سیمان کردن گنبد بازارچه چوبی، تبدیل خانه تیمورتاش به موزه

به گزارش مجله ویراپارس، به گزارش خبرنگاران، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به همراه شهرداری منطقه 11 تور بازدید خبرنگاران از مسجد مشیرالدوله، خانه تیمورتاش و چارسوق چوبی را برگزار کرد در این برنامه نصرالله حدادی به عنوان کارشناس میراث فرهنگی و تهران پژوهش حضور پیدا کرد و اطلاعاتی از این بناهای تاریخی در اختیار نمایندگان رسانه ها قرار داد.

سیمان کردن گنبد بازارچه چوبی، تبدیل خانه تیمورتاش به موزه

جهت دریافت خدمات انواع الاچیق شیشه ای با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

بازدید از خانه تیمورتاش که در دانشگاه جنگ نهاده شده است یکی از بناهای نفیسی بود که در اختیار یک ارگان نظامی نهاده شده است و بازدید از آن برای عموم مردم ممکن نیست. این عمارت تاریخی دارای معماری تلفیقی ایرانی و روسی است که می توان شاخصه های مهمی در آن را مانند غلام رو، پنجره های ارسی و پیش بخاری های قرینه و متعددی را در آن دید.

این بنای تاریخی دارای راهروی قرینه غلام رویی است که تزئینات سقف آن، تلفیقی از گچ بری، آینه کاری و لندی کاری است. خانه تیمورتاش از جمله آثار دوره پهلوی اول است و در تهران، در داخل محوطه دانشگاه فرماندهی و ستاد نهاده شده است. این خانه در حدود سال 1310 ساخته شد و به عبدالحسین تیمورتاش، وزیر دربار رضا پهلوی تعلق داشت. خانه تیمورتاش در 2 طبقه ساخته شد و دارای زیرزمین است. ارتفاع در طبقات این ساختمان متفاوت است.

خانه تیمورتاش

خانه تیمورتاش در سال 1383 با شماره 11197 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. بخشی از این خانه به عنوان موزه سلاح و ابزارات جنگی مورد استفاده قرار می گیرد که می توان در این موزه مدرن ترین سلاحی که به ایران آمده بود را نیز مشاهده کرد. در این باره، نصرالله حدادی تهران شناس گفت که بهتر بود موزه نظامی کاخ سعدآباد با این موزه تلفیق گردد و آن را موزه به اینجا منتقل نمایند. البته مسئولان این دانشگاه در نظر دارند تا در ایام دهه فجر اتاق های اداره این بخش از دانشگاه را به ساختمان جدید دیگری، انتقال دهند و این مکان را به موزه جنگ تبدیل نمایند در آن صورت بازدید برای عموم مردم آزاد می گردد.

نصرالله حدادی تهران پژوه در خانه تیمورتاش

یکی دیگر از آثار تاریخی که در این تور مورد بازدید نهاده شد، چارسوق چوبی در منطقه 11 بود که یکی از چارسوق های منحصر به قرد است که به گفته حدادی نمونه آن در ایران وجود ندارد. این چارسوق در بین آپارتمانهای تازه ساخت هنوز باقی مانده و می توان بخش هایی از کاشی های باقی مانده از آن را نیز کنار یکی از مغازه های زیر چارسوق پیدا کرد. سقف این چارسوق چوبی بوده و رویش گنبدی سیمانی شکل نهاده شده است. این گنبد روی سقف چوبی 12 سال پیش توسط شهرداری منطقه 11 سیمان شده بود در صورتی که حدادی معتقد است می بایست آن را با صمغ درخت مرمت می کردند نه اینکه کل آن را سیمان بگیرند و این نمای نازیبا را ایجاد نمایند. به همین دلیل است که اکنون سقف این بازارچه پوشیده و درحال ریزش است! این چارسوق بیش از 120 سال عمر دارد.

سقف چارسوق چوبی

مسجد و مدرسه مشیرالسلطنه نیز مکان بعدی بازدید خبرنگاران بود. در این مسجد ساعتی وجود دارد که به گفته حدادی یکی از اولین ساعت های وارد شده به تهران بوده و تا حدود سالهای 1335 کار می نموده است. این ساعت در ورودی مسجد مشیرالسلطنه نهاده شده است. طاقهای ضربی این مسجد سادگی آن را بازگو می نماید.

شبستان مسجد مشیرالسلطنه

مسجد مشیرالسلطنه به مسجد ساعت نیز معروف است. صحنی کوچک با هشت حجره در سه طرف آن به علاوه شبستانی ستون دار در سمت شمالی، مسجد ومدرسه مشیرالسطنه را به بنایی دیدنی بدل نموده است.

ساعت مسجد مشیرالسلطنه

مسجد ومدرسه مشیرالسلطنه مربوط به دوره قاجار است و در تهران، کوچه تشکری موحد واقع شده و این اثر در تاریخ 25 مهر 1383 با شماره ثبت 11208 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 747

به "سیمان کردن گنبد بازارچه چوبی، تبدیل خانه تیمورتاش به موزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیمان کردن گنبد بازارچه چوبی، تبدیل خانه تیمورتاش به موزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید