چهار مقصد پول در بورس

به گزارش مجله ویراپارس، در 40 روز گذشته خالص خرید سهامداران خرد در بورس به 55 هزار میلیارد تومان رسید؛ مقصد اصلی این نقدینگی تازه نفس کدام گروه ها بوده است؟

چهار مقصد پول در بورس

محاسبات نشان می دهد گروه فرآورده های نفتی با خالص خرید 14 هزار میلیارد تومان، درصدر فهرست و گروه فلزات اساسی با جذب 11 هزار میلیارد تومان در رتبه دوم جدول مقاصد پول ها در بورس ایستاده اند. خودرو و بانک هم در رتبه های سوم و چهارم جای گرفته اند.

40 روز کاری از هفت رقمی شدن شاخص کل بورس تهران می گذرد و حالا این نماگر فقط 5 درصد تا فتح سوپرکانال 2 میلیون واحد فاصله دارد. در این مدت، اما 100 میلیارد دلار به ارزش کل بازار سهام افزوده شده است؛ همزمان با ثبت رکورد های جدید برای ارزش معاملات خرد سهام، شاهد ورود 55 هزار میلیارد تومان نقدینگی به گردونه معاملات تالار شیشه ای بوده ایم.

محاسبات نشان می دهد: گروه های کامودیتی محور به ویژه پالایشگاه ها و گروه فلزات اساسی، اما میزبان بیشترین پول حقیقی بوده اند. با وجود این 44 درصد از سهام حاضر در بورس نیز با فرار سرمایه خرد روبرو شده اند. در 40 روز گذشته خالص خرید سهامداران خرد در گروه فرآورده های نفتی به 14 هزار میلیارد تومان رسید، گروه فلزات اساسی هم ورود 11 هزار میلیارد تومان نقدینگی خرد را شاهد بود. دو گروه خودرو و بانک هم به ترتیب با خالص خرید 9. 5 و 5. 4 هزار میلیارد تومان سهامداران حقیقی همراه شدند، اما در مقابل در این بازه زمانی شاهد فرار پول حقیقی از 6 گروه ماشین آلات و تجهیزات، استخراج زغال سنگ، محصولات چوبی، لاستیک و پلاستیک، انتشار و چاپ و منسوجات بودیم.

100 میلیارد دلار در 40 روز

بورس تهران پس از رشد 281 درصدی نماگر اصلی خود در سال 99 و ایستادن در ارتفاع یک میلیون و 955 هزار واحدی، هفته گذشته کج دار و مریز ظاهر شد و به رشد 2. 0 درصدی بسنده کرد. 40 روز کاری از پایداری نماگر اصلی سهام در ارتفاع هفت رقمی می گذرد و در حال حاضر نیز فاصله شاخص کل تا فتح سوپرکانال 2 میلیون واحد به 5 درصد رسیده است. در این زمان نه چندان طولانی، مجموع ارزش دلاری بازار سهام (بورس و فرابورس) به 358 میلیارد دلار رسیده است. به عبارتی در 40 روز معاملاتی گذشته 100 میلیارد دلار به ارزش بازار سهام افزوده شده است که در نوع خود بی نظیر است. به عبارتی میانگین روزانه 5/ 2 میلیارد دلار به ارزش بازار سهام افزوده شده است. شاید به جرات بتوان اذعان کرد که افزایش محسوس ارزش بازار ماحصل ورود پول های جدید به گردونه معاملات سهام است.

آنالیز ها نشان می دهد مجموع ارزش معاملات سهام در دو بازار بورس و فرابورس از ابتدای سال جاری تا به امروز به 21 میلیون و 689 هزار میلیارد تومان رسیده است که بیش از یک سوم آن یعنی 8 میلیون و 125 هزار میلیارد تومان آن مربوط به 40 روز معاملاتی گذشته بوده است. جایی که ارزش روزانه دادوستد سهام به رکورد بی سابقه 30 هزار میلیارد تومان نیز دست یافت.

ورود بی سابقه پول حقیقی

40 روز از یک میلیونی شدن شاخص کل بورس تهران می گذرد و در این مدت سهامداران خرد خالص خرید 55 هزار میلیارد تومانی را در دو بازار بورس و فرابورس رقم زده اند. در این مدت تنها چهار روز معاملاتی بازیگران عمده در نقش خریدار ظاهر شدند و در سایر روز ها شاهد جولان پول های حقیقی در تالار شیشه ای بودیم. یکی از مهم ترین دلایل هجوم نقدینگی بی سابقه به سمت تالار شیشه ای در یکی، دو سال اخیر کوشش صاحبان نقدینگی برای حفظ ارزش سرمایه هایشان است. جایی که هر روز شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه ای در تیر ماه 1399 به 9. 26 درصد رسیده است؛ یعنی خانوار های ایرانی به طور میانگین 9. 26 درصد بیشتر از تیر 1398 برای خرید مجموعه کالا ها و خدمات یکسان هزینه نموده اند. نرخ تورم ماهانه تیر 1399 به 4. 6 درصد رسید که در مقایسه با خردادماه، 4. 4 واحد درصد افزایش داشت. در این بحبوحه تورمی، از بانک مرکزی نیز خبر رسید رقم کل نقدینگی در خرداد ماه به 2657 هزار میلیارد تومان رسیده است که 19 درصد از این رقم سهم پول از کل نقدینگی است.

آماری که زنگ هشدار تورم را به صدا درآورد و پول های سرگردان را بیش از گذشته روانه بازار های سرمایه گذاری کرد. از این رو به نظر می رسد ارتباط معناداری میان افزایش نسبت پول از حجم نقدینگی کل کشور و ورودی پول حقیقی به تالار سهام وجود دارد.

گروه های مقصد سرمایه خرد در 40 روز گذشته

اما مقصد اصلی این نقدینگی تازه نفس کدام گروه ها و سهام بوده است؟ آنالیز های دنیای اقتصاد نشان از توجه معامله گران حقیقی به سهام گروه های کامودیتی محور در 40 روز گذشته دارد. حتی در روز هایی که قیمت سهام زیرمجموعه این گروه ها با افت روبرو شد و شاهد تشکیل صفوف فروش سنگین در سهام کالایی بازار بودیم نیز سهامداران حقیقی دست از خرید برنداشتند. واقعیت این است که پشتوانه بنیادی مستحکم سهام صادرات محور سبب شده تا هر افت قیمتی به عنوان سیگنالی برای پول تازه عمل کند و باعث ثبت خالص خرید مثبت از سهامداران خرد گردد.

از 13 خردادماه تا به امروز خالص خرید سهامداران خرد 14 هزار و 378 میلیارد تومان در سهام زیرمجموعه گروه فرآورده های نفتی بوده؛ شپنا پرطرفداران ترین سهام پالایشی در این بازه زمانی بود که 6 هزار و 400 میلیارد تومان نقدینگی خرد را به خود جذب کرد. پالایش نفت اصفهان در این مدت سودی بالغ بر 270 درصد از آن سهامداران خود نموده است. شتران دیگر سهم پرطرفدار این گروه است که در 40 روز گذشته، 3 هزار و 400 میلیارد تومان نقدینگی خرد را جذب نموده است. شسپا نیز در دوره مورد آنالیز شاهد ثبت خالص خرید حدود 3 هزار میلیارد تومانی بوده است. دومین گروهی که از 13 خرداد تا انتها معاملات هفته گذشته در کانون توجه پول های حقیقی نهاده شد فلزات اساسی بود. این صنعت در این مدت شاهد ورود حدود 11 هزار میلیارد تومان نقدینگی خرد به سهام زیرمجموعه خود بود. شاخص گروه فلزات اساسی در این بازه 40 روزه با رشد 107 درصدی همراه شد.

پرطرفدارترین سهم این گروه و البته کل بازار در این مدت، اما فولاد بود که با خالص خرید 6 هزار و 415 میلیارد تومانی حقیقی ها همراه شد. فملی نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و شاهد ورود حدود 4 هزار میلیارد تومان پول حقیقی در بازه زمانی مورد آنالیز بود. دو گروه پرحاشیه خودرو و بانک دیگر صنایع مورد توجه پول های تازه نفس بودند که به ترتیب با خالص خرید 9. 5 و 5. 4 هزار میلیارد تومان سهامداران حقیقی همراه شدند و سود مناسبی را نیز از آن معامله گران خود کردند.

یافته ها نشان می دهد از 39 صنعت فعال بورس در بازه زمانی 13 خرداد تا 8 مرداد 99، شاهد فرار پول حقیقی از 6 گروه بودیم.

در این میان گروه ماشین آلات و تجهیزات در این مدت با خالص فروش 108 میلیارد تومانی روبرو شده است. گروه های استخراج زغال سنگ، محصولات چوبی، لاستیک و پلاستیک، انتشار و چاپ و منسوجات دیگر صنایعی بودند که در 40 روز معاملاتی اخیر با فرار سرمایه حقیقی روبرو شدند. در میان شرکت ها، اما بیشترین خروج پول حقیقی به میزان 474 میلیارد تومان ماحصل معاملات نماد معاملاتی بانک پاسارگاد بود. رانفور نیز در این مدت با خالص فروش 381 میلیارد تومان حقیقی ها روبرو شد. در مجموع 148 سهم بورسی (معادل 44 درصد) در این مدت با خروج پول حقیقی روبرو شدند.

منبع: فرارو
انتشار: 31 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1128

به "چهار مقصد پول در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار مقصد پول در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید