آیا مأموریت پرهزینه بازگردانی نمونه از مریخ ارزشش را دارد؟

به گزارش مجله ویراپارس، ناسا اعلام کرده که هدف بلندپروازانه خود را برای جمع آوری نمونه از مریخ و بازگردانی آن به زمین حفظ می کند اما دانشمندان این آژانس هنوز از امکان پذیر بودن این عملیات پرچالش و پرهزینه اطمینان ندارد.

آیا مأموریت پرهزینه بازگردانی نمونه از مریخ ارزشش را دارد؟

مریخ نورد پشتکار ناسا در حالی راهی سیاره مریخ است که یک وظیفه آن جمع آوری و ذخیره نمونه هایی از مریخ است. نمونه هایی که قرار است در مأموریت های آینده به زمین بازگردانده شوند. اما هنوز برنامه بازگردانی نمونه توسط ناسا پیشرفت مطلوبی نداشته است. این آژانس همچنان قصد انجام این کار را دارد اما در عین حال مطمئن نیست که آزمودن این کار امکان پذیر باشد.

بدین ترتیب یک تیم ویژه بررسی این موضوع که توسط ناسا گرد هم آمده اند، توصیه می کنند که چنین کاری باید انجام شود، حتی اگر بلندپروازانه ترین مأموریت تاریخ ناسا باشد. با وجود دشواری این کار، آن ها می گویند که پتانسیل علمی مطالعه سنگ های مریخ در آزمایشگاه های زمینی بیش از چالش های بی شمار آوردن نمونه است.

برنامه ریزی قبلی

گزارش این تیم که به شدت بر لجستیک عملیاتی تکیه می کند، نشان می دهد که احتمال دارد ناسا و آژانس فضایی اروپا به طور مشترک یک مأموریت بازگردانی نمونه را تا سال 2026 راه اندازی کنند. اما انجام این کار در مدت زمانی کوتاه، به کار زیادی نیاز دارد.

دیوید تامپسون (David Thompson) رییس این تیم بررسی، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما به اتفاق آرا معتقدیم که برنامه بازگشت نمونه از مریخ باید ادامه یابد. از دیدگاه ما ارزش علمی این کار فوق العاده بالا خواهد بود و امکان دارد که اکتشافات قابل توجهی را در مورد نزدیک ترین همسایه سیاره ای زمین و احتمالا در مورد منشأ مستقل حیات در جهانی دیگر به دنبال داشته باشد.

ارزش ریسک

چالش اصلی انجام مأموریت بازگردانی نمونه، آماده شدن به موقع برای پنجره پرتاب به مریخ در سال 2026 میلادی (1405 خورشیدی) است، زیرا پنجره پرتاب بعدی تا سال 2028 (1407 خورشیدی) روی نمی دهد و این امر باعث ایجاد محدودیت زمانی با توجه به چرخه آب وهوایی مریخ می شود که مسائل بیشتری ایجاد می کند.

این تیم همچنین تأکید می کند که هر تأخیر احتمالی می تواند منجر به نیاز به هزینه ای از 3.8 تا 4.4 میلیارد دلار خواهد شد که 30 درصد بالاتر از میزانی است که ناسا هم اکنون درنظر گرفته است.

در نهایت نتیجه گیری شد که فرصت مناسب برای تجزیه وتحلیل سنگ های سیاره مریخ ارزش چنین چالشی را دارد. ماریا زوبر (Maria Zuber) دانشمند علوم سیاره ای MIT و عضو این تیم بررسی گفت: این مأموریت علمی بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

  • وجود دریاچه های آب مایع در قطب جنوب مریخ تأیید می شود؟

عکس کاور: طرحی گرافیکی و نمادین از موشکی که در حال جدایی از مریخ برای بازگردانی نمونه های جمع آوری شده از آن به زمین است.

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: ّFuturism

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1310

به "آیا مأموریت پرهزینه بازگردانی نمونه از مریخ ارزشش را دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مأموریت پرهزینه بازگردانی نمونه از مریخ ارزشش را دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید