درباره کاخ H یاکاخ ه پرسپولیس بیشتر بدانید

به گزارش مجله ویراپارس، کاخ اردشیر یکم که آن را به نام های کاخ ه یا کاخ H نیز می شناسند، یکی از کاخ های تخت جمشید است که در جنوب غربی تخت گاه و در سمت غربی کاخ هدیش بر پا مانده است. پلکان منقوشی که از دو جانب به این کاخ راهبر بوده است، اکنون با حالتی نیمه ویران بر جای مانده است. پلکان اصلی به گواهی قطعه مکتوبی که از آن به جای مانده، به بنایی تعلق دارد که خشایارشا شروع و اردشیر یکم آن را تمام نموده است. لبه غربی و جنوبی بنای اصلی کنگره ای داشته که حالت شاخ و سر گاو نری بر آن نمایان است. تیلیا، بازسازی گر تخت جمشید، و همسرش تعدادی از این کنگره ها را در پایین تخت گاه از زیر خاک بیرون آورده و سر جایشان نصب نموده اند. تعبیر این کنگره های کله گاوی روشن نیست و اینکه جان پناه بوده اند یا نماد هنوز نامشخص است. این کنگره ها یکی در میان بزرگ و کوچک و به نقوشی چون پیکان تیر و چلیپا مزین بوده اند.

درباره کاخ H یاکاخ ه پرسپولیس بیشتر بدانید

طرح اصلی آن متشکل از دو گروه نیزه دار پارسی بوده است که هر گروه شانزده نفر، مقابل یکدیگر در کنار کتیبه ای به زبان فارسی باستان صف کشیده اند. پشت سر هر گروه، همان کتیبه باز تکرار شده است. همه این کتیبه ها، درست مانند کتیبه اردشیر سوم بر پلکان غربی کاخ تچر داریوش هستند و از این جهت بدیهی است که پلکان کنونی جنوب حیاط کاخ تچر در زمان اردشیر سوم ساخته شده بوده است، اما دلیلی در دست نیست که ثابت کند خود اردشیر سوم دستور نصب این پلکان را در این محل داده است، از دیگر سوی، اشمیت و دیگران متوجه شده اند که محل اصلی این پلکان منقوش، جنوب کاخ ج بوده و اردشیر سوم این پلکان منقوش را بر ساختمان دیگری از تخت جمشید به نام کاخ ج افزوده بوده، اما بعدها قطعات منقوش را از دیوار جنوبی این کاخ کنده، به حیاط تچر آورده و در دیوار شمالی کاخ ه نصب نموده اند. تحقیقات مفصل خانم و آقای تیلیا (دو تن از پژوهشگرانی که پیش از انقلاب بخش هایی از تخت جمشید را بازسازی نموده اند) ثابت نموده است که به جای پلکان کنونی، در اصل پلکانی بسیار باشکوه و مزین به تصویر سی گروه هدیه آور بوده است که قسمت هایی از آن ها در گوشه و کنار پراکنده اند.

کتیبه اردشیر یکم در کاخ ه

کتیبه اردشیر یکم، یکی از چندین کتیبه موجود در تخت جمشید، در کاخ ه جای گرفته و از دوران هخامنشیان به جا مانده است. این کتیبه نشان می دهد اردشیر یکم نیز همانند پدر خود خشایارشا و نیایش داریوش بزرگ پیرو کیش اهورایی بوده است.

اردشیر یکم در کتیبه آورده است:

خدای بزرگ است اهورامزدا که آسمان را آفرید،

که این زمین را آفرید،

که مردم را آفرید،

که شادی را از برای مردم آفرید،

که اردشیر را شاه کرد.

به خواست و تأیید اهورامزدا، این کاخ را

که پدرم خشایارشاه بنایش را آغاز نموده بود، تمام کردم.

باشد که اهورامزدا، مرا و شهریاری مرا

و آنچه را من کردم، جاودان دارد.

منبع: کجارو / chn.ir / parsguides.persianblog.ir / - / oldiran.blog.ir
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1943

به "درباره کاخ H یاکاخ ه پرسپولیس بیشتر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره کاخ H یاکاخ ه پرسپولیس بیشتر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید