مسائل کنسلی تورها برای آژانس های مسافرتی، بزرگترین قربانیان مالی کرونا

به گزارش مجله ویراپارس، امروز بیست و پنجمین روز از پنجمین ماه سال است و با وجود گذشت بیش از 8 ماه از شیوع گسترده ویروس کرونا، در بیش از 200 کشور جهان، هنوز هم هیچ تغییر چشمگیری در حال جهانی ما به وجود نیامده است. یکی از تبعات شیوع کرونا، ورود اقتصاد جهانی به حالت اغما بود. شیوع کرونا، بسیاری از مشاغل و کسب و کارها را تحت تاثیر خود قرار داده و منجر به بیکاری بسیاری از ساکنان این کره خاکی شد. اما بیشترین ضربه را از رکود مالی ناشی از شیوع کووید - 19، صنعت گردشگری خورد.

مسائل کنسلی تورها برای آژانس های مسافرتی، بزرگترین قربانیان مالی کرونا

لغو تورها و بسته شدن مرزها؛ ضربه مهلک کرونا بر پیکر گردشگری

ماجرا از بسته شدن مرزهای اروپا به روی گردشگران چینی شروع شد. پس از آن مرزها یکی یکی بسته شد، تا تمامی گردشگران، مجبور به کنسل کردن تور خود شوند. در نتیجه با کنسل شدن پروازهای داخلی و خارجی، بسیاری از شرکت های هوایی و مسافرتی تعطیل گشتند. به طوری که براساس آمار شورای جهانی گردشگری، حدود 50 میلیون نفر از شاغلین صنعت گردشگری شغل خود را در این مدت از دست دادند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبود و گردشگری کشور در مقابل کرونا آسیب پذیر و بی دفاع نشان داد.

اولین علائم سندروم کرونا؛ اغمای غول های گردشگری

اولین نشانه وخامت حال گردشگری در ایران، خبری بود که در آخرین روزهای سال 98 کام گردشگری کشور را تلخ کرد. دو شرکت عظیم فعال در زمینه گردشگری که بیشترین حجم فروش تور داخلی و تور خارجی را به خود اختصاص داده بودند، اعلام کردند که به دلیل مسائل مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا، امکان ادامه همکاری با بیش از 300 نفر از پرسنل خود را ندارند. با انتشار این خبر، شرکت ها و آژانس های مسافرتی کوچک و متوسط که حدود 80 درصد از کل مشاغل گردشگری کشور را به خود اختصاص داده اند نیز به تبعیت از این دو شرکت عظیم اقدام به تعدیل گاها بیش از 50 درصدی نیروهای خود و اخذ مرخصی اجباری از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردند. این حرکت اگرچه بسیار ناخوشایند و بی رحمانه، اما مرحمی موقت برای سر پا ایستادن و جلوگیری از ورشکستگی کامل این شرکت ها بود. زیرا در صورت نبود هیچگونه درآمدزایی، شرکت ها مجبور به فروش کل داراریی های خود، برای پرداخت حقوق کارمندان می شدند و این به معنای مرگ رسمی این شرکت ها است. اما مشکل به همینجا ختم نمی شد. علاوه بر سرمایه، اعتبار آژانس ها نیز در خطر بود.

اولتیماتوم استرداد پولی که دست آژانس ها نبود

همزمان با شیوع زیر پوستی کرونا در خیابان های ووهان، رزرو تورهای مسافرتی نوروزی در کشور ما شروع شد. به طوری که ظرفیت تور کیش از تهران در همان روزهای ابتدایی تکمیل شد و قیمت تور مشهد و عنوان پر فروش ترین تور داخلی به شدت افزایش یافت. آژانس ها پول مسافران را دریافت به حساب شرکت های هواپیمایی و هتل ها و برگزار نمایندگان تور واریز کردند. تا اینکه کرونا از راه رسید و کاسه و کوزه سفرهای نوروزی را به هم زد. ابتدا بعضی از مسافرین اقدام به کنسلی تور خود کردند و بعد از مدتی به دستور وزارت گردشگری، تمامی تورهای مسافرتی کنسل شده و شرکت ها موظف به استرداد وجوه دریافتی از مسافرین شدند. پیرو این ابلاغیه، مسافرینی که بابت خرید تور، مبالغی را به عنوان پیش پرداخت به آژانس های مسافرتی داده بودند، برای بازپس گیری پول خود به آژانس ها مراجعه کردند، حال آنکه پول مسافرین در دست هتل ها و ایرلاین ها بود. در نتیجه دردسرهای آژانس های مسافرتی دوچندان و دوندگی ها برای دریافت پول از هتل و ایرلاین ها و استرداد وجه به مسافرین شروع گشت. بسیاری از هتل ها و ایرلاین ها در این راه با آژانس ها همکاری می کردند؛ اما بعضی دیگر به هر دلیلی از این کار امتناع می ورزیدند. این در حالی بود که طرف حساب مسافرین آژانس های مسافرتی بودند.

تعطیلی، به بهانه کرونا برای فرار از جوابگویی

مراجعه مشتریان آژانس های مسافرتی برای بازپسگیری وجه از یک سو و خودداری بعضی از هتل ها و شرکت های هواپیمایی از پس دادن پول مسافرین از سوی دیگر، آژانس های مسافرتی را لای منگنه قرار داد، تا بسیاری از آژانس های مسافرتی، برای فرار از جوابگویی به مشتری، تلفن ها را خاموش نموده، کرکره ها را پایین کشیده و دفتر خود را برای مدتی هرچند کوتاه و البته نامعلوم، تعطیل نمایند. شاید اگر شما هم با کمی با کفش آن ها راه می رفتید اندکی به آنان حق می دادید. زیرا پول مشتری دست آنان نبود و وزارت گردشگری هم پشتشان را خالی نموده بود.

رعایت حقوق مشتری و یاری به اقتصاد کشور در شرایط بحرانی

به جرات می توان گفت، هستند آژانس هایی که برای استرداد وجه مسافرین، در این مدت مقروض شده و بدهکار شده اند. آژانس مسافرتی نهال گشت، به عنوان یک شرکت معتبر در زمینه برگزاری تور مسافرتی، که در همه حال جوابگوی مشتریان بوده، تمام کوشش خود را برای بازگرداندن پول مسافرین تور نهال گشت انجام داد. همچنین برخلاف سایرین، در این مدت هیچ یک از کارمندان خود را از دست نداد و به غیر از دوران قرنطینه اجباری، هرگز اقدام به تعطیلی دفتر خود نکرد. این اقدام در شرایطی صورت گرفت که به دلیل شرایط خاصی خطر قطعی ورشکستگی، غیر از این از آن ها انتظار می رفت. اما امید به عادی شدن شرایط، مدیران نهال گشت را بر آن داشت تا کوشش خود را برای زنده نگه داشتن اعتبار صنعت گردشگری در شرایط سخت کنونی داشته باشند. البته ما امیدواریم تا پیش از ورشکستگی کامل اغلب شرکت های فعال در زمینه گردشگری، راهی برای شکست و حذف ویروس کرونا پیدا شده و همه مردم جهان بتوانند بدون دغدغه سفر نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1154

به "مسائل کنسلی تورها برای آژانس های مسافرتی، بزرگترین قربانیان مالی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل کنسلی تورها برای آژانس های مسافرتی، بزرگترین قربانیان مالی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید