اقتصاد شبه علمی است توجیهگر وضع موجود!

به گزارش مجله ویراپارس، به گزارش خبرنگاران کتاب ضد اقتصاد جدیدترین اثر ترجمه ای از نشر دانشگاه امام صادق علیه السلام در زمینه مطالعات بنیادین مالی است که نقدی بر شکل و محتوای آموزش سنتی علم اقتصاد است.

اقتصاد شبه علمی است توجیهگر وضع موجود!

این اثر توسط محبی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام و مرحوم کامبیز ستایش استاد فقید بخش زبان فرانسه این دانشگاه به زیور طبع آراسته شده و در بازار نشر دانشگاهی در دسترس علاقه مندان مباحث مالی قرار گرفته است.

آموزش علم اقتصاد اغلب به گونه ای است که فقط بخشی از علم اقتصاد را توصیف می نماید و کوشش دارد تا آن را به عنوان علمی جدای از سایر علوم انسانی ارائه دهد. به گونه ای که مانند علوم فیزیکی در سطح مشخصی از یکدیگر جدا هستند. این کتاب کوشش دارد این مطلب را مطرح کند که هیچ تفکیکی از این نوع، در علوم انسانی امکان پذیر نیست.

بر اساس مباحث این کتاب آموزش اقتصاد، سخنی است طبقه بندی شده در قالبی محدود و جزئی و در عین حال سخنی است جزم گرایانه که با توسعه صوری خود به دنبال یک جذابیت توهمی است.

از منظر نویسندگان کتاب حاضر، اقتصاد، شبه علمی است توجیه گر وضع موجود که با پنهان نمودن تضادها و تبدیل آنان به مسائل، با تمسک به برداشت ها و تعابیری ذهنی و غیر واقعی به جستجو و یافتن راه چاره های آن می پردازد.

نگارندگان این کتاب معتقدند بسیاری از اقتصاددانان در تجزیه و تحلیل های خود، واقعیت های روزمره را در نظر نمی گیرند و با الزامات سخت جهت تجدید نظر در دل مشغولی های جدی خود و به طور مصنوعی، نظریات منسوخ شده را زنده نگه می دارند تا روش های خود را بر باطنی بودن اصلاحات، ترجیح دهند. این همان واقعیتی است که هر تحلیل مالی باید با آن روبه رو گردد. از این رو این کتاب می خواهد مقدمات این روبرو را فراهم کند حتی اگر امروز فقط به نتایجی شکننده تکیه کند.

کتاب ضد اقتصاد به دنبال ارائه اقتصاد دگراندیشانه منسجم جدیدی نیست بلکه هدف آن، در عین حال که معتدل تر و بلندپروازانه تر مسائل را می نگرد به دنبال اثبات این امر است که روال مرسوم در اقتصاد سرنوشت محتوم این شاخه علمی نیست.

کتاب حاضر در 9 فصل تدوین و تنظیم شده است. عناوین فصول این کتاب عبارتند از: کارکرد علم اقتصاد چگونه است؛ اقتصاد خرد، سیاره ای دیگر؛ اقتصاد کلان به چه منظور؛ نظریه انتقادی رشد مالی؛ مصرف و سوء استفاده از خواسته ها؛ مصارف و سازمان عمومی؛ اقتصاد طبیعت و محیط زیست؛ نابرابری، ناعدالتی و استثمار؛ اقتصاد آرمان شهر.

کتاب ضد اقتصاد در 312 صفحه و با قیمت 44هزار تومان در دسترس علاقه مندان مباحث مالی قرار گرفته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1362

به "اقتصاد شبه علمی است توجیهگر وضع موجود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد شبه علمی است توجیهگر وضع موجود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید