راهنمای انتخاب سنگ ساختمانی برای نما

به گزارش مجله ویراپارس، راهنمای انتخاب سنگ ساختمانی برای نما + انواع سنگ های ساختمانی پرکاربرد

طراحان و ساختمان سازها نمای هر ساختمان را با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی هر منطقه و با توجه به سلیقه افراد انتخاب می نمایند. در نتیجه سنگ نما ساختمان در زیبایی نقش بسزایی دارد.

راهنمای انتخاب سنگ ساختمانی برای نما

زمانی که به یک ساختمان نگاه می کنیم اولین چیزی که جلب توجه می نماید نمای آن می باشد. نمای هر ساختمان لباس آن می باشد که نقش بسیار مهمی در زیبایی و مجذوب کنندهیت هر ساختمان دارد.

سنگ نما

ساختمان سازها برای نمای بیرونی هر ساختمان باید از مصالح مرغوب و باکیفیت استفاده نمایند که هم در برابر عوامل های مختلف مقاوم بوده و هم از زیبایی خاصی برخوردار باشد و بعلاوه چون در ظاهر ساختمان به کار برده می گردد بدون ترک و شکستگی باشد.

نمای هر ساختمان با توجه به جغرافیا و منطقه آن باهم متفاوت می باشد. سبک ساختمان هایی که در شمال کشور وجود دارد با سبک نمای ساختمانی که در جنوب کشور وجود دارد باهم متفاوت می باشد. یکی از نماهایی که امروزه هواداران زیادی پیدانموده است نمای رومی می باشد. نمای رومی همان طور که از نامش تعیین است برگرفته از یونان باستان می باشد که از زیبایی خاصی برخوردار است و ابهت خاصی به ساختمان می دهد.

در این سبک نما معمولاً از رنگ کرم روشن و یا سفید استفاده می نمایند که بستگی به سلیقه افراد دارد. برای اجرای این نمای ساختمان باید از مصالحی استفاده کرد که از کیفیت بالایی برخوردار باشد و درعین حال قابلیت برش داشته باشد، البته اجرای درست و اصول نمای رومی خیلی پرهزینه می باشد. سنگ هایی که برای نمای رومی استفاده می شوند باید یکپارچه و یکدست باشند.

طراحان و معماران سنگ هایی را برای نمای بیرون ساختمان استفاده می نمایند که از دوام و استحکام بالایی برخوردار باشد برای اینکه سنگ نما در معرض نور خورشید، باران های اسیدی، آلودگی، سرما و گرما و رطوبت قرار دارند. انواع سنگ های مناسب در نمای ساختمان استفاده کرد سنگ گرانیت، سنگ تراورتن، مرمر، مرمریت، می باشد که در ادامه به توضیح خصوصیات هریک از آن ها می پردازیم.

مطلب مفید بخوانید: شهرک صنعتی سنگ رضوانشهر

سنگ تراورتن برای نمای ساختمان

همان طور که در بالا به سنگ تراورتن اشاره شد این سنگ یک سنگ رسوبی است که از چشمه های آب گرم در غارهای آهکی تشکیل شده است. این سنگ دارای تخلخل می باشد سنگ تراورتن از تنوع بالای رنگی نیز برخوردار می باشد.

تفاوت رنگی این سنگ به علت وجود کربنات آهن در آن می باشد حفره هایی که در روی سطح این سنگ وجود دارد را می توان با موادی به نام رزین یا بتونه پُر کرد که سطح سنگ یکدست گردد که با سابی که روی سطح این سنگ خورده می گردد زیبایی خاصی به آن دهد.

این نوع سنگ نمای ساختمانی زمانی که خیس گردد ایجاد لغزندگی می نماید به علت صاف بودن سطح تراورتن برای پوشاندن کف مناسب نمی باشند. از سنگ تراورتن در نمای ساختمان می توان استفاده کرد علاوه بر نما می توان در دیوارها، پانل پشت سینک، پاسیوهای خیابانی و ساخت جهت باغی استفاده کرد.

انواع سنگ های ساختمانی (به همراه کاربرد و عکس)

آشنایی با انواع سنگ های ساختمانی باعث می گردد به راحتی می توانید در فرایند ساخت و ساز از آن ها بهره بگیرید. اگر در فعالیت های ساختمان سازی مشغول نیستید اما قرار است به بازسازی منزل خود بپردازید بهتر است انواع سنگ های ساختمانی را بشناسید تا به کارفرما در جهت ایده پردازی یاری کنید. در مقاله پیش رو سعی بر آن داریم تا انواع سنگ های ساختمانی را همراه با کاربرد های آن به شما معرفی کنیم پس با ما همراه شوید.

انواع سنگ های ساختمانی

سنگ ساختمانی مرمر

سنگ مرمر به سنگی گفته می گردد که بسیار درخشان باشد و قابلیت صیقلی پذیری آن بسیار بالا باشد تا حدی که شبیه آینه بتواند نور را منعکس کند. سنگ مرمر تم های رنگی بسیار متفاوت با طرح های بسیار متنوعی را از آن خود نموده است. از آنجایی که تنوع این سنگ بسیار زیاد است برای دکوراسیون پله، نمای داخلی، ستون ها و کف بسیار از آن استفاده می گردد.

از آنجایی که قدری قیمت سنگ مرمر گران است به عنوان سنگ فرش تزئیناتی از آن استفاده می گردد. از سنگ مرمر سبز در ایران بیشتر برای اماکن مذهبی استفاده می گردد. اسلب مرمر در مکان های بزرگ و خانه های لوکس استفاده بسیار زیادی دارد. این سنگ صیقلی پذیریی بسیار بالا دارد، در دکوراسیون های لوکس استفاده می گردد و تم ها و طرح های رنگی بسیار متفاوت دارد.

انواع سنگ مرمر

انواع سنگ مرمر یا اونیکس معمولا با توجه به رنگ آن تعیین و نامگذاری می گردند. سنگ مرمر سبز که شامل مرمر سبز آب باریک آذر شهر، سنگ مرمر سبز عباس آباد جلفا، سنگ مرمر سبز توران، مرمر پشت و بورق یزد می باشد. مرمر عسلی، مرمر صورتی نقده، مرمر پرتقالی کاشمر، مرمر سیرجان و رفسنجان ، انواع مرمر رنگی، مرمر آبی و مرمر سفید از دیگر مرمرهای ایران به شمار می آیند.

سنگ ساختمانی تراورتن

سنگ تراورتن نمونه دیگری از سنگ های تزئینی است که در دسته سنگ های آهکی متخلخل قرار گرفته است. از این سنگ عموماً برای نمای ساختمان، دیوارهای کف استخر و کف پوش کردن ساختمان استفاده می گردد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید رنج قیمتی این محصول به شکلی است که شما برای سنگ فرش کردن کف حیاط و کف سالن پذیرایی می توانید محصولات متمایزی را در اختیار بگیرید. اسلب سنگ تراورتن را می توانید با تم های رنگی سفید عاجی، یا کاملاً سفید و کاراملی مشاهده کنید. هر چقدر سنگ خالص تر باشد تم رنگی آن روشن تر به تصویر کشیده می گردد.

سنگ های ساختمانی سفید رنگ کدامند؟

سنگ های ساختمانی سفید رنگ کدامند؟ سنگ ها یکی از اقلام پر کاربرد در ساختمان سازی هستند. سنگ ها معمولا دارای مقاومت و استحکام زیادی برای ساختمان سازی هستند. ضمن این که یکی دیگر از دلایلی که باعث استفاده از سنگ ها می گردد ظاهر زیبا و مجذوب کننده و تنوع در طرح و رنگ آن هاست. در ادامه مطالبی را در مورد سنگ های ساختمانی سفید رنگ بیان خواهیم کرد و آن ها را تک به تک نام برده و توضیحاتی در مورد آن ها بیان می کنیم.

عوامل موثر بر کیفیت سنگ تراورتن

سنگ تراورتن را ما در کالاساخت یکی از برترین و با کیفیت ترین و متنوع ترین انواع سنگ های ساختمانی است که به فراوانی در بازار توزیع شده است و یکی از عوامل موثر بر کیفیت این کالا دقت در استخراج صحیح این سنگ است زیرا هر چه قطعات سنگ بزرگ تر و کامل تر باشد سنگ دارای کیفیت بسیار عالی تری است.

این نوع سنگ جز سنگ های بسیار مقاوم است که در برابر باران و رطوبت هیچ تاثیر مخربی نمی پذیرد و یکی دیگر از عواملی که بر کیفیت این سنگ تایر گذار است معدنی لست که سنگ از آنجا استخراج می گردد این معادن در مکان های مختلف سنگ هایی با کیفیت های متفاوت دارند پس می توان زیبا ترین رنگ این سنگ و مقاوم ترین آن را از برترین معادن استخراج کرد و یکی از برترین نوع این سنگ از معادن تراورتن یزد استخراج می گردد.

منبع: اتاق
انتشار: 26 تیر 1401 بروزرسانی: 26 تیر 1401 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2082

به "راهنمای انتخاب سنگ ساختمانی برای نما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای انتخاب سنگ ساختمانی برای نما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید