وقت امتحان پدر و مادرها رسید

به گزارش مجله ویراپارس، فکرش را هم نمی کردند که سال ها پس از فارغ التحصیلی دوباره در حیاط مدرسه صف ببندند و سر جلسه امتحان بنشینند، اما این رخ داد و آنها پشت نیمکت های کلاس فرزندانشان نشستند تا در مسابقه کتابخوانی والدین شرکت نمایند. فرزندان آنها دانش آموز دبیرستان دوره اول هیئت امنایی شهید چمران هستند. در این مدرسه برنامه هایی که برای ترویج کتابخوانی برگزار می گردد.

وقت امتحان پدر و مادرها رسید

خبرنگاران-رابعه تیموری:پدر و مادرها یکی یکی وارد مدرسه می شوند. برخی از آنها هنوز سرشان در کتاب است و انگار دلشوره امتحان رهایشان نمی نماید. چند دانش آموز لباس نظامی پوشیده اند و با سلام نظامی به پدر و مادرهای تازه وارد خوشامد می گویند. امیرحسین حسین نژاد که از دانش آموزان زبروزرنگ پایه نهم است با دم و دستگاه فیلمبرداری کنار در ایستاده و با والدین درباره دلیل شرکت آنها در مسابقه مصاحبه می نماید. بسیاری از پدر و مادرها احترام گذاشتن به فرزندانشان را دلیل حضورشان عنوان می نمایند. تعدادی هم به مطالعه کتاب سیری در سیره نبویکه منبع مسابقه و از آثار شهید مرتضی مطهری است، علاقه مند شده و در مسابقه ثبت نام نموده اند.در راهرو مدرسه نمایشگاه کتاب برپا شده و چند دانش آموز مشغول تبلیغ و فروش کتاب ها هستند. والدینی که دیگر حال و حوصله مطالعه ندارند، به نمایشگاه سرک می کشند و خرید می نمایند. برخی از آنها هم سراغ فوتبال دستی و میز پینگ پنگ گوشه حیاط می فرایند و سرگرم بازی می شوند.

با هم شرکت کنید تا برنده شوید

زنگ مدرسه به صدا درمی آید و والدین در حیاط صف می بندند. ساعت 16 برای برگزاری آزمون معین شده، ولی زنگ امتحان با تأخیر نواخته می گردد تا کسی جا نماند. برای منظم شدن صف ها به مبصر و ناظم نیازی نیست و والدین خیلی زود و مرتب پشت سرهم می ایستند. چهره های بشاش آنها نشان می دهد از بازگشت به روزهای درس و امتحان احساس خوبی دارند. ترفند مدیر مدرسه برای جمع کردن اعضای خانواده پای درس و کتاب کارساز بوده است. او برای حضور هریک از والدین 10 امتیاز معین نموده و اگر پدر و مادر با هم در مسابقه شرکت نمایند 20 امتیاز می گیرند. والدینی که زرنگ و حسابگر بوده اند با هم در مسابقه شرکت نموده اند. عظیم گل محمدی مدیر مدرسه پای تریبون می آید و از والدین قدردانی می نماید که در این مسابقه شرکت نموده اند. او می گوید: امروز سومین دوره مسابقه کتابخوانی والدین در این مدرسه برگزار می گردد. هدف ما از تدارک این برنامه به وجود آوردن لحظاتی با طعم کتاب و مطالعه در جمع خانواده هاست.

یک امتحان سخت

تعدادی از دانش آموزان به عنوان مراقب جلسه امتحان انتخاب شده اند. یکی از آنها با خنده به دیگری می گوید: کاش اجازه می دادند تقلب پدر و مادرها را بگیریم. گویا به مراقبان سفارش شده که اگر والدین موقع امتحان تقلب کردند نامحسوس و پنهانی اسامی آنها را یادداشت نمایند تا سر فرصت با آنها تماس بگیرند و خطایشان را گوشزد نمایند. روی میزها اسامی دانش آموزان نوشته و برای هریک از والدین تغذیه ای مختصر و لیوانی با آرم مدرسه گذاشته شده است. پرسشنامه ها که توزیع می گردد، چهره بسیاری از اولیا در هم می رود. مدیر مدرسه اعلام نموده که پرسش ها دقیق و مشکل طراحی می گردد و گویا کاملاً به وعده اش عمل نموده است. پدر و مادرهایی که با هم در مسابقه شرکت نموده اند آرام با هم مشورت می نمایند. ساعت اداری به انتها رسیده، اما مهدی نیکبخت رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه و تعدادی از همکارانش به مدرسه آمده اند تا از این جلسه امتحان متفاوت بازدید نمایند.

برای برنده ها ضیافت برپا می گردد

وقتی زمان امتحان به انتها می رسد، مادرها با عجله دور هم جمع می شوند تا بدانند چند سؤال را درست پاسخ داده اند. پدرها چندان کنجکاو نیستند که بدانند نتیجه امتحان چه می گردد و گوشه ای به اختلاط مشغول می شوند. انگارفقط کسانی که کتاب را سطر به سطر و با دقت مطالعه نموده اند، از امتحان سربلند بیرون آمده اند. تعدادی از مادرها از مبهم بودن چند پرسش که به عنوان تست هوش طراحی شده، گلایه دارند. در حالی که هوا تاریک و میدان بهاران خلوت شده، پدر و مادرها یکی یکی مدرسه را ترک می نمایند. والدین350دانش آموز در مسابقه شرکت نموده اند و قرار است والدین50دانش آموز که رتبه های برتر را کسب نمایند به اردوی خانوادگی یک روزه یا ضیافت ناهار دعوت شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 703

به "وقت امتحان پدر و مادرها رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقت امتحان پدر و مادرها رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید