صدمین استاندارد حوزه نانو تدوین شد

به گزارش مجله ویراپارس، به گزارش خبرنگاران، بعدازظهر امروز در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه نانو مراسمی تحت عنوان تدوین صدمین استاندارد ملی برگزار شد.

صدمین استاندارد حوزه نانو تدوین شد

در این مراسم سعید سرکار دبیر ستاد نانو، آزیتا خضرایی مدیر کل ارزیابی استانداردهای سازمان ملی استاندارد حضور داشتند.

صدمین استاندارد تدوین شده تحت عنوان روش آزمون مشخص مشخصات نانو مواد است.

در حال حاضر این استاندارد از سوی ستاد نانو برای شماره گذاری به کمیته ملی سازمان استاندارد ارسال شده است.

صدمین استاندارد ملی از سوی ستاد توسعه فناوری نانو به کمیته نانوی سازمان ملی استاندارد در خصوص روش آزمون مشخص مشخصات نانو مواد ارسال شد.

سعید سرکار در این مراسم با بیان اینکه تاکنون 99 استاندارد دیگر در حوزه نانو به سازمان ملی استاندارد ارسال و تدوین شده است، گفت: این ماحصل هم افزایی ستاد نانو با سازمان ملی استاندارد است که با این تلاش و همکاری به صدمین استاندارد رسیده ایم.

سرکار با تأکید بر اینکه مقوله استاندارد، مقوله مهمی به شمار می رود، گفت: جنگ کشورها در تدوین استانداردها، اتفاق می افتد و کشورها سعی دارند استانداردهای خود را براساس توانمندی های خود تدوین کنند.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو همواره کشورهای پیشرفته سطح تدوین استانداردهای خود را بالا برده اند و بر این اساس استانداردهای خود را به تدوین رسانده اند.

وی با تأکید بر موثر بودن استانداردها در پیشرفت کشور، اعلام کرد: ما اکنون جایگاه خوبی در تدوین استانداردها داریم.

سرکار گفت: آنها موتور محرک و پیشران توسعه تکنولوژی و توسعه بازار هستند؛ همچنین استانداردها محرک توسعه فناوری هستند و تسهیل توسعه فناوری برای پیشرفت صنایع بزرگ مقوله مهمی به شمار می رود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو شرح داد: شایسته نیست که محصولات سنتی با کیفیت پائین و استانداردهای پائین ارائه شوند؛ استانداردها باید متناسب با قابلیت هایمان به تدوین برسند.

سرکار اضافه کرد: مصرف کنندگان باید ملزم به استفاده از محصولات با کیفیت باشند که خوشبختانه نانو به عنوان یک فناوری توانمند وارد عرصه تدوین استاندارد شده است تا محصولاتی با کیفیت و با قابلیت های چندبرابری به دست مردم برسد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: متأسفانه استانداردهای تشویقی الزامی و اجباری تدوین نشده اند زیرا این استانداردها می توانند منافع مصرف کننده را تأمین کنند که این مقوله می تواند با حمایت سازمان ملی استاندارد، ایجاد شود.

وی اضافه کرد: به این واسطه، شرکت های دانش بنیان بیشتر مورد توجه صاحبان صنایع قرار می گیرند. از این رو لازم است پیوند بین صنایع، شرکت های دانش بنیان و سازمان ملی استاندارد، مستحکم شود.

آزیتا خضرایی نیز در حاشیه جشن تدوین صدمین استاندارد ملی نانو فناوری در جمع خبرنگاران گفت: یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد مشخص، تدوین و نشر استانداردهای ملی و بروزرسانی آن است. به موجب قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد که از سال 1396 توسط مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد، تعامل، همکاری و مشارکت دستگاه های اجرایی در این حوزه بسیار جدی شده است.

این همکاری به گونه ای است که تدوین استانداردهای ملی با همکاری دستگاه های اجرایی صورت می گیرد.

مدیرکل تدوین استاندارد ملی سازمان استاندارد با اشاره به همکاری سازمان استاندارد با ستاد فناوری نانو، خاطر نشان کرد: در حوزه نانوفناوری تعاملات بسیار نزدیکی در ستاد نانوفناوری داریم و با همکاری این ستاد اولویت های استانداردسازی را مشخص کرده ایم.

وی با تاکید بر شناسایی نیازهای برای تدوین استاندارد ها تاکید کرد:قطعا ارتباط و نزدیکی متخصصان با واحدهای تولیدی و دانش بنیان می تواند به ما برای شناسایی اولویت ها یاری کند، لذا اولین گام ما در تدوین استانداردهای ملی مشخص این اولویت ها است.

مدیرکل تدوین استاندارد ملی سازمان استاندارد گفت: در حال حاضر بیش از 90 سال از تاسیس سازمان ملی استاندارد سپری شده و تاکنون 33 هزار و 500 استاندارد ملی تدوین شده است.

خضرایی ادامه داد: یک سوم استانداردهای تدوین شده از سال 1392 به بعد بوده است. این امر نشان می دهد دستگاه های اجرایی، مصرف کنندگان و تولید کنندگان و همچنین مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشگاهی با سازمان ملی استاندارد ارتباط پیدا کرده اند و ما را در تدوین استانداردها یاری کرده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 463

به "صدمین استاندارد حوزه نانو تدوین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدمین استاندارد حوزه نانو تدوین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید