفتند قیمت آن ها را پایین بیاورند.
موفقیت گوشی های سری پیکسل 6 نشان می دهد که گوگل با پایین آوردن قیمت گوشی های خود می تواند در برابر رقبا توجهات زیادی را جلب کند. با توجه به اینکه گوگل یکی از پردرآمدترین شرکت های دنیا محسوب می گردد، بدون شک قدرت انجام چنین کاری را دارد. گوگل در اصل یک شرکت نرم افزاری محسوب می گردد و با افزایش فروش گوشی های خود، می تواند اطلاعات بیشتری جمع آوری کند که احتمالا ارزش این اطلاعات بسیار بیشتر از سود مربوط به فروش این گوشی ها است.
گوگل مانند اپل نیست و نمی تواند برای محصولات خود قیمت بالایی معین کند. بنابراین امیدواریم در سال 2022 هم نسل تازه گوشی های گوگل پیکسل با قیمت مناسبی به دست کاربران برسند.
2. جلوگیری از تکراری شدن گوشی های پیکسل
قبل از پیکسل 6 این گوشی ها تا سال ها از طراحی تقریبا یکسانی استفاده می کردند. اما بالاخره بعد از سال ها انتظار، گوگل از طراحی تازه، دوربین های تازه نفس، معینات سخت افزاری بهتر و حتی چیپست اختصاصی برای سری پیکسل 6 استفاده کرد. اما سوالی که حالا ایجاد می گردد این است که آیا گوگل بار دیگر چند سال از همین طراحی و رویکرد استفاده خواهد نمود؟ آیا نسل بعدی این گوشی ها فقط از چیپست تازه و شاید یک ویژگی متفاوت بهره می برند؟
امیدواریم گوگل در سال 2022 چنین رویکردی را اتخاذ نکند. البته ما انتظار نداریم که گوگل هر ساله برای گوشی های خود از طراحی های کاملا تازهی استفاده کند. این شرکت در سال 2021 نشان داد که در زمینه طراحی و ساخت گوشی حرف زیادی برای گفتن دارد و امیدواریم این فرایند مقطعی نباشد. از طرف دیگر، گوگل نباید اشتباه پیکسل 5 را دوباره تکرار کند. به طور معین، این یک گوشی معمولی بود که نسبت به نسل قبلی عملا حرف زیادی برای گفتن نداشت.
3. توجه بیشتر به WearOS
بعد از عرضه گلکسی واچ 4 که از WearOS 3 بهره می برد، این دو شرکت هیچ تعهد معینی را در قبال آپدیت نرم افزاری این ساعت ارائه نداده اند. بعلاوه هنوز گوگل اسیستنت راهی این ساعت نشده و ضمناً همچنان یک آپدیت که منجر به کاهش مصرف باتری گردد، برای آن منتشر نشده است. به عبارت دیگر به نظر می رسد WearOS همچنان برای گوگل اهمیت زیادی ندارد.
چنین رویکردی نباید در سال 2022 ادامه پیدا کند. اگر گوگل (و تا حدی سامسونگ) واقعا می خواهند WearOS را به یک رقیب قدرتمند برای WatchOS تبدیل نمایند، باید توجه زیادی به آن نشان بدهند. به همین دلیل بازخوردهای دریافتی از طرف کاربران باید مورد توجه قرار بگیرند و ویژگی های درخواست شده عملی شوند. حداقل گوگل باید در زمینه انتشار آپدیت های نرم افزاری برای ساعت های مبتنی بر این پلتفرم پاسخگو باشد.
مدیران گوگل بدون شک افراد احمقی نیستند. این افراد به خوبی می دانند که بازار ساعت های هوشمند روزبه روز در حال بزرگ تر شدن است ولی بازار گوشی های هوشمند مدت هاست که دیگر رشد چندانی ندارد. اما دقیقا نمی دانیم که چرا این شرکت برای افزایش سهم خود از این بازار مهم، اقدامات مورد احتیاج را انجام نمی دهد. باید خاطرنشان کنیم در رابطه با اولین ساعت هوشمند گوگل موسوم به پیکسل واچ گزارش های زیادی منتشر شده، ولی هنوز هم معین نیست که چه زمانی راهی بازار می گردد.
4. بهبود شرایط تبلت ها
اواخر سال 2021 گوگل با معرفی اندروید 12L کاربران زیادی را غافلگیر کرد. این یک نسخه مبتنی بر اندروید 12 است که به طور معین برای گجت های دارای نمایشگرهای بزرگ طراحی شده است. باید خاطرنشان کنیم بعد از سال ها این اولین باری است که گوگل به طور ویژه به تبلت ها توجه نشان می دهد.
از سوی دیگر، گوشی های تاشو هم از اندروید 12L بهره مند خواهند شد و احتمالا بیشتر تمرکز گوگل هم متوجه این حوزه است. اگرچه گوشی های تاشو اهمیت زیادی دارند، اما بسیاری از کاربران در آینده نزدیک چنین گوشی هایی را نمی خرند. اما در این میان، همچنان سالانه میلیون ها کاربر دست به خرید تبلت های تازه می زنند. سوال اصلی این است که چنین افرادی آیا مانند بسیاری از کاربران در نهایت آیپد می خرند یا اینکه به خرید تبلت اندرویدی روی می آورند؟
بر اساس تازهترین گزارش های منتشر شده، حدود 56 درصد از بازار تبلت ها در دست اپل واقع شده است. این در حالی است که سامسونگ با داشتن 26 درصد سهم از این بازار، در رتبه دوم قرار گرفته است. در چنین شرایطی سامسونگ به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد و به یاری گوگل احتیاج دارد. اندروید 12L یک گام مفید به همین دلیل محسوب می گردد اما در نهایت فقط یک گام است و گوگل برای بهبود شرایط تبلت ها باید کارهای زیادی انجام دهد.
5. بهبود کیفیت گوشی ها نه افزایش تعداد آن ها
در سال 2021 اپل فقط از 4 گوشی رونمایی کرد ولی مهم ترین رقیب آن یعنی سامسونگ در این سال حدود 40 گوشی را راهی بازار نموده است. گوگل هم از همان ابتدا نشان داده که می خواهد پیرو مدل اپل باشد و در سال 2021 سه گوشی پیکسل 6، پیکسل 6 پرو و پیکسل 5a را به دست کاربران رساند. البته گوشی پیکسل 5a فقط راهی بازار دو کشور شده و این یعنی عملا این شرکت در سال 2021 فقط دو گوشی را عرضه نموده است.
در سال 2022 هم به غیر از سری پیکسل 7، احتمالا شاهد معرفی پیکسل 6a خواهیم بود. روی هم رفته امیدواریم گوگل در سال 2022 همین فرایند را حفظ کند و در پی افزایش تعداد گوشی های هوشمند نباشد. در همین زمینه می توانیم به گوشی های پیکسل 4a، 4a 5G، پیکسل 5 و 5a اشاره کنیم که انتخاب را برای کاربران بسیار سخت تر کردند. گوگل همواره می خواسته به اپل دنیای اندروید تبدیل گردد؛ برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد، باید مانند اپل روی کیفیت تمرکز کند نه کمیت.
منبع: Android Authority
منبع: دیجیکالا مگ