نوروز اقوام مختلف را به صلح دعوت می نماید

به گزارش مجله ویراپارس، وقتی تمام مؤلفه ها و تک تک عناصر فرهنگ نوروز را در کنار هم قرار می دهیم شکل های مختلف رفتاری را می بینیم که درنهایت همه به یک هدف والا یعنی بازگشت به خویشتن منتهی می گردد.

نوروز اقوام مختلف را به صلح دعوت می نماید

مجموعه ای از آیین ها و رسم ها، تجربه ها، باورها و رفتارهای فرهنگی که نسل ها در انتقال سینه به سینه آن شریک بوده و هستیم تا این که در یک فرآیند تاریخی فرهنگی شکل می گیرد که بیانگر نظام هویت ملی و اسلامی و ایرانی ما است.

از دیدگاه مردم شناختی چنین سنت هایی که در متن خود حاوی تحکیم وحدت، هماهنگی، تفکر در نظم الهی، احترام به حقوق هم و انسان های دیگر، محیط و.. است یک چیز را برای ما آشکار می نماید و آن ارتباط عمیق میان نوروز و صلح محوری است.

صلحی که اندیشه ورز بوده و از همان تفکرات و اندیشه پاک انسانی که در ابنای بشر به ودیعه نهاده شده است، نشأت می گیرد تا باتدبیر در عناصر آن افراد را به سوی نگرش های صلح محبت آمیز و به دوراز تنش ها راهنمایی کند.

آنچه امروزه نیز می توان آن را در بیان روابط بین الملل هم مشاهده کرد، همین عناصر نوروز است که آن را به چنین اندیشه انسان محبت آمیز با ظرفیت های عاطفی انسانی و تفکر در نظام طبیعت و قدرت الهی مظهر توجه به سلامتی الفت و دوستی بین اقوام و ملل نقش های اخلاقی و تربیتی و ... مبدل ساخته است.

اکنون که به لحاظ شیوع ویروس کرونا بر آن شدیم که در خانه بمانیم تا در یک گفتمان زیست محیطی تجربه جهانی چنین روزی را با احترام به طبیعت تجربه کنیم، بهترین زمانی است که همدیگر را بیش ازپیش درک کنیم و بر اساس سه مؤلفه مردم شناختی، انسان با انسان، انسان با محیط و بالعکس توان آن را داشته باشیم که پارادایم زیست سالارانه را چگونه در بین جامعه ایرانی و جهانی تبیین و تفسیر کنیم.

* پژوهشگر مردم شناسی و معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی

منبع: میراث آریا
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 888

به "نوروز اقوام مختلف را به صلح دعوت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز اقوام مختلف را به صلح دعوت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید