عواملی که شانس بازگشت قلبی که از کار افتاده را کم می نمایند

به گزارش مجله ویراپارس، مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در امور اورژانس و بیمارستان با تاکید بر لزوم آموزش برخورد با بیماران در مرحله پیش بیمارستانی گفت: اگر قلب و یا تنفس بیماری از کار افتاده باشد هر یک دقیقه، 10 درصد از شانس بازگشت به زندگی را کاهش می دهد یعنی بعد از 10 دقیقه دیگر به زندگی بازنمی شود.

عواملی که شانس بازگشت قلبی که از کار افتاده را کم می نمایند

به گزارش خبرنگاران، دکتر آرش فروزان در نشست خبری پیغام رسان سلامت که امروز (21 شهریورماه) برگزار گردید، اظهار کرد: طی سال های اخیر به علت موقعیت خاص استان خوزستان، وقوع تصادفات جاده ای برای مسافران، کاروان های راهیان نور و زائرین عتبات عالیات خصوصا در محورهای منتهی به مرز چذابه موجب بروز حوادث دلخراشی گردیده است.

وی اضافه نمود: جلوگیری از وقوع حوادث، پیگیری های مجدانه جهت بهسازی و توسعه جاده های ترانزیتی استان خوزستان با تأکید بر نقاط حادثه خیز از طرف کلیه نهادها و ارگان های ذی ربط را می طلبد.

مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در امور اورژانس و بیمارستان گفت: همه ساله وقوع حوادث ترافیکی اعم از برون شهری و درون شهری منجر به تحمیل هزینه های درمانی هنگفت به سیستم بهداشت و درمان گردیده و بخش قابل توجهی از منابع بیمارستانی و پیش بیمارستانی را به خود اختصاص داده است.

وی اورژانس های پیش بیمارستانی و بیمارستان را نخستین مرجع ارائه خدمات به مصدومان دانست و توضیح داد: اقدامات اساسی جهت مدیریت و درمان بیماران ترومایی در سال های اخیر توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام گردیده که از مهم ترین اقدامات تدوین گایدلاین نحوه مراقبت از این بیماران است.

مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در امور اورژانس و بیمارستان با اشاره به مراخل خدمت رسانی به مصدومین از نظر زمانی، گفت: زمان وقوع حادثه تا زمان رسیدن نیروهای امدادی، زمان رسیدن نیروهای امدادی تا رساندن بیمار به بیمارستان و بیمارستان سه مرحله زمانی خدمات رسانی به مصدومان هستند.

فروزان بیان نمود: برخورد با بیماران در مرحله پیش بیمارستانی استانداردهایی دارد که عوامل اورژانس 115 به صورت مستمر این مراحل را آموزش می بینند و حتی افرادی که آموزش دیده اند جهت یادآوری مجددا این آموزش ها را می گذرانند.

وی با بیان اینکه وقتی حادثه ای رخ می دهد نخستین کسانی که بر بالین بیمار هستند همراهان وی یا رهگذران هستند، بیان نمود: زمان وقوع حادثه بسیار مهم است. اگر قلب و یا تنفس بیماری از کار افتاده باشد هر یک دقیقه، 10 درصد از شانس بازگشت به زندگی را کاهش می دهد یعنی بعد از 10 دقیقه دیگر به زندگی بازنمی گردد.

مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در امور اورژانس و بیمارستان ادامه داد: در این زمان طلایی اگر همراهان یا رهگذران نتوانند خونریزی بیمار را کنترل نمایند، بیمار جانش را از دست می دهد در حالی که کنترل خونریزی، برگرداندن قلب بیماری که از کار افتاده یا بازگرداندن هوشیاری یک بیمار کاری بسیار ساده است و نیازمند آموزش همگانی است.

فروزان ادامه داد: از طرف دیگر اگر کسی آموزش ندیده باشد و بر بالین بیمار حاضر گردد، نه تنها کمکی برای بهتر شدن حال بیمار نمی کند بلکه فاجعه رخ می دهد. جابجایی غیراستاندارد یک بیمار ممکن است موجب از کارافتادگی بیمار تا آخر عمر گردد.

وی با تأکید بر لزوم اجازه رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه، بیان نمود: برخی مواقع عکس دریافت حاضران از محل حادثه موجب دیر رسیدن میروهای امدادی و مرگ یک بیمار می گردد که باید شهروندان به این نکات توجه نمایند.

مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در امور اورژانس و بیمارستان توضیح داد: شدت بالای ضربه و وخامت حال بیمار یکی از علل فوت بیمار است. بسیاری از مرگ ومیرها به دلیل شدت بالای تصادفات است که قطعا باید در این زمینه فکری گردد. قطعا ایمنی خودروها و جاده ها در این زمینه تأثیرگذار هستند.

فروزان بیان نمود: هزینه های درمانی مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی که به مراکز درمانی تحت پوشش علوم پزشکی اهواز مراجعه می نمایند سالانه بالغ بر 40 میلیارد تومان است. یعنی هزینه احداث دو بیمارستان 32 تختخوابی در سال.

وی گفت: پس از تصادف، هزینه های بسیار ناشی از نقص عضو مصدوم به صورت مستمر بر سیستم بهداشت و درمان وارد می گردد. همچنین عواقب اجتماعی ناشی از فقدان سرپرست خانوار که متعاقب حادثه بر خانواده و جامعه تحمیل می گردد، وجود دارد.

مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در امور اورژانس و بیمارستان گفت: همه باید جهت کاهش مرگ و میرهای ناشی از تصادف کوشش کنیم که این موضوع صرفا کار دانشگاه علوم پزشکی نیست و باید در کنار دانشگاه سازمان های دیگر نیز اقدام نمایند تا میزان وقوع سانحه کاهش یابد. اگر سطح آگاهی مردم بالا رود می تواند انقلابی در سلامت و کاهش مرگ و میر ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 41

به "عواملی که شانس بازگشت قلبی که از کار افتاده را کم می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عواملی که شانس بازگشت قلبی که از کار افتاده را کم می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید