این فِسقِلی دنیایی را به تب و تاب انداخته

به گزارش مجله ویراپارس، خبرنگاران/کرمانشاه یک ویروس فسقلی حالا شده بلای جان یک دنیا. ویروس کوچک و البته مرموزی که از دل جمعیت میلیاردی چین سر بیرون آورده و حالا به جان بیش از ده ها کشور افتاده، ویروسی که هم با سرعت بالایی آلوده می کند و هم با سرعت بالایی قربانی می گیرد.

این فِسقِلی دنیایی را به تب و تاب انداخته

ویروس مرموز آنطور که معین شده از خانواده کرونا ویروس هاست، این خانواده اولین بار نیست که در دنیا سر و صدا به پا می کنند و همین چند سال قبل بود که باز هم ویروسی از این خانواده به نام سارس مجددا دنیا را به تب و تاب انداخت.

آنطور که معین است برخی اعضای این خانواده از قبیل ویروس سارس و همین ویروس جدید علاقه زیادی به قربانی دریافت دارند و باید دید این بار ویروس جدید کرونا با دنیا چه می کند و چه زمانی علم به کمک آمده و از شر این ویروس جدید خلاصمان می کند.

خوشبختانه تا به امروز خبری از رسیدن این ویروس مرموز و کُشنده به ایران نرسیده، اما با توجه به نزدیک شدن این ویروس به مرزهای کشور مراقبت های بهداشتی در مرزها در حد بالایی قرار گرفته تا مانع ورود این ویروس به کشور شوند و در این بین افرادی که قصد سفر به کشور چین و یا سایر کشورهای آلوده را دارند باید بسیار مراقب بوده و بیش از هر زمان رعایت موارد بهداشتی را داشته باشند.

کیوان خاصی رئیس گروه پیشگیری از بیماری های واگیر استان کرمانشاه برای آشنایی هرچه بیشتر با این ویروس جدید در گفت و گو با خبرنگاران به تشریح ویژگی های این ویروس و علائم بیماری آن پرداخت و اضافه کرد: این بیماری بنام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه (Middle East respiratory syndrome coronavirus) شناخته شده است که به اختصار MERS-CoV خوانده می شود.

وی اضافه کرد: این ویروس جدید از خانواده کرونا ویروس هاست که دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی انسان ها را درگیر می کند.

خاصی تب بالای 38 درجه سانتیگراد، سرفه و گلو درد، تنگی نفس، آبریزش بینی، سردرد و علائم گوارشی از قبیل اسهال و درد شکم را از جمله علائم این بیماری بیان نمود و اضافه کرد: با ورود ویروس به بدن این علائم بعد از یک دوره کمون دو تا 14 روزه خود را نشان می دهد.

وی با اشاره به قابلیت سرایت بالای کرونا ویروس ها و بویژه ویروس جدید این خانواده گفت: بطور معمول کروناویروس ها در روز چهارم بیماری بیشترین قابلیت انتشار را دارند و سپس به تدریج بار ویروس در بدن کاهش یافته و انتقال به دیگران نیز به همان میزان کاهش می یابد.

خاصی تماس مستقیم با فرد بیمار(تماس با ترشحات آلوده بیمار و راه تنفسی) و نیز تماس غیرمستقیم با اشیایی که با ترشحات تنفسی و یا ترشحات بدن بیمار مبتلا به MERS آلوده شده باشند را از جمله راه های انتقال این بیماری بیان نمود.

وی در خصوص راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری هم گفت: افراد باید حداقل فاصله یک متری از فردی که علائم بیماری را داراست داشته باشند و باید از دست دادن، روبوسی کردن و درآغوش دریافت افراد خودداری کنند.

خاصی همچنین بر شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون به ویژه بعد از ورود به منزل تاکید کرد و اضافه کرد: افراد باید در همه حال از تماس دست با چشم ها، دهان و بینی خودداری کنند.

وی هشدار داد: افراد در صورت مشاهده علائم بیماری به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده و از حضور در اجتماعات و ملاقات با دیگران اجتناب کنند.

خاصی شرح داد: همچنین افراد باید در هنگام سرفه زدن یا عطسه کردن، دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی پوشانده و دستمال های مصرف شده را پس از قراردادن در نایلون و گره زدن در سطل زباله بیندازند.

وی در خصوص راه های درمانی این بیماری مرموز هم گفت: متاسفانه تا کنون درمان اختصاصی برای این بیماری کشف نشده و تنها به درمان حمایتی بیماران اکتفا می شود که شامل اکسیژن درمانی و حمایت تنفسی بیماران و سرم تراپی و استفاده از استامینوفن جهت کاهش تب بیماران می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 760

به "این فِسقِلی دنیایی را به تب و تاب انداخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این فِسقِلی دنیایی را به تب و تاب انداخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید