نظر آموزش و پرورش درباره برگزاری مجازی امتحانات پایه نهم

به گزارش مجله ویراپارس، علیرضا کمرئی درباره نحوه برگزاری آزمون پایه نهم دانش آموزان گفت: معلمان پایه نهم می توانند در طول سال تحصیلی برای ارزیابی دانش آموزان آزمون های مختلفی به شیوه مجازی برگزار نمایند و نمرات این آزمون ها را در گرو نمرات کلاسی، میان ترم، ارزیابی مستمر و یادگیری دانش آموزان قرار دهند، اما آزمون های سرانجام ترم این مقطع بی شک باید به صورت حضوری برگزار گردد.

نظر آموزش و پرورش درباره برگزاری مجازی امتحانات پایه نهم

وی در تبادل نظر با ایرنا اضافه نمود: مدارس باید حتما برای برگزاری امتحانات انتها ترم دانش آموزان بر اساس آیین نامه های ابلاغی آموزش و پرورش عمل نمایند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همچنین اعلام نمود: امتحانات انتها ترم دانش آموزان پایه نهم پیشتر به صورت استانی و هماهنگ صورت می گرفت، اما در حال حاضر با توجه به شرایط بحرانی شیوع کرونا و اهمیت فاصله گذاری اجتماعی امتحانات پایه نهم در هر مدرسه به صورت جداگانه برگزار می گردد.

کمرئی درباره دلیل برگزار نشدن آزمون های انتها ترم پایه نهم به صورت استانی اعلام نمود: در حال حاضر تجمعات باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی صورت گیرد؛ از این رو، وقتی امتحانات به مدارس محول گردد، مدیر مدرسه می تواند بر اساس جمعیت موجود فاصله گذاری اجتماعی را به درستی رعایت کند.

وی ادامه داد: پایه نهم به شدت حساس و آینده ساز است و نمرات آزمون های انتها ترم این دانش آموزان در فرآیند های مختلفی اثر می گذارد. نمرات انتها ترم دانش آموزان پایه نهم 50 درصد در قبولی آن ها در مدارس نمونه دولتی اثرگذار است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با بیان اینکه نمرات انتها ترم دانش آموزان با برگزاری امتحان به صورت حضوری، روایی و پایایی مناسبی دارد، مطرح کرد: همچنین با توجه به اینکه 35 درصد نمرات امتحانات دانش آموزان پایه نهم در فرآیند راهنمایی تحصیلی اثرگذار است، این امتحانات حضوری برگزار می گردد تا قدرت تمیزدهندگی بیشتری داشته باشد.

کمرئی در ادامه گفت: پس از برگزاری آزمون های انتها ترم دانش آموزان و دریافت نمرات و سابقه آموزشی برای دانش آموزان فرم راهنمایی تحصیلی صادر می گردد.

ارزشیابی پایه دهم و یازدهم به عهده معلم است

وی همچنین درباره شیوه برگزاری آزمون دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم گفت: آزمون های انتها ترم این دو پایه تحصیلی به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می گردد، معلم می تواند دانش آموزان را بر اساس نمرات مستمر و کلاسی ارزیابی کند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چگونگی طراحی سوالات آزمون انتها ترم دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم در اختیار معلم است، گفت: معلمان می توانند حتی برای ارزیابی بیشتر دانش آموزان در همین یک ماه نیز آزمون های مختلفی برگزار نمایند.

سوالات اختیاری برای پایه دوازدهم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سوالات امتحانات دانش آموزان پایه دوازدهم دارای 16 نمره از 80 درصد محتوای آموزشی و هشت نمره ترکیبی (از 80 درصد و 20 درصد باقی مانده محتوای درسی) است که دانش آموزان باید به تعدادی از سوالات به صورت اختیاری (چهار نمره از این هشت نمره) پاسخ دهند.

کمرئی درباره امتحانات دانش آموزان پایه دوازدهم گفت: پیش از ورود به مبحث کنکور، باید پایه دوازدهم مشخص تکلیف گردد تا سازمان سنجش بتواند بر اساس تصمیم آموزش و پرورش برنامه ریزی کند.

وی اضافه نمود: بعضی آموزش ها در فضای مجازی و آموزش تلویزیونی نسبت به محتوای کل کتاب ارائه شده بود و دانش آموزان بسیاری توانستند از این محتوا ها استفاده نمایند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تحقق اهداف درسی برای ما اهمیت بسیاری دارد، مطرح کرد: یادگیری دانش آموزان باید کامل گردد، اما ممکن بود که دانش آموزان یا واحد های آموزشی در بعضی از مناطق نتوانسته باشند تمام و کمال از این آموزش ها استفاده نمایند؛ بنابراین مبنا برای امتحان نهایی 80 درصد اول محتوای درسی کتاب ها قرار داده شد.

کمرئی ادامه داد: با اطمینان می توان گفت که آموزش 80 درصد محتوای درسی محقق شده است؛ بنابراین 16 نمره از این بخش ها در امتحانات سوال داده می گردد، همچنین برای رعایت حرمت افرادی که در دوران تعطیلی مدارس وارد فضای آموزشی شده اند، برای 20 درصد آموزش داده شده در دوران تعطیلی چهار نمره به صورت اختیاری سوال داده می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1009

به "نظر آموزش و پرورش درباره برگزاری مجازی امتحانات پایه نهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر آموزش و پرورش درباره برگزاری مجازی امتحانات پایه نهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید