همه چیز درباره فناوری تاندربولت 5؛ جدیدترین تکنولوژی اینتل

به گزارش مجله ویراپارس، فناوری تاندربولت 5 چیست و چه اطلاعاتی در حال حاضر نسبت به این تکنولوژی فوق العاده پیشرفته داریم؟ در این مطلب قصد داریم در رابطه با این موضوع صحبت نموده و تفاوت های آن را با مدل تاندربولت 4 آنالیز کنیم.

همه چیز درباره فناوری تاندربولت 5؛ جدیدترین تکنولوژی اینتل

تاندربولت 5 نسل نو رابط تکنولوژی تاندربولت به شمار میرود که قرار است جایگزین تاندربولت 4 گردد. از آنجایی که بر حسب نام و صرفا عدد 5 نمی توان دقیقا متوجه تفاوت ها شد، در این مطلب تمام مواردی که باید در خصوص فناوری تاندربولت 5 بدانید را شرح می دهیم و بعلاوه به این موضوع هم به طور مفصل جواب می دهیم که چه تفاوت های کلیدی بین نسخه 5 و 4 وجود دارد.

فناوری تاندربولت 5 چیست؟

تاندربولت 5 آخرین نسخه از پروتکل تاندربولت اینتل به شمار می رود. اگر اصطلاح Thunderbolt هنوز برای شما واضح نیست، این تکنولوژی در واقع یک رابط سخت افزاری محسوب می گردد که به وسیله اینتل پیشرفته و انتقال داده با سرعت بالا، خروجی ویدیو و تحویل برق را به وسیله یک کابل فراهم می نماید.

مانند نسل های قبلی، تاندربولت 5 بر اساس پروتکل پرکاربرد USB ساخته شده است، اگر چه از آخرین نسخه استفاده می نماید: USB4 نسل 2. بعلاوه تاندربولت 5 از PCI Gen 4 و DisplayPort 2.1 پشتیبانی می نماید و به طور کامل با استانداردهای قبلی تکنولوژی مذکور سازگاری دارد.

برخلاف جهش قبلی از تاندربولت 3 به نسخه چهارم، نسل پنجم تاندربولت به طور قابل توجهی پهنای باند و سرعت اتصال را بهبود بخشیده و امکانات نوی را باز می نماید. تغییرات کلیدی به سه دسته تقسیم می شوند: حداقل احتیاجهای تحویل توان بالاتر، حداکثر پهنای باند انتقال داده تا 2 برابر و حداقل پهنای باند رایانه شخصی بالاتر.

تاندربولت 5 در حقیقت پهنای باند دو جهته 80 گیگابیت در ثانیه (Gbps) و با حالت Bandwidth Boost تا 120 گیگابیت در ثانیه در یک جهت و 40 گیگابیت در ثانیه در جهت دیگر را ارائه می دهد. این اعداد و ارقام کاملا امکان پذیر به نظر می رسد؛ چرا که شامل چهار خط برای انتقال داده است (دو خط برای هر جهت با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه، به اضافه 80 گیگابیت در ثانیه). حالت Boost سه خط را برای انتقال داده ها در یک جهت ترکیب می نماید که منجر به حداکثر سرعت 120 گیگابیت بر ثانیه (40 گیگابیت بر ثانیه در 3) می گردد.

برای اتصال مانیتورها، فناوری تاندربولت 5 از نمایشگرهایی با نرخ تازه سازی بالا تا 540 هرتز پشتیبانی می نماید که اولین مورد برای پروتکل تاندربولت محسوب می گردد.. از طرف دیگر، شما می توانید به طور همزمان سه مانیتور 4K 144 هرتزی را به هم وصل کنید که یک پله بالاتر از دو مانیتور قبلی در 60 هرتز است. به علاوه، تاندربولت 5 برخلاف نسخه چهارم، به لطف افزایش پهنای باند، چندین نمایشگر 8K را به طور همزمان پشتیبانی می نماید.

تاندربولت 5 بعلاوه به طور قابل توجهی تحویل نیرو را افزایش می دهد و حداقل 140 وات و حداکثر 240 وات را تضمین می نماید. به زبان ساده تر، ما در شرف تماشا برترین لپ تاپ های گیمینگ هستیم که به جای پورت های اختصاصی، از درگاه USB-C دارای گواهی تاندربولت برای شارژ استفاده می نمایند. این موضوع که چه تفاوت بین Thunderbolt و USB-C وجود دارد، در مقالات زیادی به این سوال پرداخته اند.

سومین ویژگی اصلی تاندربولت 5 افزایش دو برابری پهنای باند داده از 32 گیگابیت بر ثانیه به 64 گیگابیت بر ثانیه است که هنگام اتصال SSDهای خارجی و حتی پردازنده های گرافیکی خارجی مفید است.

تفاوت های کلیدی بین تاندربولت 4 و 5

تاندربولت 4 و 5 چندین تفاوت مهم دارند. برای مقایسه آسان تر، خلاصه جدولی از قابلیت های فنی هر پروتکل در بخش زیر معین شده است:

تاندربولت 4تاندربولت 5
نوع کانکتورUSB-CUSB-C
حداقل پهنا باند کامپیوتر40 گیگابیت بر ثانیه80 گیگابیت بر ثانیه
حداکثر پهنا باند کامپیوتر40 گیگابیت بر ثانیه120 گیگابیت بر ثانیه (با فعال سازی حالت تقویت پهناباند)
حداقل احتیاجهای پشتیبانی از خروجی ویدیوی رایانه شخصیمانیتور دوتایی 4Kمانیتور دوتایی 6K
حداکثر پهنای باند انتقال داده مورد احتیاج
  • PCIe: سرعت 32 گیگابیت بر ثانیه
  • USB 3: سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه
  • PCIe: سرعت 64 گیگابیت بر ثانیه
  • USB 4: سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه
شبکه تاندربولتبلهبله
انتقال برق کامپیوترتا 100 واتحداقل 140 وات و حداکثر 240 وات
حداقل قدرت پورت کامپیوتر برای لوازم جانبی15 وات15 وات
سرعت مورد احتیاج برای کابل های یونیورسال تا طول 2 متر40 گیگابیت بر ثانیه120 گیگابیت بر ثانیه

ارتقا به فناوری تاندربولت 5؛ یک کار درست؟

تاندربولت 5 پهنای باند و سرعت اتصال بالاتری را ارائه می دهد و بعلاوه امکان شارژ سریع تر، انتقال داده های سریع تر و اتصال همزمان به چندین نمایشگر با وضوح و نرخ تازه سازی بالاتر نسبت به نسخه 4 را فراهم می نماید. برای محتواسازها و گیمرهای حرفه ای ارتقا به تاندربولت 5 در نگاه اول منطقی به نظر می رسد. این پروتکل تضمین می نماید که شما می توانید به طور همزمان به چندین مانیتور با وضوح بالا متصل شوید.

دو برابر کردن پهنای باند به 64 گیگابیت در ثانیه نیز چشمگیر است. سرعت انتقال داده ها را سریع تر می نماید، که می تواند در زمان شما صرفه جویی کند. البته اگر به طور منظم با فایل های بزرگ در دستگاه های ذخیره سازی خارجی برای کارهایی مانند ویرایش ویدیو سر و کار داشته باشید. افزایش سرعت شارژ بعلاوه قفل درها را برای سرعت شارژ سریع تر باز می نماید؛ به این معنی که شما می توانید به سرعت لپ تاپ سازگار با تاندربولت 5 را شارژ کنید.

در حالی که از زمان نگارش این مقاله تنها تعداد کمی از دستگاه های تاندربولت 5 در دسترس هستند، اگر احساس می کنید درگیر محدودیت های تاندربولت 4 هستید، باید یکی از لپ تاپ های نو را بخرید. اگر می خواهید یک کابل سازگار را بخرید، کابل تاندربولت 5 Cable Matters، اولین کابل موجود در بازار را تهیه کنید. این کابل در ابعاد 30، 50 و 100 سانتی متر موجود بوده و از شارژ 240 وات و پهنای باند تا 120 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می نماید. این دستگاه از یک مانیتور 8K با فرکانس 120 هرتز، یک مانیتور 4K با نرخ 540 هرتز یا سه مانیتور 4K با نرخ 144 هرتز پشتیبانی می نماید.

منبع: Makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مرداد 1403 بروزرسانی: 4 مرداد 1403 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2306

به "همه چیز درباره فناوری تاندربولت 5؛ جدیدترین تکنولوژی اینتل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره فناوری تاندربولت 5؛ جدیدترین تکنولوژی اینتل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید