خبرنگاران کرونا؛ فرصتی دوسویه برای کسب وکارهای دیجیتال

به گزارش مجله ویراپارس، تهران- خبرنگاران- شیوع ویروس کرونا بسیاری از کارها و فعالیت ها ازجمله اقتصاد دیجیتال و حوزه کسب و کارهای آنلاین را تحت تاثیر قرار داد؛ بعضی از کسب و کارهای آنلاین دچار رکود شدند و بعضی از آنها به رونق چند برابری دست یافتند.

خبرنگاران کرونا؛ فرصتی دوسویه برای کسب وکارهای دیجیتال

کرونا، ویروسی ناشناخته که چند ماهی است جهان را تحت تاثیر خود قرار داده، جهانی کمتر شناخته شده کسب و کارهای دیجیتال را که در بعضی از کشورها تازه شکل گرفته و در حال رونق بودند نیز دستخوش تغییراتی نموده است. این جهانی کمتر شناخته شده کسب و کار در بعضی از حوزه های خود در دوران شیوع ویروس کرونا، توانست با ارایه خدماتی که به مردم در روزهای قرنطینه خانگی می دهد، بیش از پیش خود را به جوامع بشناساند و بسیاری از احتیاجهای مردم را در این روزها مرتفع سازد.

اما این تنها یک روی فعالیت کسب و کارهای آنلاین در دوران کرونایی است؛ در این دوران بسیاری از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال تحت تاثیر رکود فعالیت ها قرار گرفتند و با مشکل روبرو شدند. کسب و کارهای آنلاین ایران نیز مانند سایر کسب و کارهای آنلاین جهان از همه گیری و شیوع ویروس کرونا هم منفعت و هم لطمه دیدند، به طوری که به گفته مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بعضی از کسب و کارهای آنلاین ایران با شیوع ویروس کرونا در کشور 90 درصد خسارت دیده و بعضی با رشد هزار برابری در ارایه خدمات روبرو شدند.

وی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش خبرنگاران در مورد نحوه فعالیت کسب و کارهای آنلاین در دوران کرونا و حمایت های معاونت علمی ریاست جمهوری از این حوزه در دوران کرونا اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور، یاری هایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چند بخش به حوزه فناوری اطلاعات برای عبور از خسارت های ناشی از شیوع این ویروس ارایه شد.

وی اعلام کرد: بخشی از این حمایت ها در اسفند ماه، به حمایت از کسب و کارهای بزرگی که در فضای دیجیتال از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده بودند از قبیل کسب و کارهای آنلاین گردشگری، کسب و کارهای هتلداری و اقامتگاه های آنلاین، فروش بلیط قطار و هواپیما اختصاص داده شد.

محمدی گفت: با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی به کسب و کارهای این حوزه تسهیلات ارزان قیمت با تنفس داده شد تا بتوانند یک دوره ای از این شرایط ایجادشده عبور نمایند و مهمتر از همه تعدیل نیروی انسانی نداشته باشند.

وی اعلام کرد: علاوه بر این حمایت ها، در اسفندماه نیز شبیه کشورهای پیشرفته که از ابزارهای دیجیتال برای تشخیص کرونا استفاده نموده بودند، ما نیز از چند مجموعه به ویژه مجموعه هایی که از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده نموده بودند، برای تشخیص این ویروس حمایت کردیم که از آن جمله می توانیم به تشخیص سی تی اسکن ریه بیماران برای تشخیص زودهنگام بیماری کرونا یا پردازش تصویر داخل ادارات و اماکن مختلف برای شناسایی افرادی که امکان داشت مبتلا به این بیماری باشند، بر اساس درجه حرارت بدن یا نوع چهره آنها اشاره نمود.

دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال اضافه کرد: با یاری های اجرا شده، نمونه هایی از این ابزارهای دیجیتال برای تشخیص این بیماری در دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شریف، دانشگاه صنعتی شیراز و چند شرکت دانش بنیان فراوری شده است.

ارایه تسهیلات 50 تا 150 میلیون تومانی در پویش کروناپلاس

وی یادآور شد: از فروردین ماه به بعد نیز با توجه به اینکه این ویروس همچنان در کشور بود و همه گیری آن ادامه داشت و به دنبال آن نیز مسائل اقتصادی در حوزه آنلاین برای بعضی از کسب و کارها وجود داشت، پویش کرونا پلاس توسط ستاد برای حمایت از استارتاپ ها و شرکت های دیجیتالی طراحی و اجرا شد که می توانستند در دوران قرنطینه یا دوران گذار از کرونا مثل کسب و کارهای حوزه سلامت آنلاین، آموزش آنلاین و کسب و کارهای ارایه خدمات آنلاین فعالیت نمایند.

محمدی اعلام کرد: این ها در واقع کسب و کارهایی بودند که افراد می توانستند از راه دور از خدمات آنها استفاده نمایند و لازم نبود افراد خیلی در اجتماع حاضر شوند. در فراخوان پویش کرونا پلاس 600 شرکت دانش بنیان، حضور یافتند و با ارزیابی اجرا شده حدود 280 شرکت مورد تایید قرار گرفتند که به 180 شرکت از این تعداد تسهیلات 50 تا 150 میلیون تومانی و به 100 شرکت دیگر سرویس های مورد احتیاج مثل تبلیغات و سرویس زیرساختی ارایه شد.

وی با اشاره به اینکه عملا اتفاق خوبی در حوزه دیجیتال در زمان شیوع ویروس کرونا افتاد، اضافه کرد: بعضی از حوزه ها که حوزه های خاصی بودند و خیلی احتیاج به برنامه ویژه برای آنها بود مثل آموزش آنلاین با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، به صورت ویژه با وزارت آموزش و پرورش ارتباط برقرار کردیم و بر اساس آن برنامه های مشترکی با وزارت آموزش و پرورش اجرا شد.

محمدی گفت: حدود 30 استارتاپ از استارتاپ های آموزش آنلاین را که در این زمینه خوب عمل نموده بودند، به آموزش و پرورش معرفی کردیم تا در برنامه سال تحصیلی جدید بتوانند از ظرفیت آنها استفاده نمایند.

تجهیز 8 دیتا سنتر استانی برای پشتیبانی دیجیتال از شرکت ها

این مسوول یادآور شد: همچنین بخشی در زمینه سلامت آنلاین با مجموعه وزارت بهداشت و یک بخش نیز در مورد تامین زیرساخت برای شرکت های دیجیتال با وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات اجرا شده یا درحال آغاز است.

محمدی اضافه کرد: در زمینه زیرساخت دیجیتال برای کسب و کارهای آنلاین در دوران شیوع کرونا در کشور در نظر داریم هشت دیتا سنتر استانی را با همکاری بخش خصوصی برای پشتیبانی از فعالیت های دیجیتال در جهت گسترش آن تجهیز کنیم، این کار بر اساس تفاهم نامه ای که به زودی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات منعقد گردد، صورت خواهد گرفت و فراخوان آن ارایه خواهد شد.

ارایه تسهیلات 400 تا 500 میلیون تومانی به شرکت های دانش بنیان دیجیتال

وی، حمایت از شرکت های خلاق دیجیتال را یکی از کارهای ستاد برای حمایت از کسب و کارهای آنلاین در این دوران برشمرد و گفت: یکی از کارهای دیگری که در ستاد برای کسب و کارهایی که از کرونا آسیب دیدند با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شد، حمایت از کسب و کارهایی بود که مجوز خلاق داشتند. در این خصوص شرکت های دانش بنیان آسیب دیده حوزه دیجیتال تا سقف 500 میلیون تومان و شرکت های خلاق آسیب دیده تا سقف 400 میلیون تومان تسهیلات با تنفس شش ماه دریافت کردند.

دبیر ستاد اقصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد رشد استفاده از فضای مجازی و کسب و کارهای آنلاین در دوران کرونا اضافه کرد: بعضی از کسب و کارهای آنلاین با شیوع ویروس کرونا مثل کسب و کارهای حوزه گردشگری واقعا ضربه خوردند و میزان یوزرهای آنها تقریبا به صفر نزدیک شده است یا بعضی از کسب و کارهای خدماتی مثل تخفیفان و نت برگ که سرویس دهنده ها را به سرویس گیرنده ها لینک می کردند آسیب دیدند؛ زیرا سرویس دهنده ها که شامل رستوران ها، باشگاه های ورزشی، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی بودند عمدتا تعطیل شدند و به این ترتیب کسب و کار آنها بیش از 90 درصد خسارت دید.

وی اضافه کرد: در مقابل با شیوع ویروس کرونا در کشور کسب و کارهای فراوری محتوا مثل آپارات به شدت رشد کردند یعنی رشدهای 500 درصدی را از نظر ترافیک و رشد خدمات و درآمدی داشتند. کسب و کارهای حوزه آموزش آنلاین رشد خوبی داشتند و بر اساس برآورد اولیه که اجرا شده بین 600 تا هزار درصد رشد در کسب و کارهای حوزه آموزش آنلاین دیده شده است. در کسب و کارهای حوزه سلامت آنلاین نیز بین 100 تا 300 درصد در نمونه هایی که ما برآورد کردیم، رشد داشتیم.

محمدی گفت: کسب و کارهای خرید آنلاین مثل دیجی کالا نیز رشد بالای 200 تا 300 درصد را تجربه کردند. بعضی از کسب و کارها با شیوع ویروس کرونا در کشور اینچنین رشد کردند اما نکته این است که این ها عمدتا کسب و کارهایی بودند که در فضای آنلاین کار می کردند اما حوزه اقتصاد دیجیتال خیلی گسترده تر از این ها است مثلا فراورینمایندگان نرم افزار و ارایه دهنده های نرم افزارهای مهندسی نیز با افول روبرو شدند چرا که عمده کسب و کارهایی که مشتری آنها بودند، ضعیف شدند و کمتر از این دسته از کسب و کارها خرید کردند؛ بنابراین کسب و کارهای حوزه نرم افزار نیز در دوران شیوع کرونا ضعیف شده است.

دبیر ستاد اقصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: ولی در کل به طور میانگین فضای کرونا به بخش زیادی از کسب و کارهای دیجیتال یاری نماینده بود.

محمدی در مورد استمرار حمایت های ستاد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در دوران کرونا گفت: واقعیت این است که منابع دولتی و منابع حاکمیتی برای یاری به شرکت ها منابع محدودی است. تا جایی که در توان داشته باشیم و منابع اقتصادی ما اجازه دهد، به شرکت های آسیب دیده یاری می کنیم اما کسب و کارهایی که افق بلندمدت را می بینند که احتمالا کرونا وجود دارد و کسب و کار آنها تحت تاثیر قرارمی گیرد باید خودشان نیز تغییری ایجاد نمایند.

وی یادآور شد: بسیاری از این کسب و کارهایی که فراورینماینده نرم افزار هستند، با یک تغییر کوچک می توانند به راحتی به کسب و کارهایی که جذابیت بیشتری دارد ورود پیدا نمایند، ما پیشنهاد می کنیم کسب و کار خود را متنوع نمایند و فقط به محصولات گذشته خود بسنده ننمایند.

محمدی یادآور شد: اگر کسب و کارها به مسائل خود فکر ننمایند و تمهیدی نیاندیشند، هیچگونه حمایت دولتی به آنها یاری نمی کند و شش ماه دیگر نیز باید وام ها را پس دهند و بدهی ها آنها نیز همچنان وجود دارد؛ ما صرفا می توانیم یاری کنیم که این دوره گذار را بتوانند رد نمایند وگرنه تسهیل امور در کسب و کار وظیفه خود شرکت ها است.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1120

به "خبرنگاران کرونا؛ فرصتی دوسویه برای کسب وکارهای دیجیتال" امتیاز دهید

1 کاربر به "خبرنگاران کرونا؛ فرصتی دوسویه برای کسب وکارهای دیجیتال" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا؛ فرصتی دوسویه برای کسب وکارهای دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید