آسیب 43 روستا پس از زلزله قوچان، لزوم فراهم کردن اسکان اضطراری برای برخی از روستاییان

به گزارش مجله ویراپارس، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان قوچان از آسیب دیدگی 43 روستا در اثر زلزله صبح امروز در این شهرستان خبر داد؛ همچنین رئیس هلال احمر شهرستان قوچان گفت: وسایل مورد نیاز برای اسکان اضطراری برخی از روستاییان ارسال شده است.

آسیب 43 روستا پس از زلزله قوچان، لزوم فراهم کردن اسکان اضطراری برای برخی از روستاییان

علیرضا محراب رئیس شبکه لرزه نگاری شهرستان قوچان در جلسه فوق العاده شورای هماهنگی مدیریت بحران که امشب در سالن اجتماعات شهدای دولت فرمانداری این شهرستان برگزار گشت، نام کرد: کانون زلزله صبح امروز در 6 کیلومتری جنوب روستای یدک و 4 کیلومتری روستای گوگانلو بوده است.

وی ادامه داد: این زلزله اولین زمین لرزه بیش از 5 ریشتر است که طی 53 سال اخیر در شهرستان قوچان رخ داده است و بر اساس مطالعات انجام شده عامل اصلی این زمین لرزه زون غربی گسل کشف رود بود که با توجه به فعالیت این گسل این زمین لرزه محتمل بوده است.

محراب شرح داد: زمین لرزه ای که در سال 47 با 5.1 ریشتر قدرت در شهرستان قوچان رخ داده است ارتباطی با گسل کشف رود ندارد و این زمین لرزه نمی تواند دور برگشت زلزله 53 سال گذشته باشد.

وی با بیان اینکه این زمین لرزه از طریق 34 ایستگاه لرزه نگاری در سراسر کشور ثبت شده است، گفت: از زمان وقوع زمین لرزه تا ساعت 17:50 امروز 38 پس لرزه در منطقه ثبت شده که بزرگترین آن 3.5 ریشتر و پس از آن زلزله هایی با بزرگی 3.2 و 2.9 و 2.8 ریشتر در منطقه ثبت شده است.

رئیس شبکه لرزه نگاری شهرستان قوچان ادامه داد: آخرین زمین لرزه ای که با بیش از 2.5 ریشتر ثبت شده است ساعت 12:50 بوده است، اما با توجه به خطرات و انرژی که این زمین لرزه آزاد کرده است احتمال می دهیم پس لرزه هایی در منطقه اتفاق بیفتد و لزوم آمادگی لازم در حداقل 24 ساعت آینده نیاز است.

همچنین علی اکبر قوی هیکل رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان قوچان ضمن تأکید بر بروز خسارت به تعدادی از واحدهای مسکونی خاطرنشان کرد: این زلزله بخش های مرکزی و ابکوه شهرستان قوچان را تحت تأثیر قرار داده و 42 روستا درگیر خسارت ناشی از زلزله شده اند.

وی با بیان اینکه ظرف 48 ساعت آینده آمار دقیق اعلام می شود، اظهار کرد: 5 گروه به منطقه دره یدک، دره عمارت و حوالی روستای جعفرآباد اعزام شدند و در حال برآورد خسارت هستند و بر اساس برآورد اولیه هیچ واحدی به صورت 100 درصد تخریب نشده است اما چون واحدها فرسوده هستند عموماً نیاز به بازسازی مجدد دارند.

مسعود برازنده رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان قوچان با تأکید بر فراخوان پنج گروه ارزیابی متشکل از 15 نفر در نخستین لحظات پس از وقوع زمین لرزه، نام کرد: گروه های ارزیاب به منطقه عمارت، روستاهای جعفرآباد شرقی، یساقی، داوودلی، قره جقه، قره چاه، کلاته یساولباشی و منطقه شهری مسکن مهر قوچان اعزام شدند.

بیشترین خسارت مربوط به روستاهای عمارت، دیزادیز و ابشوری است

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت مربوط به روستاهای عمارت، دیزادیز و ابشوری است، اضافه کرد: با توجه به برآورد اولیه در منطقه عمارت تعدادی از ساکنان نیاز به اسکان اضطراری دارند و وسایل مورد نیاز از قبیل چادر، پتو و موکت در حال ارسال است اما با توجه به سرمای هوا در شهرستان قوچان پیشنهاد می دهیم که از فضای فیزیکی کلاس های درس استفاده شود تا از هرگونه خطر احتمالی به دلیل استفاده از وسایل گرمازا در چادرها جلوگیری شود.

علی فضائلی نیا بخشدار بخش مرکزی شهرستان قوچان هم گفت: بیشتر روستاهای بخش مرکزی شهرستان قوچان با آسیب ناشی از زلزله روبرو هستند اما خسارت در برخی روستاها جدی تر بوده است.

وی با بیان اینکه برآورد اندازه خسارات همچنان ادامه دارد، اضافه کرد: بر اساس آماری که تا کنون رسیده است 50 مسکن در روستای الهیان دچار آسیب شده است، این در حالی است که در روستای ابشوری 80 درصد منازل دچار آسیب شده اند که 12 مورد امکان اسکان در منازل ندارند.

فضائلی نیا اضافه کرد: در روستای خلکانلو 40 خانه آسیب دیده اند که 10 مورد قابل اسکان نیستند همچنین سقف دهیاری این روستا آسیب دیده است.

وی با بیان اینکه روستای دیزادیز بیشترین آسیب را داشته است، گفت: در این روستا 80 درصد خانه ها آسیب دیده اند که شامل 250 مورد خانه بوده است، همچنین در روستای گوگانلو بیش از 35 خانه خسارت دیده اند.

بخشدار بخش مرکزی شهرستان قوچان اظهار کرد: در روستای کچلانلو بیش از 50 منزل آسیب دیده اند که از این میان 20 مورد امکان سکونت مجدد ندارند. همچنین در روستای فرخان راه تعدادی از منازل که استحکام نداشته اند دچار مشکل شده اند.

اکرم خلیلی بخشدار بخش ابکوه شهرستان قوچان اظهار کرد: در روستاهای سهل آباد، اندرزی، قره چاه، شفیع، یساقی، جعفرآباد شرقی، بیگ نظر، داوودلی، دوغایی، مشکانلو و آلاتمان شاهد آسیب منازل مسکونی و دامداری های سنتی هستیم اما برآورد اندازه خسارت ها همچنان ادامه دارد.

محدوده روستای یدک دچار افت آب دهی شده بود که این علامت امکان وقوع زلزله را محتمل می کرد

جواد سعادتی مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان قوچان، گفت: محدوده روستای یدک از ابتداء سال با پدیده کاهش اندازه آب های چاه و افت آب دهی شده بود که این علامت امکان وقوع زلزله را محتمل می کرد.

وی اظهار کرد: پس از وقوع زلزله اندازه آب دهی چاه های منطقه همچون عمارت، خلکانلو، الهیان و داوودلی کاهش یافته و در برخی منطقه ها به صورت کامل خشک شده است؛ همچنین مخزن همت آباد دچار ترکیدگی شده و در بخش آب شرب خسارتی به تجهیزات وارد شده اما فرایند آب رسانی ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1777

به "آسیب 43 روستا پس از زلزله قوچان، لزوم فراهم کردن اسکان اضطراری برای برخی از روستاییان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب 43 روستا پس از زلزله قوچان، لزوم فراهم کردن اسکان اضطراری برای برخی از روستاییان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید