آشنایی با جدیدترین شرایط مهاجرت به آلمان

به گزارش مجله ویراپارس، کشور آلمان یکی از کشورهای پیشرفته است که بسیاری از افراد علاقمند به مهاجرت به این کشور هستند. در ادامه قصد داریم روش های مهاجرت به آلمان را توضیح داده و جدیدترین شرایط مهاجرت به این کشور را معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

آشنایی با جدیدترین شرایط مهاجرت به آلمان

شرایط مهاجرت به آلمان

مهاجرت به آلمان از جمله مهم ترین مقاصد مهاجرتی در سال های اخیر بوده است و دولت آلمان نیز از پذیرش مهاجران استقبال نموده است. شرایط اجتماعی کشور آلمان و افزایش میانگین سنی در این کشور سبب شده است تا دولت آلمان برای حفظ قدرت خود احتیاجمند جذب نیروی جوان خارجی از روش های مختلف باشد.

اعمال قوانین جدید در این کشور پیشرفته اروپایی، نظیر امکان تحصیل رایگان برای شهروندان خارجی و امکان پذیرش نیروی کار از کشورهای دیگر سبب سهولت مهاجرت و اخذ اقامت آلمان شده است.

برای اینکه یک شهروند خارجی بتواند وارد کشور آلمان شود باید ویزای مربوط به دلیل مهاجرت خود به این کشور را تهیه کند. امکان ورود به کشور آلمان بدون دریافت ویزای این کشور غیرممکن است و با متخلفین برخورد می شود.

مهم ترین مدارکی که افراد به آن احتیاج خواهند داشت، تصویر شخصی، انگشت نگاری، گذرنامه معتبر و بیمه درمانی در طول سفر خود به کشور آلمان هستند.

گذرنامه متقاضی سفر به کشور آلمان باید به صورت کامل سالم باشد، هر گونه خط خوردگی، پارگی، لک، سوختگی و موارد مشابه سبب عدم اعتبار آن خواهد شد و همچنین حداقل دو صفحه آن باید خالی باشد.

دو مورد دیگری که در رابطه با گذرنامه در شرایط مهاجرت به آلمان باید به آن توجه ویژه داشت زمان صدور و تاریخ انقضای آن است. گذرنامه متقاضیان سفر به کشور آلمان باید حدبیشتر 10 سال قبل صادر شده باشد و از نظر تاریخ انتقضا باید حداقل 3 ماه پس از بازگشت از کشور آلمان اعتبار داشته باشد.

از دیگر الزامات وارد شدن به آلمان بیمه درمانی در این کشور است و هر فردی که می خواهد به آلمان سفر کند باید تحت پوشش یکی از بیمه های درمانی معتبر در کشور آلمان باشد.

دانشجویان و افرادی که قصد اقامت بلند مدت در آلمان را دارند می توانند با استفاده از بیمه های 3 ماهه راهی آلمان شوند و پس از قطعی کردن اقامت خود، بیمه درمانی را تمدید نمایند.

همچنین همه افرادی که قصد دارند وارد کشور آلمان شوند، در مرتبه اول، باید مورد انگشت نگاری قرار گیرند. تصویر شخصی افراد نیز باید بر اساس قوانین خاصی (بیومتریک) ارائه شود تا مورد تایید سفارت آلمان قرار گیرد.

انواع روش های مهاجرت به آلمان

مهاجرت به آلمان به وسیله کار (ویزای کار آلمان)

یکی از روش های بسیار عالی برای مهاجرت به آلمان مهاجرت کاری یا کاریابی در آلمان است. در این روش شما زمانی که در ایران (یا کشور مبدا دیگری) هستید به دنبال یک کار مرتبط با مدرک و مهارت خود می پردازید و در صورت دریافت پیشنهاد کار (Job Offer) می توانید به این کشور مهاجرت کنید.

مهاجرت به آلمان به وسیله کاریابی احتیاجمند شرایط متعدد و سخت گیرانه ای است اما اگر این شرایط را داشته باشید به راحتی می توانید اقامت خود را در آلمان تثبیت کنید.

شرایط کلی این روش شامل سن، مدرک تحصیلی، سابقه کار، مدرک و مهارت زبان می باشند. این شرایط بسته به نوع کار ممکن است تغییرات جزیی داشته باشند اما معمولا تمامی شرایط فوق برای مهاجرت در ارزیابی موثر خواهند بود.

به طور میانگین شرایط عمومی مهاجرت کاری به آلمان به توضیح زیر می باشند:

  • سن زیر 40 سال
  • مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در یکی از رشته های مورد احتیاج کشور آلمان
  • مدرک زبان آلمانی حداقل B1 (و یا آیلتس در حد یا بالاتر از 6 برای رشته های خاص)
  • داشتن حداقل دو سال سابقه کار که حتما مرتبط با رشته تحصیلی باشد

مراحل کلی مهاجرت کاری به آلمان به توضیح زیر می باشد:

  1. جستجوی موقعیت شغلی در کشور آلمان
  2. ارسال رزومه برای کارفرما
  3. جلسات مصاحبه متعدد با کارفرما، در صورتیکه کارفرما روزمه شما را بپسندد.
  4. اخذ قرارداد کاری
  5. اخذ ویزا
  6. آغاز کار در کشور آلمان

کاریابی در آلمان ریزه کاری های بسیاری دارد که در صورت عدم آشنایی با آن ها ممکن است شانس خود را برای اخذ قرارداد کاری و مهاجرت به آلمان از دست بدهید.

مهاجرت به آلمان به وسیله تحصیل (تحصیل در آلمان)

علاوه بر صنعت، کشور آلمان از سطح علمی بسیار بالایی در میان سایر کشور ها برخوردار است. مهاجرت به آلمان از روش تحصیل یک روش سریع و مطمئن برای ورود به این کشور است.

مهاجرت تحصیلی به آلمان را می توان برای طیف وسیعی از سنین انجام داد. انواع مقاطع تحصیلی در آلمان که بواسطه آن ها می توانید ویزا دریافت کنید به توضیح زیر می باشند:

1. مدارس شبانه روزی

در همه ایالت های آلمان این امکان وجود دارد که فرزندانتان را دراین مدارس ثبت نام کنید. مدارس شبانه روزی آلمان، بچه ها و نوجوانان بین 6 تا 18 سال را پذیرش می نمایند. از مزایای تحصیل در آلمان، آموزش با استانداردهای بالا در مدارس است و یک راه عالی برای یکی شدن با مردم و فرهنگ آلمان است.

تدریس در این نوع از مدارس آلمان که مهاجرین را پذیرش می نمایند، به زبان آلمانی و بعضی دیگر به زبان انگلیسی می باشد.

2. کالج در آلمان

دانش آموزان در کشور آلمان، پس از اتمام تحصیل در مقطع دبیرستان اجازه تحصیل در دانشگاه های آلمان را دارند. این در حالی است که متقاضیان خواستار مهاجرت به وسیله تحصیل، پس از اتمام مقطع دبیرستان در بیشتر موارد می بایست دوره کالج را بگذرانند.

کالج در آلمان دوره ای 10 ماهه است که در طی آن دانشجو با مفاد درسی مورد احتیاج برای تحصیل در رشته مورد نظر خود در دانشگاه آشنا می شود. رشته های تحصیلی در کالج هایی که منجر به ورود به دانشگاه می شوند، به 5 دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از: فنی مهندسی، تجربی، اقتصاد و مدیریت و زبان.

ورود به تمامی رشته های دانشگاهی از این طریق امکان پذیر است. گفتنی است که زبان آلمانی مورد احتیاج برای دریافت پذیرش کالج، حداقل مدرک B1 آلمانی می باشد و همچنین حدبیشتر سن پذیرش برای کالج حدبیشتر 24 سال می باشد.

3. تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان

متقاضیان مهاجرت به وسیله تحصیل برای مقطع لیسانس می توانند از دانشگاه های خصوصی یا دولتی آلمان پذیرش بگیرند. دروس در بعضی از دانشگاه های آلمان به زبان آلمانی و بعضی دیگر به زبان انگلیسی تدریس می شوند. سن تحصیل و مدرک زبان مورد احتیاج در دانشگاه های مختلف متفاوت است.

4. تحصیل در مقطع فوق لیسانس در آلمان

شرایط پذیرش مهاجرت به وسیله تحصیل مقطع فوق لیسانس به آلمان، همانند مقطع لیسانس بوده با این تفاوت که در این مقطع محدویت سنی معمولا وجود ندارد.

و تمامی افرادی که مدرک لیسانس داشته و در حد مدرک ایلتس 6 جنرال به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند، می توانند برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس و در صورت تمایل مهاجرت به آلمان از آن طریق اقدام نمایند.

دانشجو در طی تحصیل در هفته، 20 ساعت اجازه کار پاره وقت داشته که از این طریق می تواند امرار معاش کند. حداقل درآمد برای کار دانشجویی ساعتی بین 9 تا 10 یورو می باشد. این درآمد کفاف هزینه های زندگی یک دانشجو در آن کشور را می دهد.

همچنین پس از فارغ التحصیل شدن، دولت آلمان 18 ماه به فرد فرصت می دهد که شغلی پیدا کند. که اگر پیروز شود، پس از کمتر از 2 سال اشتغال در آلمان پیروز به کسب اقامت دائم آلمان می شود.

5. مقطع دکترا

متقاضیان زیادی مهاجرت به آلمان به وسیله تحصیل برای مقطع دکترا را انتخاب می نمایند. از همین رو رقابت سختی برای انتخاب دانشجو در این مقطع وجود دارد. گفتنی است که اولویت پذیرش با دانشجویان فوق لیسانس همان دانشگاه است.

در آلمان هیچ آزمون ورودی برای پذیرش دکترا وجود ندارد: اما معدل دانشجو و دانشگاهی که از آن فارغ التصیل شده، از جمله مواردی است که تاثیر مهمی در پذیرش دکترا دارد.

همچنین طرح دکترای دانشجوی متقاضی باید از طرف استاد راهنما مورد تایید قرار بگیرد. تحصیل دکترا در آلمان بیشترا به صورت کلاس درس نبوده و دانشجو در طول تحصیل به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی می پردازد.

نکته حائز اهمیت در خصوص مهاجرت به آلمان به وسیله تحصیل، این است که همسر و فرزندان زیر 18 سال فرد دانشجو می توانند به وسیله ویزای همراه در کنار دانشجو به آلمان مهاجرت نمایند.

مهاجرت به آلمان به وسیله ثبت شرکت

قوانین مربوط به ثبت شرکت در آلمان این امکان را به کار آفرینان سایر کشورها می دهد که به راه اندازی کسب و کار خود در این کشور بپردازند. این امکان و اقتصاد بسیار قدرتمند و پویای این کشور سبب شده تا بسیاری از کار آفرینان جهان فعالیت در این کشور را در برنامه کار خود در نظر بگیرند.

مهاجرت به آلمان به وسیله ثبت شرکت دارای مزایای زیر است:

  • الزامی به استخدام کارمند ندارید
  • امکان دریافت ویزا برای همسر و فرزندان زیر 18 سال وجود دارد
  • در صورت پیروزیت کسب و کار پس از 3سال امکان دریافت اقامت دائم آلمان برای مدیرعامل و خانواده وی وجود دارد.
  • میزان سرمایه مورد احتیاج بسیار پایین نسبت به سایر کشور های پیشرفته
  • امکان اخذ وام های با بهره کایین
  • امکان بهره مندی از تحصیل رایگان برای خانواده
  • امکان افتتاح حساب بانکی و تجارت آزاد با تمام جهان

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که نمی توانید صرفا با ثبت یک شرکت کاغذی و بدون انجام هیچ فعالیتی در فرآیند مهاجرت به وسیله ثبت شرکت پیروز بشوید.

قوانین نظارتی این کشور به گونه ای است که شما حتما باید در راستای موضوع شرکت ثبت شده خود فعالیت نموده، درآمد نشان دهید و اقتصادیات پرداخت کنید، لذا بسیار مهم است که شما در راستای موضوع ثبت شرکت خود، دارای مهارت بوده و بتوانید فعالیت کنید.

مهاجرت به آلمان به وسیله ازدواج

اقامت آلمان به وسیله ازدواج با یک تبعه آلمانی یکی دیگر از روش های مهاجرت به آلمان است. برای اخذ اقامت آلمان به این روش حداقل سه شرط زیر الزامی هستند:

  1. ازدواج شما باید بصورت رسمی ثبت شده و سند ازدواج قابل ترجمه و تایید توسط سفارت این کشور باشد
  2. همسر شما باید توانایی اقتصادی خود در راستای تامین هزینه های زندگی شما در این کشور را داشته باشد
  3. شما باید حداقل مدرک زبان آلمانی سطح A1 داشته باشید

در روش اقامت آلمان به وسیله ازدواج، ابتدا باید مدارک رسمی مورد احتیاج را تهیه و به سفارت ارائه دهید، سفارت در صورت تایید مدارک و همچنین پذیرش توانایی اقتصادی همسر شما یک ویزای یک ساله برای شما صادر می نماید.

این ویزا یکساله بوده و در سال های بعد در صورتی که ازدواج شما همچنان پا بر جا باشد تمدید خواهد شد. پس از گذشت سه سال تمدید متوالی ویزا می توانید برای اخذ اقامت آلمان در خواست دهید.

در این روش شما اجازه کار تمام وقت در کشور آلمان را دارید و از تمامی حقوق شهروندان آلمانی برخوردار هستید.

منبع: مجله دلگرم
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1185

به "آشنایی با جدیدترین شرایط مهاجرت به آلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جدیدترین شرایط مهاجرت به آلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید