آثار هنری که با هوش مصنوعی و با طی مرحله آموزش با میلیون ها عکس موجود در اینترنت فراوری می شوند، از نظر حق نشر و حقوقی چه تکلیفی خواهند داشت؟

به گزارش مجله ویراپارس، فراوری تصاویر هوش مصنوعی (AI) محبوبیت زیادی پیدا نموده و اپلیکیشن هایی مانند DALL-E ، Midjourney و اخیراً Stable Diffusion برای علاقه مندان به هنر و فناوری هیجان انگیز و وسوسه انگیز شده اند.

آثار هنری که با هوش مصنوعی و با طی مرحله آموزش با میلیون ها عکس موجود در اینترنت فراوری می شوند، از نظر حق نشر و حقوقی چه تکلیفی خواهند داشت؟

برای آموزش این سیستم ها، هر ابزار هوش مصنوعی، از میلیون ها تصویر تغذیه می نماید. برای مثال، DALL-E 2 با تقریباً 650 میلیون جفت تصویر-متن آموزش دیده بود.

اما اگر برای آموزش این هوش های مصنوعی از تصاویر دارای حق امتیاز استفاده شده باشد، تکلیف اثر نهایی چیست؟

از OpenAI پرسیده شده که آیا فقط از تصاویر رایگان برای آموزش استفاده نموده یا نه. اما این شرکت از افشای عمومی جزئیات تصاویر استفاده شده برای آموزش DALL E-2 خودداری نموده است.

به نظر می رسد بسیار احتمال دارد که این شرکت ها از فرآیند جفت شدن تصویر-متن از جستجوهای گوگل استفاده می نمایند. این بدان معناست که احتمالاً از تصاویر بعضی عکاسان ممکن است بدون اجازه آنها استفاده شده باشد.

اما سوال این است که آیا این آموزش واقعا نقض حق امتیاز است یا خیر؟

چند روز پیش همینجا پستی منتشر کردم که در آن در خصوص هنرمندی به نام اوریل مانی نوشته بودم که با Stable Diffusion تصاویر چشم انداز بسیاری زیبایی ایجاد نموده بود.

بعضی از این عکسهای سنتز شده به عکس های یک عکاس چشم انداز مشهور به نام مارک آداموس، شباهت زیادی داشتند.

برای ایجاد این تصاویر بسیار شبیه، به احتمال زیاد Stable Diffusion از عکس های آداموس که در اینترنت پیدا نموده، استفاده نموده. مسلما هوش مصنوعی قادر به ساختن چیزی از هیچ نیست - حداقل هنوز - و به پایه ای برای کار خود احتیاج دارد.

پس ما احتمالا در آینده ممکن است با مجادله های حقوقی در این مورد روبرو شویم.

اما آیا آداموس می تواند در صورتی که از عکس های هوش مصنوعی الهام گرفته از عکس هایش استفاده تجاری گردد، شکایت کند؟

OpenAI در یک پست وبلاگی قبل از انتشار بتا به این مشکل پرداخت و گفت که روینمودهای مختلف را برای رسیدگی به مسائل بالقوه حق امتیاز و علائم تجاری ارزیابی خواهد نمود.

این شرکت نوشته رویکرد ترکیبی را در پیش می گیرد. در بعضی موارد می گردد با مفهوم استفاده منصفانه کار را پیش برد و گاهی هم باید نتایجی را فیلتر کرد و یا مسنقیم با صاحب حق امتیاز توافق کرد.

جاناتان لو، مدیر عامل JumpStory ، می گوید که هیچ مسئله ای با فراوری آثار هنری سرگرم نماینده که شبیه آثار هنری فعلی نیست، وجود ندارد، اما در مرحله دوم که آغاز به فراوری عکس هایی با ظاهر واقعی از افراد واقعی می گردد، اجازه استفاده از آن ها برای مقاصد تجاری وجود ندارد.

لو معتقد است که کاربران فراوری نماینده تصویر هوش مصنوعی در معرض خطر شکایت قرار دارند.

او شرح می دهد: OpenAI احتمالاً در معرض خطرات قانونی بزرگ نیست، زیرا آنها همواره می توانند تقصیر را به گردن مشتریان بیندازند.

بنابراین مشکل واقعی ممکن است گریبان میلیون ها کاربری را بگیرد که به جهت استفاده از DALL-E هزینه حقوقی خواهند پرداخت، زیرا آنها فکر می نمایند می توانند تصاویریواقع گرا فراوری نمایند و از آن ها برای خبرنامه ها، تبلیغات و غیره استفاده نمایند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2113

به "آثار هنری که با هوش مصنوعی و با طی مرحله آموزش با میلیون ها عکس موجود در اینترنت فراوری می شوند، از نظر حق نشر و حقوقی چه تکلیفی خواهند داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار هنری که با هوش مصنوعی و با طی مرحله آموزش با میلیون ها عکس موجود در اینترنت فراوری می شوند، از نظر حق نشر و حقوقی چه تکلیفی خواهند داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید