از وین سیگنال های مثبت دیده می گردد، ایران و امریکا به دنبال حل مسائل هستند

به گزارش مجله ویراپارس، علی بیگدلی در اعتماد نوشت:گفت وگوهایی که در طول هفته گذشته در وین در خصوص برجام انجام شد، نتیجه اراده ای است که در دولت های ایران و امریکا برای حل اختلاف نظرها در خصوص برجام ایجاد شده است.

از وین سیگنال های مثبت دیده می گردد، ایران و امریکا به دنبال حل مسائل هستند

این اراده در هر یک از دو پایتخت با انگیزه ای متفاوت ایجاد شده است. دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل تشدید فشارهای مالی و معیشتی که در اثر تحریم ها به مردم وارد می شود، کوشش می نماید تا به طریقی برای برطرف تحریم هایی که امریکا در طول نزدیک به سه سال علیه ایران وضع نموده است، راه حلی پیدا کند.

نباید فراموش کنیم که ایران مساله ضرورت لغو کامل تحریم ها توسط امریکا را مساله ای غیرقابل مذاکره عنوان می کرد اما همین که ایران پذیرفته است به صورت غیرمستقیم خواسته هایش را با طرف امریکایی مطرح و حرف های آنها را نیز به صورت غیرمستقیم دریافت کند، نشان می دهد که عملا تحولی در نحوه رفتار ایران ایجاد شده است.

امریکایی ها هم ناچار شده اند پای میز مذاکرات برگردند. دولت امریکا عملا به این نتیجه رسیده است که برای سر و سامان دادن به مسائل و گرفتاری هایش در خاورمیانه، مجبور است که ملاحظات ایران را در نظر بگیرد و مسائل خود را با تهران به هر طریقی حل و فصل کند.

ادامه وضع کنونی برای امریکا در خاورمیانه مقدور نیست و اگر بخواهد به مسائل خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس سر و سامانی بدهد، مجبور است خواسته ها و نقش ایران به عنوان یک بازیگر قدرتمند را در نظر بگیرد و به هر طریقی مسائل خود با ایران را حل وفصل کند. به هر تقدیر شکل دریافت مسیری برای دیپلماسی، هر چند غیرمستقیم، یک گام مثبت رو به جلو برای حل وفصل مسائل میان دو طرف است.

اینکه تهران و واشنگتن پذیرفته اند که در چارچوب گفت وگوهای وین هر یک به نوعی مشارکت نمایند، به این معنا است که دو طرف در طول ماه های گذشته دست کم انتظارات و کف و سقف خواسته های یکدیگر را ارزیابی نموده اند و با یک برنامه و نقشه راه برای راضی کردن طرف مقابل به پذیرش خواسته های شان وارد این ساز و کار شده اند.

علاوه بر نفس شکل گیری سازوکار دیپلماسی در وین، باید این را هم در نظر داشت که هم نمایندگان ایران و هم نمایندگان امریکا گفت وگوهای جاری را سازنده توصیف می نمایند که خود یک نشانه مثبت در خصوص احتمال نتیجه بخش بودن رایزنی های فنی و کارشناسی در خصوص بازگشت طرفین به تعهدات برجامی است.

نکته مثبت دیگر در خصوص این دور از مذاکراتی که در قالب کمیسیون مشترک برجام، به اضافه نشست های کارشناسی و فنی برای زمینه سازی اجرای تعهدات و بازگشت امریکا به برجام شروع شده است، این است که هیات ایرانی برای گفت وگو و رایزنی با مقام های کشور به تهران بازمی شود. این یک نشانه دیگر است که انتظارات و نقشه راه برای بازگشت به تعهدات تبادل شده است و طرفین برای پذیرش یا ارایه تحفظ و نظر اصلاحی باید وقت بیشتری بگذارند و نتیجه را در مذاکراتی که دوباره از هفته آینده شروع می شود در اختیار یکدیگر قرار دهند.

23302

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1575

به "از وین سیگنال های مثبت دیده می گردد، ایران و امریکا به دنبال حل مسائل هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از وین سیگنال های مثبت دیده می گردد، ایران و امریکا به دنبال حل مسائل هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید