اولین جلسه گفتارهایی درباره ادبیات و سینما برگزار گشت

به گزارش مجله ویراپارس، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت انجمن علمی سینما و کانون فیلم دانشگاه و با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی سوره، چهار وبینار در شنبه های اردیبهشت 1400، در خصوص گفتارهایی درباره ادبیات و سینما با ارائه محمد طلوعی فارغ التحصیل رشته سینما و ادبیات نمایشی و برنده بهترین فیلمنامه از شانزدهمین جشنواره شانگهای، قرار است اجرا شود که روز شنبه (4 اردیبهشت ماه) در اولین وبینار، با موضوع تعریف ناداستان و جُستار برگزار شد.

اولین جلسه گفتارهایی درباره ادبیات و سینما برگزار گشت

محمد طلوعی در ابتدای سخنان خود به تعریف ناداستان پرداخت و گفت:

یکی از مهم ترین عناصر داستان، ماجراست؛ و ناداستان برعکس، ماجرا ندارد. بلکه ترفندهای روایی و تعلیقی برای داستان است. این که آیا راوی، داشتن اول شخص و تعریف کردن آن، متنی را تبدیل به داستان می کند یا ناداستان شرط نیست، منظر روایی اهمیت ندارد که چیزی را تبدیل به داستان کند، ولی درواقع چیزی که داستان نیست، ناداستان است؛ چون ناداستان تعریف زوجی و جلبی ندارد.

وی ادامه داد: ناداستان یک مفهوم است و از شکل های نوشته شدنش نشأت گرفته است. از جمله روز نوشته ها که از دسته ناداستان ها محسوب می شود. دسته دیگر از روز نوشته ها، خاطره نویسی است که ملموس تر و احساسی تر از روزمرگی است ولی در مقابل آن، در خاطره نویسی تقلب ذهنی وجود دارد و استناد ندارد.

این نویسنده در ادامه به خواندن آثاری از جمله نیایش چرنوبیل پرداخت و اضافه نمود جعل و خیال پردازی مهم ترین اعضایی هستند که داستان و ناداستان را از هم تفکیک می کند.

طلوعی در تعریف کتاب نیایش چرنوبیل نوشته سوتلانا آلکسویچ، گفت: نیایش چرنوبیل در مرز باریک بین داستان و ناداستان بودن حرکت می کند.

حقیقت و واقعیت در کجای یک ناداستان به وجود می آید

طلوعی در توصیف ناداستان بیان کرد: در توصیف ناداستان باید بگوییم چقدر واقعیت برای نوشتن آن نیاز است و دوگانه حقیقت و واقعیت در کجای یک ناداستان به وجود می آید؛ حقیقت آن بخش جست وجوگر انسانی است.

یک ناداستان نویس از کل یک واقعیت برای یک حقیقت استفاده می کند و سوگیری ندارد و جزییات ملموس را برای خواننده بیان می کند. همچنین ناداستان نویس در متن خود قضاوت راه نمی دهد.

محمد طلوعی در بخش دوم صحبت های خود، به تعریف جُستارنویسی پرداخت و گفت: جستار، متنی است که با مقاله و داستان و جزوه و رساله متفاوت است و در عین حال با همه این ها اشتراکاتی دارد. نویسنده عامل ایجاد این تفاوت هاست. جستار نتیجه دیده شدن یک موضوع از نقطه نظر منحصر به فرد نویسنده است.

وی به حالت های جُستارنویسی از جمله توصیفی و تحلیلی اشاره داشت و عناوین جُستارنویسی همچون تجربه شخصی، حادثه و اتفاقات شخصی، حکایت، خاطره

برداشت های شخصی از یک موضوع نگرانی های شخصی، جزئیات شغلی، خلاصه کتاب ها، مقالات و داستان ها اشاره کرد.

در بخش پایانی وبینار نیز محمد طلوعی به پاسخ سوالات شرکت کنندگان در خصوص موضوع برنامه پرداخت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1629

به "اولین جلسه گفتارهایی درباره ادبیات و سینما برگزار گشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین جلسه گفتارهایی درباره ادبیات و سینما برگزار گشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید