مشگین شهر در یک نگاه

به گزارش مجله ویراپارس، مشکین شهر که می توان آن را تکه کوچکی از بهشت خواند، از شهرهای مهم استان اردبیل است.

مشگین شهر در یک نگاه

مشگین شهر یا مشکین شهر از شهرهای استان اردبیل و دومین شهر این استان است که در دامنه کوه سبلان قرار گرفته است.

این شهر در کنار رودخانه های پر آبی مانند خیاو، انار، مشگین چای و چندین رود دیگر و در دامنه شمالی کوهستان معروف سبلان و چندین کوهستان دیگر واقع شده است.

چشمه های طبیعی آبگرم، مجتمع های آبدرمانی، گردشگاه های فراوان طبیعی، آثار زیاد تاریخی و باستانی، سایت های متعدد پرواز با پاراگلایدر و نیز مجموعه پل معلق مشگین شهر که مهیج ترین و بی نظیرترین پل پیاده رو در خاورمیانه است، باعث تبدیل شدن این شهر به یکی از قطب های گردشگری ایران شده است.

جغرافیا

مشگین شهر یکی از شهرهای معروف استان اردبیل است در 90 کیلومتری مرکز استان و در 295 کیلومتری تبریز از راه اردبیل و در 168 کیلومتری تبریز از راه اهر واقع است. مشگین شهر در ارتفاع 1400 متری از سطح دریا قرار گرفته است. کوه بسیار زیبای سبلان با دامنه های بهشتی در فاصله 25 کیلومتری از این شهرستان (45 کیلومتری از مرکز شهر) قرار گرفته است.

این شهر مساحتی تقریبا برابر با 1530 کیلومتر مربع دارد که طولش 51 کیلومتر (امتداد شرقی-غربی) و عرضش 30 کیلومتر است.

همسایگان مشگین شهر از شمال شرق و شرق کشور آذربایجان، از شمال غرب دشت مغان، از جنوب شرق شهرستان اردبیل، از جنوب غرب شهرستان سراب و از غرب شهرستان های اهر و تبریز هستند. از راستاهای دسترسی این منطقه می توان به راستا مشگین شهر-اهر به طول 62 کیلومتر و راه مشگین شهر-اردبیل به طول 85 کیلومتر اشاره نمود.

قله سبلان با بلندی 4811 متر بلندترین نقطه مشگین شهر است. سبلان از بلندترین کوه های ایران بوده و اکثرا از برف و یخ پوشیده شده و دارای چشمه های آب گرم و سرد بسیاری است. این شهرستان به صورت دشت وسیعی است که با شیب تند به زمین های پست شمالی محدود می شود. دامنه های شمالی و شمالی غربی مشگین شهر، توده های آتشفشانی سبلان است که به طور میانه 2000 متر از سطح دریا ارتفاع داشته و بخش جنوبی مشگین شهر بوده و بلندترین و پرشیب ترین قسمت این شهرستان را شامل می شود. بلندی قسمت شمالی و غربی آن بین 100 تا 1000 متر است. بقیه زمین ها تخت بوده و شیب ملایمی در راستای شمال و شمال شرقی دارند که در نهایت به دشت مغان ختم می شوند.

اقلیم

مشگین شهر متشکل از چهار اقلیم مدیترانه ای گرم و خشک، مدیترانه ای معتدل، استپی سرد و کوهستانی سرد است. طول ماه های خشک و نیمه خشک و یخبندان آن پنج تا هشت ماه است. میانه بارش سالانه در آن 300 میلی متر است.

تاریخچه

میمند، خیاو، وراوی، بیشکین و مشکین شهر نام هایی است که در گذشته به مشگین شهر نسبت داده می شد.

این شهر در گذشته گذرگاه و پناهگاهی برای سوداگران و درماندگان به حساب می آمد. سکه های یافت شده از منطقه نشان دهنده این است که قدمت این منطقه به زمان اتابکان آذربایجان برمی شود. اما از یافته های باستان شناسی از منطقه شهریری و اخیرا از روستای خرم آباد چنین به نظر می رسد که این شهرستان به بیش از 8 هزار سال پیش از میلاد (دوران عصر آهن) مربوط می شود. بعلاوه سنگ نبشته منسوب به شاپور دوم ساسانی، که در 150 متری غرب کهنه قلعه قرار داشته است، تاریخ این شهر را تا دوره ساسانیان (سال 337 میلادی) نشان می دهد.

مردم شناسی

سرشماری سال 1390 نشان می دهد که جمعیت این شهر در این سال برابر با 151156 نفر است. مردم مشگین شهر پیرو دین اسلام و مذهب شیعه هستند. همه مردم شهر تقریبا آذربایجانی بوده و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می نمایند.

در بعضی از منطقه ها استان اردبیل مانند منطقه مغان و ارسباران و در میان عشایر کوچ نشین و میان روستاییان، عموما زنان و مردان از لباس های محلی استفاده می نمایند. مردان ایل فاقد پوشاک اختصاصی بوده و کت و شلوار و کلاه آنان معروف به کِپی (kepi) یا کلاه ترک داری بوده که پوشاک مردان شاهسونی را تشکیل می دهد. بانوان نیز از روسری موسوم به چارقد گلداری، پیراهن بلند، تنبان (نوعی شلیته)، جلیقه و کفش های دست دوزی استفاده می نمایند.

صنایع دستی

هنرهای دستی مشگین شهر از قدمت و اصالت خاصی برخوردار است. قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی و سفالگری از صنایع دستی این شهر است.

سوغات

عسل سبلان از سوغاتی های مشهور این شهر است، این سوغاتی ارزشمند حاصل گرده های بیش از 40 گل و گیاه مختلف در دامنه کوهستان سبلان است. گیاهان دارویی و لبنیات از دیگر سوغاتی های مشگین شهر است.

دیدنی های مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر، قلعه قهقهه، پارک جنگلی مشگین شهر، آب گرم شابیل و دریاچه آت گولو شیروان دره، قبرستان یئری، مقبره تاریخی شیخ حیدر، تنگه قشلاق، کهنه قلعه، دریاچه قله سبلان، کوه سبلان، شیروان دره سی، هوشنگ میدانی، مجتمع آبدرمانی قینرجه، مجتمع آبدرمانی ولزیر، مجتمع آبدرمانی دودو، مجتمع آبدرمانی شفا، مجتمع آبدرمانی آخارباخار، مجتمع آبدرمانی یئل سویی، چشمه آبگرم قوتورسویی، چشمه آبگرم روستای موئیل، منطقه گردشگری کپز، رودخانه قره سو، سنگ نبشته ساسانی، قلعه بربر، نقوش صخره ای شیخ مدی، دیو قالاسی، قلعه ارشق، محوطه تاریخی ایلانلی داغ و غارهای دو طبقه عصر حجر روستای بینه لر از مکان های دیدنی مشگین شهر است. توصیه می شود حتما به این مکان ها سری بزنید چراکه یکی از برترین قسمت های سفر به این شهر زیبا است.

عکس کاور از مهدی صدقی راد

منبع: کجارو / سیری در ایران / home.mehromah.ir / meshginshahrim.ir / fa.wikipedia.org / fa.wikivoyage.org
انتشار: 5 اسفند 1400 بروزرسانی: 5 اسفند 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1958

به "مشگین شهر در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشگین شهر در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید