مذاکرات آمریکا و طالبان در کوتاه مدت به نتیجه نخواهد رسید

به گزارش مجله ویراپارس، خبرنگاران، گروه بین الملل-رویا فریدونی: رئیس جمهوری آمریکا در ماه سپتامبر گذشته مذاکرات صلح با طالبان را پس از آنکه این گروه شبه نظامی مسئولیت حمله ای به کابل را پذیرفت، لغو کرد. در حمله ماه سپتامبر 12 نفر از جمله یک سرباز آمریکایی کشته شدند.

مذاکرات آمریکا و طالبان در کوتاه مدت به نتیجه نخواهد رسید

پس از تعلیق مذاکرات صلح میان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان در ماه سپتامبر این مذاکرات امروز از سرگرفته شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنج شنبه 7 آذر برای دیدار از نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان به صورت سرزده وارد این کشور شد و ضمن بازدید از نظامیان آمریکا در نشستی دو جانبه با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان درباره مذاکرات صلح با گروه طالبان که بخشی وسیعی از افغانستان را در اختیار دارند دیدار و گفتگو کرد.

تحلیلگر و کارشناس روابط بین الملل دکتر اوزدمیر اقبال در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه تلاش آمریکا برای مذاکره با طالبان در جهت منافع خود است به نتیجه رسیدن این مذاکرات در کوتاه مدت را غیر ممکن دانست. مشروح این گفتگو در ادامه آمده است.

*به نظر شما هدف رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ از سفر سر زده به افغانستان چه بود؟

در آمریکا شاهد فرایند استیضاح ترامپ هستیم. ترامپ در این فرایند می خواهد به همگان ثابت کند که در تمام زمینه های سیاسی قدرتمند است.

اظهارات ترامپ مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، شکست داعش، انتها دادن به جنگ افغانستان و بازگرداندن نیروهای نظامی از آنجا از مهم ترین وعده های انتخاباتی او برای به دست آوردن آرا در سیاست داخلی ایالات متحده است.

در سال 2008 نیز یکی از دلایلی که باراک اوباما بر جان مک کین نامزد جمهوری خواه پیروز شد اظهارات او مبنی بر انتها دادن به جنگ بود. ترامپ نیز با سفر به افغانستان دو هدف را دنبال می کند: 1.با اظهاراتی مبنی بر خارج کردن نیروهای نظامی از افغانستان سعی دارد پیروز انتخابات شود 2. می خواهد هزینه هایی که از دوره ریاست جمهوری بوش بر اقتصاد کشور تاثیر منفی گذاشته است را کاهش دهد.

*همانطور که می دانید ترامپ بعد از سفر به افغانستان اعلام نمود طالبان خواهان مذاکره با واشنگتن است. به نظر شما این مذاکرات به نتیجه ای خواهد رسید یا نه؟

طالبان یکی از قدرت های سیاسی افغانستان است که در سال 1994 شکل گرفته است. نباید از این نکته غافل شد که این ساختار که از آن فقط به عنوان یک تمرکز تروریستی توصیف می شود در عین حال از پشتیبانی مهمی برخوردار است.

علاوه براین، گزارش هایی وجود دارد مبنی بر این که برخی اعضای ارشد طالبان که درعملیات سیلکون توسط آمریکا تجهیز نظامی شده بودند در صف مجاهدین قرار داشتند. همچنین برخی منابع حکایت از این دارند که زلمی حلیل زاد کننده ویژه ریاست جمهوری ایالات متحده در افغانستان نیز در این عملیات شرکت داشته است.

بنابراین می توان گفت که این مذاکرات بین طرفین که مدت هاست یکدیگر را می شناسند در حال انجام است. هدف آمریکا این است که بدون از دست دادن سلطه سیاسی همچنان به حفظ هرچه بیشتر مناطق نظامی خود ادامه دهد.

در حاضر شاهد این هستیم که تعداد نیروهای نظامی آمریکا در سال 2002 و در زمان ریاست جمهوری جرج بوش که به صدها هزار نفر می رسید به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

ترامپ نیز در سفر اخیر خود اعلام نمود که قصد دارد تعداد نیروهای نظامی خود را به هشت هزار نفر کاهش دهد. البته باید دید که طالبان از این موضوع چگونه استقبال خواهد کرد. طرفین از سال 2018 در حال مذاکره هستند و قطر در این بین نقش مهمی ایفا کرده است. اما به نتیجه رسیدن این مذاکرات در کوتاه مدت غیر ممکن است. به عبارت دیگر من آن را یک نتیجه گیری ساختگی میدانم که ترامپ از آن برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می کند. بنابراین به نظر می رسد که این مذاکرات در بلند مدت نتیجه خواهد داد.

*به نظر شما چرا مذاکرات بین آمریکا و طالبان تا کنون به نتیجه ای نرسیده است؟

یکی از دلایل مهم این امر این است که طرف آمریکایی پیشنهاد روشنی در این زمینه ارائه نداده است. زیرا ترامپ برای حفظ سلطه سیاسی با کاهش نیروهای نظامی به حداقل در تلاش است که از این مذاکرات در جهت پیروزی در انتخابات استفاده کند.

بنابراین تا زمانی که ترامپ به این فرایند ادامه می دهد به نتیجه رسیدن این مذاکرات غیر ممکن است. غیر عقلانی است که یک سیاستمدار برای کسب موفقیت در انتخابات مذاکره کند. این استراتژی دولت آمریکا است که در واقع از زمان اوباما تا کنون ادامه دارد. یکی دیگر از دلایل مهم عدم دستیابی به نتیجه پیوند دادن این امر به انتخابات است.

اما یکی از مهمترین دلایل این است که طرفین انتظارات متفاوتی در مقیاس بین المللی از یکدیگر دارند. در واقع هرکس خواهان باز شدن این گره کور است که در طولانی مدت حل خواهد شد.

*آیا تلاش آمریکا برای ادامه مذاکرات با طالبان برای تامین صلح، ثبات و امنیت در افغانستان است یا دلایل دیگری دارد؟

البته که که برای حفظ منافع خود این کار را انجام می دهد. زیرا همه اقدامات آمریکا در دوران ریاست جمهوری جرج بوش در سال 2001 و همچنین عملیات آناکوندا با هدف حفظ منافع خود اجرا شده بود.

حمایت آمریکا و عربستان سعودی از مجاهدین هم با همین هدف است. مسئله اصلی این است که باید دید اهداف آمریکا تا چه میزان همسو با خواسته ها و انتظارات طالبان است.

اگر مقامات آمریکایی بتوانند بین خواسته های طالبان و منافع ایالات متحده تعادل برقرار کنند این نسبت با فشار ایالات متحده بر دولت فعلی افغانستان متناسب خواهد بود. اما نکته حائز اهمیت این است که آمریکا با کمترین هزینه استراتژی دستیابی به بالاترین سطح منافع سیاسی را دنبال می کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 614

به "مذاکرات آمریکا و طالبان در کوتاه مدت به نتیجه نخواهد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات آمریکا و طالبان در کوتاه مدت به نتیجه نخواهد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید