رصدخانه جانتر مانتر؛ از نادرترین و زیباترین جاذبه های گردشگری هند

به گزارش مجله ویراپارس، این رصدخانه روباز که نامش در لیست میراث جهانی یونسکو نیز به چشم می خورد، یکی از نادرترین و زیباترین جاذبه های گردشگری در هند محسوب می گردد. بدون تردید، هنگام خرید آنلاین بلیط هواپیما جیپور و سفر به این شهر بازدید از Jantar Mantar - Jaipur تصویر بسیار روشنی از نبوغ و خلاقیت گذشتگان را در ذهن شما پدیدار خواهد نمود.

رصدخانه جانتر مانتر؛ از نادرترین و زیباترین جاذبه های گردشگری هند

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

چرا بازدید از رصدخانه جانتر مانتر جیپور پیشنهاد می گردد؟

رصدخانه جانتر مانتر جیپور نه تنها یک مکان علمی است بلکه از لحاظ تاریخی نیز اهمیت فراوانی می توان به آن قائل شد.

این رصدخانه به اندازه ای ارزشمند است که نامش را در لیست میراث دنیای یونسکو نیز می توان دید.

رصدخانه جانتر مانتر جیپور از نظر معماری نیز جزو شاهکارهای کشور هند است.

در این مکان ابزارهای معماری نجومی متعددی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

تاریخچه رصدخانه جانتر مانتر جیپور

مهاراجه ساوای سینگ دوم نام کسی بود که در قرن هجدهم میلادی سازه بزرگ رصدخانه جانتر مانتر جیپور را بنا نهاد. دلیل تمایل وی به ساخت چنین مکانی، علاقه اش به اجرام آسمانی و فضا بود. در واقع، سال 1734 میلادی ساخت این مکان به سرانجام رسید و مهاراجه ساوای برای این کار از 23 ستاره شناس مختلف یاری گرفت.

البته در طول مدت زمان طولانی پس از ساخت این رصدخانه، تغییرات بسیاری در آن ایجاد شد و گاها آسیب هایی نیز به رصدخانه جانتر مانتر جیپور وارد آورد. در سال 1876 میلادی، رام سینگ تصمیم به احیای مجدد رصدخانه گرفت.

البته بعد از چند سال دوباره توجهی به رصدخانه نشد. اما از سال 1901 با همت مادو سینگ دوم رصدخانه جانتر مانتر جیپور دوباره فعالیت خود را شروع کرد و تا امروز، نام و آوازه اش هر روز بیشتر از روزهای قبل به گوش می رسد.

معماری رصدخانه جانتر مانتر جیپور

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، معماری رصدخانه جانتر مانتر جیپور جزو شاهکارهای ملی هند به شمار می رود. این بنا که بدنه اصلی آن از سنگ و مرمر شکل یافته، به حالت روباز ساخته شده است. مساحت تقریبی رصدخانه جانتر مانتر جیپور به بیش از 18000 متر مربع می رسد که در داخل این فضا، 19 ابزار معماری نجومی گردآوری شده است.

هر یک از این این ابزار استفاده خاصی دارند و به شکل بسیار ویژه ای طراحی شده اند که مطلعی از کارکرد آنها می تواند جذابیت خاصی داشته باشد. برای مثال بسیار جالب است بدانید که بزرگترین ساعت آفتابی سنگ دنیا نیز در این مجموعه واقع شده است که با استفاده از آن می توانید هنگام قرار دریافت خورشید در دنیا، ساعت تقریبی آن لحظه را تشخیص دهید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از رصدخانه جانتر مانتر جیپور چه قدر است؟

ورود به رصدخانه جانتر مانتر جیپور برای گردشگران خارجی مستلزم پرداخت هزینه ای در حدود 200 روپیه و اخذ بلیط ورودیه است. البته این هزینه برای خود هندی ها بسیار پایین تر است. البته قیمت تعیین شده، نرخ رسمی بوده و امکان دارد که بر حسب شرایط مختلف این قیمت بیشتر یا کمتر گردد. پس از تهیه بلیط ورودیه، شما می توانید به بازدیدی 1 تا 2 ساعته از این مکان بپردازید و با موارد بسیار جالبی روبرو شوید.

فصل مناسب برای بازدید از رصدخانه جانتر مانتر جیپور چه زمانی است؟

با توجه به آب و هوای گرم شهر جیپور در تابستان، فصل مناسب برای بازدید از رصدخانه جانتر مانتر این شهر پاییز، زمستان و اوایل بهار است. هوای خنک این ایام فرصت پیاده روی لذت بخش در اطراف ساختمان و کسب اطلاعات مفید درباره آن را فراهم می آورد. بهترین ساعات در طول روز برای بازدید از رصدخانه جانتر مانتر جیپور نیز زمانی است خورشید به صورت عمودی در آسمان قرار گرفته است. چراکه در این زمان می توان از نحوه کارکرد دستگاه های این مجموعه بهتر مطلع شد.

رصدخانه جانتر مانتر

چگونه به رصدخانه جانتر مانتر جیپور برویم؟

رصدخانه جانتر مانتر جیپور با استفاده از اتوبوس، تاکسی و حتی موتورسیکلت های شهر قابل دسترسی است. اگر در هتلی اقامت داشته باشید، مطمئنا سرویس تاکسی هتل بهترین و امن ترین وسیله برای رفت و آمد شما به این مکان خواهد بود. در ضمنً، وسیله هایی تحت عنوان ریکشا نیز که از وسایل سنتی حمل و نقل در هند هستند برای دسترسی به رصدخانه جانتر مانتر جیپور می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

در نزدیکی رصدخانه جانتر مانتر از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

کاخ سیتی پالاس: 100 متر

بازار جوهری: 1.2 کیلومتر

بازار رامگانج: 1.6 کیلومتر

پارک پوندریک: 1.9 کیلومتر

باغ رامنیواس: 2.6 کیلومتر

موزه آلبرت: 2.6 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی رصدخانه جانتر مانتر برای اقامت وجود دارد؟

هتل سیملا: 800 متر

هتل زوستل: 850 متر

هتل کایلاش: 900 متر

هتل اوماید: 1.1 کیلومتر

هتل ویراسات ماحال: 1.2 کیلومتر

هتل کارنوت ماحال: 1.7 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به رصدخانه جانتر مانتر جیپور هستند؟

رستوران سیتا رام پارانته والا: 300 متر

رستوران برادری: 300 متر

کافه رستوران آرت: 600 متر

رستوران کباب: 700 متر

کافه رستوران تتو: 800 متر

رستوران ام ربری: 850 متر

منبع: گردشبان
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1597

به "رصدخانه جانتر مانتر؛ از نادرترین و زیباترین جاذبه های گردشگری هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رصدخانه جانتر مانتر؛ از نادرترین و زیباترین جاذبه های گردشگری هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید