بی ام و iX به اسم اولین محصول برقی مونیخی ها معرفی گردید

به گزارش مجله ویراپارس، از مهم ترین رقبای این شاسی بلند می توان به آئودی e-tron quattro و مرسدس بنز EQC اشاره نمود. دیگر رقبای برقی این شاسی بلند تسلا مدل S و Nio ES8 هستند که در کلاس متفاوتی قرار دارند.

بی ام و iX به اسم اولین محصول برقی مونیخی ها معرفی گردید

با تور ارزان آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، بی ام و که از سال 2013 و معرفی دو مدل تازه با نام های i3 و i8 خودروی برقی تازه دیگری را به بازار معرفی ننموده بود. حال با معرفی بی ام و iX این شرکت باواریایی وارد مرحله تازهی خواهد شد و قرار است از سال دیگر به اسم پرچمدار فن آوری این شرکت به فروش برسد.

این شاسی بلند 5 نفره به مدد دو موتور الکتریکی توانایی فراوری حداکثر قدرت 500 اسب بخار را دارد و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به کمتر از 5 ثانیه زمان احتیاج دارد. برد حرکتی آن هم بیش از 600 کیلومتر است.

پس از مدل تمام برقی i3، این دومین محصول کاملا تازه شرکت بی ام و از سری i خواهد بود. گرچه در حال حاضر بی ام و مدل iX3 را هم با قدرت و برد حرکتی کمتر بر پایه مدل X3 خود به فروش می رساند.

بی ام و iX از نسل پنجم قوای محرکه الکتریکی این شرکت بهره می برد و از بالاترین سطح سیستم رانندگی خودران و اتصال از راه دور برخوردار است.

از مهم ترین رقبای این شاسی بلند می توان به آئودی e-tron quattro و مرسدس بنز EQC اشاره نمود. دیگر رقبای برقی این شاسی بلند تسلا مدل S و Nio ES8 هستند که در کلاس متفاوتی قرار دارند.

از نظر ابعاد، iX برابر با مدل X5 است اما از نظر فضای داخل اتاق به میزان X7 جادار است که این مسئله به علت استفاده گسترده از فیبرکربن در ساختار این محصول و همینطور استفاده از پلت فرم تمام برقی ممکن شده است.

بی ام و قرار است از این پلت فرم خود به صورت مشترک در محصولات برقی، دیزلی و پلاگ-هیبرید استفاده کند. در این پلت فرم استفاده گسترده ای از آلومینیوم و پلاستیک تقویت شده با فیبرکربن (CFRP) شده است.

شباهت بالای این پلت فرم با دیگر پلت فرم ماژولار بی ام و یعنی پلتفرم CLAR ؛که به طور گسترده در دیگر محصولات این شرکت از سری 3 گرفته تا X5 استفاده می گردد؛ سبب شده که تمامی این محصولات بتوانند به صورت همزمان در یک خط فراوری در دینگولفینگ آلمان فراوری شوند.

iX دارای طراحی مشابه کانسپ جنجالی شرکت بی ام و یعنی iNext است که از جلو پنجره عظیم عمودی و توخالی بهره می برد. نقدها بسیار زیادی از این زبان طراحی تازه شرکت بی ام و انجام شده است.

از دیگر ویژگی های بخش طراحی این محصول می توان به ستون های ثابت B و درب های بدون قاب اشاره نمود. سپرها هم در این طراحی بسیار ساده و مینیمالیستی طراحی شده اند. از آنجا که خودروهای برقی فاقد رادیاتور هستند، دیگر احتیاجی به ایجاد ورودی هوا در بخش جلو پنجره نیست و بی ام و از این فضا برای قرار دادن دوربین، سنسور و رادارهای مورد احتیاج خودرو استفاده نموده است.

کاپوت جلو امکان باز شدن به وسیله مالک را ندارد و مخزن آب شیشه پاک کن هم در زیر آرم جلو قرار گرفته است.

آرایش چراغ های 4 گانه بی ام و که تقریبا از 50 سال گذشته در تمامی محصولات این شرکت مشاهده می گردد جای خود را به یک نوار باریک LED داده است. امکان انتخاب چراغ های لیزری هم وجود دارد.

در این خودرو در دو طرف سپر کانال های هوا قرار گرفته تا امکان عبور جریان هوا را ممکن سازد. تمام بخش زیرین خودرو هم مسطح است تا از ایجاد گره هوایی جلوگیری کند. دستگیره های درب مسطح و ستون هایی با زاویه بالا ضریب درگ این شاسی بلند را به رقم 0.25 Cd رسانده اند.

بی ام و iX با دو نوع پکیج ظاهری استاندارد و M Sport عرضه خواهد شد. امکان انتخاب چرخ تا ابعاد 22 اینچ هم در این شاسی بلند وجود دارد که با پروفایل لاستیک 275/40 مناسب یک خودروی برقی است.

بی ام و این پلت فرم را به گونه ای مهندسی نموده که امکان قراردادن موتور برقی بر روی هر محور وجود دارد. این موتورهای برقی توانایی فراوری قدرت از 121 تا 402 اسب بخار دارند.

بسته باتری در قدرتمند ترین مدل iX در حدود 100 kWh ظرفیت دارد که به طور مبه وسیله به ازای هر 100 کیلومتر 21kWh انرژی مصرف می نماید. گرچه این بسته عظیم باتری وزن این محصول را هم زیاد نموده در نتیجه با یک کراس اور 2.5 تنی طرف هستیم.

سیستم شارژ iX هم از شارژر سریع DC با حداکثر ظرفیت 200kW پشتیبانی می نماید تا برای شارژ کردن باتری از 10 تا 80 درصد ظرفیت آن به تنها 40 دقیقه زمان احتیاج باشد. شارژر استاندارد هم با ظرفیت 11 kWh الکتریسیته را انتقال می دهد و 11 ساعت زمان احتیاج دارد تا باتری را تا 80 درصد شارژ کند.

در بخش سیستم تعلیق هم در جلو از بازوهای دوبل جناغی و در تعلیق عقب هم از اتصال چندگانه موسوم به مولتی لینک بهره گرفته شده است. بی ام و iX به وسیله اینترنت 5G آپدیت های نرم افزاری دریافت خواهد نمود و به سطح 3 رانندگی خودران مجهز است.

بی ام در داخل اتاق از پلاستیک های بازیافت شده برای پارچه های جایگاه و داشبورد استفاده نموده است.

فرمان کاملا تازه شش ضلعی، دو صفحه نمایش خمیده در بخش بالایی کنسول، هدآپ دیسپلی با طراحی کاملا تازه، حذف کامل بخش میانی کنسول و انتقال تمام کلیدها و ادوات مربوط به تنظیمات به کنار دست راننده در کنار تریم چوبی تجربه لطیف و کاملا تازهی را به راننده منتقل می نماید. ظرفیت صندوق عقب هم 650 لیتر است که مشابه با مدل X5 است.

در حال حاضر قیمت نهایی این محصول معین نیست اما از آنجا که مجهز به آخرین به روزرسانی های شرکت عظیمی همانند بی ام و است انتظار می رود قیمت بالاتری به نسبت دیگر شاسی بلندهای فعلی این شرکت همانند X5 داشته باشد.

بی ام و معینا در زمینه کیفیت و طراحی از مهم ترین رقیب خود یعنی تسلا پیشی خواهد گرفت اما باید دید که آیا در دیگر بخش ها همانند برد حرکتی، قیمت نهایی و رانندگی خودران هم به پای محصولات تسلا خواهد رسید یا خیر؟

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 مرداد 1400 بروزرسانی: 27 مرداد 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1746

به "بی ام و iX به اسم اولین محصول برقی مونیخی ها معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی ام و iX به اسم اولین محصول برقی مونیخی ها معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید