گزارش، توسعه روابط قرقیزستان با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس

به گزارش مجله ویراپارس، در حالی دومین نشست کمیته مشترک همکاری های عربستان سعودی و قرقیزستان برگزار می گردد، که شمار گردشگران سعودی در این کشور از سال 2015 بیش از 12 برابر شده و صندوق توسعه سعودی نیز بودجه ساخت 27 مدرسه در این کشور را تامین کرده است.

گزارش، توسعه روابط قرقیزستان با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جمهوری قرقیزستان طی 2 سال اخیر تمرکز ویژه ای را برای گسترش روابط خود با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نشان داده است. عربستان سعودی، بحرین و قطر، اصلی ترین کشورهای مد نظر بیشکک برای توسعه در این زمینه بوده اند. جذب سرمایه گذاری های اعراب اصلی ترین انگیزه قرقیزها برای توسعه این روابط محسوب می گردد. با این حال، در کنار این موضوع پیوست های سیاسی، فرهنگی و بعضا امنیتی نیز به روابط افزوده می گردد.

در حوزه اقتصادی، مشخصا دو حوزه مورد نظر و توجه مقامات قرقیز بوده است. نخست، حوزه توریسم؛ جاذبه های گردشگری طبیعی قرقیزستان یکی از حوزه های مورد علاقه اعراب ثروتمند برای گذراندن اوقات فراغت به حساب می آید. حوزه صادرات محصولات گوشتی، و به ویژه دام سبک و سنگین، دیگر زمینه مورد احتیاج کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی است. طی ماه های اخیر اخبار متعددی از سرمایه گذاری های تجار سعودی در قرقیزستان در این زمینه ها بوده ایم.

برگزاری دومین جلسه کمیته مشترک عربستان سعودی و قرقیزستان

به همین دلیل، روز گذشته دومین جلسه کمیته همکاری های مشترک قرقیزستان و عربستان سعودی در بیشکک برگزار گردید. در طرف قرقیزستان یک هیات عالی رتبه به رهبری کوباتبیک بورونوف، معاون اول نخست وزیر این کشور حاضر بود و در طرف عربستان سعودی نیز یک هیات به رهبری عبدالرحمان بن عبدالمحسن الفدلی، وزیر محیط زیست، آب و کشاورزی پادشاهی سعودی حضور داشت.

در این نشست، معاون اول نخست وزیر قرقیزستان با تاکید بر این که، توسعه مناسبات با عربستان سعودی از اولویت های بیشکک است، گفت: باید اشاره گردد که در سال های اخیر، تمایلات مثبتی برای رشد در تجارت میان دو کشور ملاحظه شده است. به هر حال، حجم مبادلات تجاری دو کشور همچنان مبتنی بر ظرفیت های اقتصادی دو کشور نیست. با نظر داشت به این موضوع، به منظور توسعه و تعمیق همکاری ها و گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان جمهوری قرقیز و عربستان سعودی، اقدامات و کوشش های بیشتری احتیاج است.

بورونوف همچنین با تاکید بر این که دولت قرقیزستان در حال حاضر بر ارتقاء فضای سرمایه گذاری، حمایت از بخش خصوصی، حذف محدودیت های بروکراتیک، کاهش موانع و ارتقاء قانونگذاری در حوزه شرکت های خصوصی است، گفت: شرکت های عربستان سعودی به منطقه آزاد تجاری بیشکک که بر اساس رژیم منافع اقتصادیات و تعرفه های گمرکی کار می نماید، علاقه مند خواهند شد. قیمت مناسب برق و منابع گسترده آب برای مشارکت در فرایندهای تولیدی، در این فضا محیا شده است. در همین حال، طرف قرقیزی از ایده تشکیل انجمن مشترک سرمایه گذاری سعودی- قرقیزستان نیز حمایت می نماید.

در طرف مقابل نیز وزیر کشاورزی، محیط زیست و منابع آب عربستان سعودی با اشاره به این که فرصت های بسیار زیادی در همکاری با طرف قرقیز وجود دارد، تاکید می نماید: ما آماده توسعه و تقویت همکاری های متقابلا سودمند بین دو کشور در حوزه های مختلف هستیم. برای اجرای موثر موافقتنامه های دوجانبه، ساختارهای دولتی مرتبط در دو کشور می بایست کوشش های مشترکی را صورت دهند.

این مقام سعودی همچنین به طرف قرقیزی پیشنهاد داد تا یک نمایشگاه در حوزه توریسم و زیرساخت های جمهوری قرقیز در عربستان سعودی، برای آشنایی بیشتر با این کشور برگزار گردد. در ادامه این نشست همچنین ظرفیت های قرقیزستان برای افتتاح یک بانک اسلامی در این کشور نیز مورد بحث و آنالیز نهاده شد. در انتها این نشست نیز یک پروتکل دولتی مشترک توسط کمیته بین دولتی مذکور به امضای طرفین رسید.

رشد 12 برابری حضور گردشگران سعودی در قرقیزستان

این نشست در حالی برگزار می گردد مقصدبیک دمیر، مدیر دپارتمان توریسم قرقیزستان اخیرا اعلام نموده است که طی 4 سال گذشته حجم توریست هایی که از عربستان سعودی به این کشور سفر نموده اند، با رشدی 12 برابری به 10 هزار نفر در سال افزایش یافته است. این در حالی است که در سال 2015 تنها 800 گردشگر سعودی به قرقیزستان آمده بودند.

مقصدبیک دمیر همچنین افزوده است: ما انتظار داریم که شمار گردشگران سعودی در قرقیزستان در سال 2020 نیز تا حدود 20 درصد دیگر افزایش یابد. ما همچنین در صدد جذب سرمایه گذاری از این کشور در حوزه توریسم هستیم.

بحرین، دریچه ورود به خلیج فارس برای قرقیزستان!

در همین حال، روابط با دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز توسعه یافته است. اخیرا انور یوسف العبدالله، سفیر پادشاهی بحرین در بیشکک در دیدار با سنجر موکانبیتوف، وزیر اقتصاد قرقیزستان گفته بود: بحرین می تواند یک دریچه برای کشورهای خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، برای قرقیزستان باشد.

در این دیدار سفیر بحرین همچنین در مورد واردات گوشت و محصولات کشاورزی از قرقیزستان با مقامات قرقیز رایزنی کرد. علاوه بر این، توسعه مناسبات در حوزه های اقتصادی دیگر، نظیر گردشگری و سرمایه گذاری های مشترک نیز مورد توجه طرفین در این دیدار نهاده شد.

ساخت 27 مدرسه با سرمایه گذاری سعودی در قرقیزستان

در همین حال، صندوق توسعه عربستان سعودی چندی پیش، در اوایل ماه سپتامبر اعلام نموده بود که 30 میلیون دلار برای ساخت و ساز 27 مدرسه در قرقیزستان تخصیص می دهد. بنا بر گفته رئیس دپارتمان ساخت و ساز و معماری قرقیزستان، 17 مدرسه نیز در این چارچوب بازسازی خواهند شد.

به گفته باکتیبیک آبدیف، یک نهاد آموزشی دیگر نیز در لیست تسهیلاتی که با یاری اقتصادی صندوق توسعه سعودی ساخته می گردد، وجود دارد. وی همچنین اشاره نموده است که 8 مدرسه سیار در این لیست وجود دارد. بر اساس توافقات انجام شده، فرایند ساخت و ساز این مدارس و نهادهای آموزشی از ابتدای سال 2020 قرار است شروع گردد.

افزایش نگرانی ها از احتمال گسترش فعالیت های مذهبی افراطی

توسعه روابط قرقیزستان با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی در حالی است که این کشور طی سال های اخیر دغدغه هایی جدی در زمینه فعالیت های مذهبی وهابیت در این کشور داشته است. پیش از این نیز پس از تاسیس سفارتخانه عربستان سعودی در سال 2011 در بیشکک، بعضی علما و روحانیون قرقیز از ترویج تفکرات و عقاید افراطی دینی در این کشور اظهار نگرانی نموده بودند. طی سال های اخیر چندین حمله تروریستی در قرقیزستان انجام شده است که مهم ترین آن ها، حادثه بمب گذاری در سفارت چین در بیشکک بود. همچنین شمار زیادی از قرقیزها طی این سال ها برای جنگ در سوریه و عراق، به این کشورها جلب شده و به گروه های تکفیری و تروریستی پیوسته اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 493

به "گزارش، توسعه روابط قرقیزستان با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، توسعه روابط قرقیزستان با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید