اداره گاوداری پرسودتر از ساخت خودروهای باکیفیت است؟

به گزارش مجله ویراپارس، تهران (پانا) - به تازگی مالکیت یک گاوداری به وسیله ایرانخودرو بسیار مطرح شده و کارشناسان بازار خودرو با گلایه انتقاد می نمایند که خودروسازان کشور به جای فعالیت های صنعتی وارد فعالیت های غیرصنعتی پرفساد و رانت شده اند، اما بدهی های خود را پرداخت نمی نمایند.

اداره گاوداری پرسودتر از ساخت خودروهای باکیفیت است؟

به گزارش تجارت نیوز، در روزهای گذشته خبری منتشر شد که ایران خودرو مالک یک گاوداری است. این موضوع حتی با واکنش علیرضا سلیمی، نماینده مجلس نیز روبرو شد.

وی در توئیتی نوشت: وقتی فلان خودروساز به جای تحقیق و توسعه بخش پژوهش و تحقیقات این صنعت، گاوداری دارد، نتیجه آن روشن است! این خودروساز در پی افزایش کیفیت شیر گاو است یا کیفی سازی صنعت خودرو؟!

البته در پی این خبر بار دیگر این حقیقت مورد توجه نهاده شد که خودروسازان دارای منابع عایدیی هستند که به صنعت خودروسازی هیچ ارتباطی ندارد.

مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار خودرو در این مورد گفت: مشکل صنعت خودروسازی ایران این است که بنگاه داری صنعتی به بنگاه داری غیرصنعتی تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: خودروسازان مشغول فعالیت هایی هستند که هیچ ربطی به حوزه خودروسازی ندارد؛ مانند بیمه، آژانس هواپیمایی و باشگاه داری.

حسن خسروجردی، رییس اتاق ایران و شرق آفریقا نیز در همین مورد به ایلنا گفته است: ایران خودرو و سایپا می خواستند که به حوزه نفت وارد شوند و با تاسیس شرکت در این زمینه عایدیزایی نمایند.

مصطفوی، کارشناس بازار خودرو در ادامه گفتگوی خود با تجارت نیوز تاکید نمود: در چنین مواردی، در خودروسازی ها، بده بستانی صورت می گیرد و این بده بستان ها معمولا مالی نیستند.

به گفته این کارشناس، گاه حتی بحثی سیاسی در پشت آنها جریان دارد.

وی تاکید نمود: هیچ فاکتور مالی و یا سهام داری در این مواقع مطرح نیست.

مصطفوی اعلام کرد: اگر بحث مالی بود، خودروسازان آن گاوداری ها را می فروختند و بدهی انباشته خود را پرداخت می کردند.

این کارشناس بازار خودرو اعلام کرد: ممکن است شرکت های بزرگ خودروسازی جهان مالک این موارد باشند اما این شرکت ها در کشورهای پیشرفته فعالیت می نمایند.

به گفته وی، آنها ابتدا خودروهای با کیفیت فراوری می نمایند و از این طریق کسب عایدی دارند، سپس بر اساس مازاد عایدی خود در فعالیت های غیرصنعتی نیز وارد می شوند.

این کارشناس ادامه داد: در خصوص شرکت های خودروسازی کشور که خودروی با کیفیت فراوری نمی نمایند، قیمت های رقابتی ندارند و از بعد مالی نیز سودده نیستند، بنگاه داری غیرصنعتی تنها موجب هدر دادن منابع می گردد.

مصطفوی گفت: در شرکت های خودروسازی با انبوهی از فعالیت های غیرمرتبط با خودرو روبرو هستیم که این شرکت ها، در طی دوره های مختلف، به آن ورود نموده اند. بخشی از این شرایط، به علت زد و بندهای سیاسی و عدم نظارت و مدیریت صحیح بر منابع بوده است.

مصطفوی تاکید نمود: نتیجه هم کمبود نقدینگی خودروسازان است که بدهی های خود را نمی توانند پرداخت نمایند، اما با این حال مشغول فعالیت های غیرصنعتی زیادی هستند.

این کارشناس بازار خودرو گفت: حتی بعضی فعالیت های مرتبط این شرکت ها زیان ده هستند. برای مثال خودروسازها شرکت بیمه دارند؛ در صورتی که کار خودروساز بیمه نیست. به گفته او، خودروساز باید خودروهای خوب و با کیفیت فراوری کند و به فروش برساند.

مصطفوی در ادامه گفت: هنگامی که شرکت های زیرمجوعه خودروسازی را می بینیم، بسیاری از آقازاده ها و افراد سفارشی در آن فعالیت می نمایند و عایدی خوبی بدست می آورند.

این کارشناس تاکید نمود: حال خودروسازها به علت حضور این افراد نمی توانند این شرکت ها را منحل نمایند.

این کارشناس گفت: اما مدیران عامل خودروسازان به علت ترس از دست دادن جایگاه خود، نمی خواهند وارد بازی های مافیا، فساد و مسائل سیاسی شوند و به همان شکل زیان ده به فعالیت خود ادامه می دهند.

به گفته مصطفوی، آنها خود را مدیون بازی های سیاسی می دانند و به همین دلیل وارد چنین دعواهایی نمی شوند.

وی توضیح داد: مدیران عامل این شرکت ها، در گفتگوهای خود از رانت، فساد و آقازاده ها صحبت نمی نمایند چون خود را مدیون این ساختار می دانند.

مصطفوی ادامه داد: این در حالی است که مدیران عامل باید برای تمام فعالیت ها و اتفاقات در جریان شرکت ها جوابگو باشند.

وی اضافه کرد: چالش اصلی صنعت خودرو این است که ساختار سیاسی و فاسد رانتی حاکم بر آن باعث شده در نتیجه در این صنعت، نوآوری و توسعه دیده نمی گردد.

به اعتقاد مصطفوی کشور صنعت خودروسازی ندارد و شرکت های خودروسازی ایران در واقع مونتاژنماینده هستند.

این کارشناس تاکید نمود: همه این عوامل نتیجه ساختار فاسد، رانتی، سیاسی و شبه دولتی است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1935

به "اداره گاوداری پرسودتر از ساخت خودروهای باکیفیت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اداره گاوداری پرسودتر از ساخت خودروهای باکیفیت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید