خبرنگاران حمایت بهداشتی از کارتن خوابها در روزگار کرونا

به گزارش مجله ویراپارس، مشهد- خبرنگاران- کارتن خوابها و معتادان متجاهر از آن دست گروههایی هستند که به قولی از زمین و زمان خورده اند و خود را فراموش شدگان روزگار می دانند اما در جریان بحران شیوع بیماری کرونا حمایت بهداشتی و محافظت از آنان به عنوان بخشی از جامعه در استان خراسان رضوی به خوبی انجام می شود.

خبرنگاران حمایت بهداشتی از کارتن خوابها در روزگار کرونا

کرونا و شیوع آن در کنار همه درس های تلخ و شیرینی که داشت یک نکته عمیق را به همه یادآور شد و آن این که زندگی و حیات همه ما همچون زنجیری به یکدیگر وابسته و در رابطه ای مستقیم واقع شده است.

کرونا ثابت کرد که این شعر سعدی را باید سرلوحه زیست و زندگی خود قرار دهیم که:

بنی آدم اعضای یک پیکرند ، که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار ، دگر عضوها را نماند قرار

در بحران کرونا ضرورت رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه از سوی تک تک افراد، ارائه خدمات و انجام حمایت های بهداشتی از اقشار آسیب پذیر به عنوان دستور کار جدی در اولویت قرار گرفت.

مراکز شبانه سرپناهی

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: مراکز شبانه سرپناهی در مشهد که شامل هفت مرکز می شود زیرپوشش بهزیستی قرار دارند که دو مرکز میزبان زنان و پنج مرکز ویژه اقامت مردان است.

حسین تنهاطلب اضافه کرد: از آغاز بحران کرونا و با هدف پیشگیری، اقدامات لازم ضدعفونی، ارائه حمایت های بهداشتی و توزیع اقلام بهداشتی به کارتن خواب ها و معتادان متجاهر انجام شد.

وی اضافه کرد: هر مرکز سرپناهی ظرفیت اسکان 30 نفر را دارد که با فاصله دادن تخت ها و اجرای پروتکل های بهداشتی و نیز با انجام روزانه دو بار ضدعفونی هر مرکز تلاش شده تا نه تنها از شیوع احتمالی بیماری در این مراکز بلکه از انتقال بیماری از بیرون به داخل جلوگیری شود.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: هم اکنون در مراکز شبانه سرپناهی یا همان شلترها در کنار رعایت فاصله گذاری و گندزدایی، استفاده از گان محافظ و ماسک و دستکش برای شاغلان و نیز مراجعه کنندگان هم اجباری شده است.

تنها طلب اضافه کرد: تا کنون هیچ گزارشی در خصوص ابتلای کارتن خواب ها و معتادان متجاهر مراجعه کننده به مراکز سرپناهی خراسان رضوی به بیماری کرونا ارسال نشده است.

وی اضافه کرد: به تمامی مراکز تحت نظارت بهزیستی اعلام شده است که 25 درصد اعتبارات خود را در زمینه مبارزه و مقابله با کرونا هزینه کنند.

او ادامه داد: برای معتادان متجاهر و کارتن خواب و سایر مراکز خدمات دهی به معتادان به میزان 30 میلیارد ریال یارانه در این بخش در نظر گرفته شده است.

پوشش 100 درصدی مراکز خدمات اعتیاد

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در راستای پوشش کامل خدمات دهی به معتادان هر مرکز، ارائه خدمات به معتادان در استان شامل مراکز سرپناهی (اقامت شبانه)، کمپ های ماده 16 و مراکز گذری ارائه خدمات به معتادان (دی.آی.سی) براساس ظرفیت، وسعت و میزان ارائه خدمات اعتباری به صورت یارانه ای اجرا شده است.

تنهاطلب اضافه کرد: هم اکنون تعداد 11 کمپ درمان و ترک اعتیاد ماده 16(مراکزی که معتادان جمع آوری شده توسط نیروی انتظامی را با اقامت شبانه روزی در فرایند درمان و ترک اعتیاد کمک می کنند)، هفت مرکز سرپناهی(اقامت شبانه معتادان) و 10 مرکز گذری(ویژه ارائه خدمات و اقلامی مانند سرنگ) در استان فعالیت دارند.

وی ادامه داد:تمامی معتادان مقیم در کمپ های ماده 16 که در حال طی کردن فرایند درمان و ترک اعتیاد هستند تحت شرایط سلامت از نظر نداشتن علایم بیماری کرونا از مرکز ترخیص می شوند و ملاقات در مراکز نیز تا اطلاع ثانونی ممنوع شده است.

کمک راهگشای نیکوکاران

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه در زمینه مبارزه با کرونا و حضور فعال در زمینه انجام اقدامات پیشگیرانه و توزیع اقلام بهداشتی، خیرین همچنان پیشقدم و عملکرد آنان راهگشاست.

حمیدرضا پوریوسف اضافه کرد: در این راستا با هدف هدفمندکردن کمک خیرین و جذب بیشتر کمکها پویش صیانت از سلامت مددجویان با هدف تامین اقلام بهداشتی و ضدعفونی در استان از پارسال در استان آغاز شده است.

وی به آغاز پویش صیانت از سلامت مددجویان بهزیستی از 21 اسفند پارسال و ادامه آن تا انتها بحران بیماری همه گیر اشاره و بیان نمود: تلاش برای حفظ سلامت مددجویان زیرپوشش سازمان بهزیستی، کاهش اضطراب ناشی از شیوع بیماری کرونا در میان آنها و مراقبانشان در مراکز بهزیستی و نیز افزایش سطح آگاهی این قشر نسبت به بیماری همه گیر کرونا از اهداف راه اندازی این پویش است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: 300 مرکز شبانه روزی سازمان بهزیستی خراسان رضوی افزون بر 12 هزار مددجو شامل شهفرایندان معلول، سالمند، افراد دچار بیماری روانی مزمن، بچه ها بدسرپرست و بی سرپرست را زیر پوشش خدمات خود دارند.

پور یوسف اضافه کرد: از شهفرایندان خیر و نیکوکاران تقاضا داریم با مشارکت در این پویش خیر و خداپسندانه صیانت از سلامت مددجویان زیر پوشش بهزیستی، این سازمان را بیش از پیش در اجرای وظایف انسان محبت آمیز خود کمک کنند.

وی ادامه داد: شهفرایندان نیکوکار می توانند با شماره گیری کد دستوری #741*1* و نیز کد #1400026*4*733* از طریق شبکه تلفن همراه اول و ایرانسل و همچنین واریز وجه نقدی به شماره کارت 6037991899517324 کمکهای خود را برای مشارکت در پویش صیانت از سلامت مددجویان بهزیستی در اختیار اداره کل بهزیستی خراسان رضوی قرار دهند.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 936

به "خبرنگاران حمایت بهداشتی از کارتن خوابها در روزگار کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حمایت بهداشتی از کارتن خوابها در روزگار کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید