نقش لوزه سوم در شب ادراری بچه ها

به گزارش مجله ویراپارس، روح الله شیرزادی، فوق تخصص ریه بچه ها اظهار کرد: یکی از علل شاخص شب ادراری در بچه ها داشتن لوزه سوم است که نه تنها موجب تنگی نفس آنها بلکه موجب شب اختیاری می گردد.

نقش لوزه سوم در شب ادراری بچه ها

او گفت: مشکل شب ادراری را برای بچه ها زیر 5 سال نمی توان در نظر گرفت زیرا به طور طبیعی دچار این اختلال می شوند و با گذشت زمان حل شدنی است. اگر این مشکل بعد از 5 سالگی ادامه داشته باشد باید به پزشک مربوطه مراجعه کرد. این نوع مشکل از عفونت های ادراری گرفته تا مسائل کلیوی و دیابت می تواند دخیل باشند. حتی استرس های متفاوت می تواند در تشدید این بیماری تاثیر بسزایی داشته باشد.

شیرزاد اعلام کرد: بچه های که در وزن گیری و نفس گیری مسائل زیادی دارند باید عمل لوزه انجام دهند تا فرایند رشد آنها بهبود پیدا کند.

او اضافه نمود: یکی از علل بوی بد دهان عظیم بودن لوزه هاست. لوزه ها قسمتی از بافت ایمنی بدن هستند. وجود لوزه ها از زمان تولد تا حدود شش ماهگی لازم است. برخورد عوامل میکروبی و محرک به سلول های ایمنی موجود در لوزه باعث عظیم شدن لوزه ها می گردد و عظیمی لوزه های کامی (که به وسیله دهان قابل رویت هستند) و لوزه سوم (که در خلف بینی واقع شده) باعث مسائل متعددی می گردد. بنابراین بهترین راه برای درمان این عارضه جراحی است.

این فوق تخصص ریه بچه ها ادامه داد: عظیمی لوزه ها باعث می گردد تنفس فرد دهانی گردد یعنی نتواند از بینی نفس بکشد؛ و این امر خود باعث خرخر شبانه و تغییر حالت استخوان فک ها می گردد. در ضمنً هوا بجای اینکه از بینی عبور نموده و گرم و مرطوب و تمیز شده و به حلق برسد، مستقیماً به حلق رسیده و باعث تحریک مزمن گلو می گردد. عظیمی لوزه ها می تواند باعث عفونت های مکرر گوش میانی و سینوس ها گردد. عظیمی لوزه ها مانع تغذیه مناسب کودک و همینطور اکسیژن رسانی می گردد؛ این دو عامل باعث می شوند که رشد فیزیکی کودک با مشکل روبرو گردد.

شیرزاد اعلام کرد:گاهی اوقات لوزه ها مکرراً دچار عفونت چرکی می شوند که البته در چنین حالتی ممکن است اندازه لوزه ها حتی از حالت معمول هم کوچکتر گردد، اما جدای از اندازه آنها چون بعنوان کانون عفونت عمل می نمایند، مضر هستند. عظیمی لوزه ها بخصوص لوزه سوم می تواند باعث تجمع مایع در پشت پرده گوش ها گردد که این امر به نوبه خود می تواند مسائلی را برای کودک ایجاد کند. با توجه به موارد فوق می بینیم لوزه هایی که باید باعث سلامتی ما باشند در موارد کمی باعث بروز مسائلی می شوند و در چنین مواردی است که ما توصیه می کنیم باید لوزه ها برداشته شوند.

او گفت: متاسفانه برخی از والدین با این استدلال که با عظیم شدن کودک، مسائل او رفع می گردد، سعی می نمایند از عمل لوزه های کودکشان اجتناب نمایند در حالیکه باید بدانند آن ها بیشتر عوارضی را به کودکشان تحمیل می نمایند. همه ما مایل هستیم تا آنجائیکه ممکن است کودکمان تحت عمل جراحی قرار نگیرد اما در این حالت دیگر حق انتخاب نداریم.

شیرزاد توضیح داد: عمل جراحی لوزه اکثرا در بچه ها و بدلیل عظیمی لوزه انجام می گردد، اما همواره اینطور نیست. در مواردی به عظیمسالانی برمی خوریم که از بوی بد دهان و خروج گاه به گاه ذراتی سفید رنگ با قوام نرم و بسیار بد بو شکایت دارند. وقتی لوزه های این افراد را معاینه می کنیم می بینیم که لوزه های آن ها دارای حفراتی است. ترشحات خود لوزه و گا ها ذرات غذایی درون این حفرات جمع می گردد و با توجه به مرطوب بودن محیط و وجود باکتری های مختلف در داخل دهان بخصوص میکروب های بی هوازی، این ترشحات تخمیر می گردد.

او گفت: با فشردن لوزه چه در معاینه و چه در حالتی که در طی عمل بلع رخ می دهد، این ترشحات از درون حفرات لوزه خارج می گردد. این ترشحات برای سلامتی فرد ضرر چندانی ندارد، اما می تواند باعث بوی بد دهان و تحریکات مزمن حلق گردد. درمان دارویی شامل مصرف آنتی بیوتیک و استفاده از دهان شویه مشکل بیمار را بر طرف نمی کند. نیازی هم به جراحی نیست اما اگر بیمار بخواهد از بوی بد دهان و تحریکات مزمن حلق خلاص گردد، تنها راه انجام عمل جراحی و برداشتن لوزه های حفره دار است.

منبع: همگردی
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1622

به "نقش لوزه سوم در شب ادراری بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش لوزه سوم در شب ادراری بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید