ایران جزء 20 کشور فعال در زمینه تحقیقات جنبه های الکتریکی مغز است

به گزارش مجله ویراپارس، تهران- خبرنگاران- عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی و مشاور آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز گفت: اکنون 20 کشور در زمینه تحقیقات جنبه های الکتریکی مغز فعال هستند که ایران با وجود محققان برجسته جزء یکی از این کشورها است.

ایران جزء 20 کشور فعال در زمینه تحقیقات جنبه های الکتریکی مغز است

حامد اختیاری روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار علمی خبرنگاران گفت: محققان ایرانی اکنون در حال ساخت دستگاه های مختلف برای ارایه خدمات درمانی مناسب به بیماران هستند که انتظار می رود در سال های آینده همگام با جامعه جهانی، موضوعات جذابی در این زمینه ارائه گردد.

وی ادامه داد: هرچند سرمایه گذاری در علوم و فناوری های شناختی بعد از فناوری نانو و بایو آغاز شده، ولی سرعت تحقیقات در این زمینه چشمگیر بوده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی و مشاور آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز بیان داشت: به نظر می رسد فناوری های علوم شناختی با مسائل و آلام مردم که در زندگی روزمره با آن روبرو هستند نزدیک تر بوده و به طور خاص بیماری های مختلف مغزی را هدف قرار داده است.

اختیاری افزود: مردم درک می نمایند که اعتیاد، تشنج های غیرقابل کنترل و افسردگی های غیر جوابگو به درمان موجود با دارو، مشکل جدی است لذا علوم و فناوری های شناختی در صدد ارائه راهکار های مناسب در این زمینه است.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی اظهار امیدواری کرد که با پیشرفت هایی که در این علوم در حال احصا است، بتوان راهکار های مناسبی برای درمان انواع بیماری مغزی ارائه داد.

اختیاری یادآورشد: پروژه ای که اکنون مشغول انجام آن هستیم، این است که چگونه تحریک مغزی کنیم تا افراد کنترل بهتری بر رفتار خود داشته باشند، آنهایی که چاق هستند بتوانند کمتر بخورند و آنهایی که درگیر بیماری اعتیاد هستند، قادر به کنترل مصرف مواد باشند.

** امید برای درمان اعتیاد و افسردگی با فناوری تحریک الکترونیکی

مشاور آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز گفت: محققان ایرانی با توسعه فناوری های تحریک الکترونیکی مغز در کوشش برای درمان بیماری های اعتیاد، افسردگی و تشنج هستند که امیدهای جدی در این زمینه ایجاد شده است.

اختیاری افزود: هرچند هنوز این کارها در مراحل تحقیقاتی واقع شده است، اما با توسعه علوم و فناوری شناختی در کشور به نظر می رسد محققان ایرانی به زودی بتوانند آلام مردم را در این زمینه کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه مغز انسان 2 بعد اصلی دارد، یک بعد آن جنبه های شیمیایی و بعد دیگر جنبه های الکتریکی است، گفت: با درمان های دارویی سعی می شد که جنبه های شیمیایی مغز اصلاح و در نتیجه امکان درمان فراهم گردد اما اینک کوشش بر این است تا بتوان با جنبه های الکتریکی یا تغییرات الکتریکی در داخل مغز، فرایند درمان را تسهیل کرد.

علمی**1201**1485**1883

منبع: ایرنا
انتشار: 28 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 197

به "ایران جزء 20 کشور فعال در زمینه تحقیقات جنبه های الکتریکی مغز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران جزء 20 کشور فعال در زمینه تحقیقات جنبه های الکتریکی مغز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید