خاتمه مناقشه فرهنگی ایتالیا و فرانسه با قرض دادن آثار داوینچی به موزه لوور

به گزارش مجله ویراپارس، دادگاهی در ایتالیا مجوز قرض دادن تابلوی مرد ویترووین اثر لئوناردو داوینچی و دیگر آثار وی را به موزه لوور فرانسه صادر کرد و به مناقشه ای فرهنگی میان دو کشور انتها داد.

خاتمه مناقشه فرهنگی ایتالیا و فرانسه با قرض دادن آثار داوینچی به موزه لوور

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

ایرنا: موزه لوور میخواهد این آثار را در جریان برگزاری نمایشگاهی به مناسبت پانصدمین سالگرد مرگ این هنرمند ایتالیایی، به نمایش گذارد. حکم این دادگاه، حکم یک دادگاه بدوی برای جلوگیری از قرض دادن این آثار به موزه لوور را لغو کرد.

به گزارش رسانه های ایتالیایی، این نقاشی دست کم یک میلیارد یورو بیمه شده است. تابلوی مرد ویترووین درون محفظه ای مجهز به سیستم کنترل رطوبت در گالری آکادمیا ونیز نگهداری می گردد و به ندرت در معرض دید عموم قرار می گیرد.

این تابلوی نقاشی به ابعاد 35 در 25 سانتی متر، نمایانگر نسبت و ابعاد جسم انسانی است. بدین ترتیب، رم چند اثر داوینچی را برای نمایش در نمایشگاهی بزرگ که هفته جاری در لوور برگزار می گردد، به پاریس قرض می دهد.

در عوض، آثار رافائل نقاش ایتالیایی که در موزه لوور نگهداری می گردد برای نمایش در پایتخت ایتالیا به این کشور امانت داده می گردد.

داریو فرانچسکینی (Dario Franceschini) وزیر میراث فرهنگی ایتالیا پس از صدور حکم این دادگاه توییت کرد: اکنون عملیات بزرگ فرهنگی ایتالیا - فرانسه برای برگزاری دو نمایشگاه از آثار لئوناردو در پاریس و رافائل در رم شروع می گردد.

دولت سابق ایتالیا پیشتر این امر را زیر سوال برده و با ایده امانت دادن آثار داوینچی به فرانسه مخالفت نموده بود. از سوی دیگر، مسئولان موزه لوور پاریس برای نمایش تابلوی معروف سالواتور موندی اثر داوینچی در نمایشگاهی در این موزه، ناکام مانده اند.

قرار بود این تابلو روز 24 اکتبر (2 آبان) به همراه آثار دیگر در موزه لوور به نمایش درآید، اما به نظر می رسد توافق های لازم برای دستیابی به این تابلو حاصل نشده است.

در این اثر هنری که پادشاه لویی دوازدهم از فرانسه بیش از 500 سال پیش سفارش داده بود، عیسی مسیح (ع) از تاریکی ظهور نموده و در حالی که گویی شفاف در یک دست دارد با دست دیگرش برای جهان طلب خیر و برکت می نماید.

داوینچی از بزرگترین هنرمندان دوره رنسانس بود که دستی در نوآوری، نقاشی، مجسمه سازی، معماری، علم، موسیقی، ریاضیات، مهندسی، ادبیات، آناتومی، زمین شناسی، نجوم، گیاه شناسی، نویسندگی، تاریخ و نقشه نگاری داشت. همچنین طرح ساخت چتر نجات، بالگرد و تانک به وی نسبت داده شده است. داوینچی در سال 1452 در ایتالیا به جهان آمد و در سن 67 سالگی در فرانسه درگذشت. معروفترین آثار قابل تشخیص وی، مونا لیزا، شام آخر و مرد ویترووین نام دارد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 417

به "خاتمه مناقشه فرهنگی ایتالیا و فرانسه با قرض دادن آثار داوینچی به موزه لوور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه مناقشه فرهنگی ایتالیا و فرانسه با قرض دادن آثار داوینچی به موزه لوور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید