10 نکته مهمی که باید برای داشتن زندگی ارادی و آگاهانه به یاد داشته باشید

به گزارش مجله ویراپارس، بسیاری می گویند آنچه نمی دانید نمی تواند به شما آسیب برساند اما وقتی چیزها به ذهن شما خطور می نمایند، این گفته نمی تواند حقیقت داشته باشد. آنچه شما در خصوص ذهن خود نمی دانید اینکه چه چیزی آن را اداره می نماید و چگونه زندگی شما را راهنمایی می نماید، قطعاً می تواند به شما آسیب برساند احتمالاً بیش از هر چیز، به ویژه هنگامی که صحبت از زندگی ارادی می گردد.

10 نکته مهمی که باید برای داشتن زندگی ارادی و آگاهانه به یاد داشته باشید

من به عنوان یک درمانگر و فردی که سابقاً مبتلا به اضطراب اجتماعی بودم، دقیقاً می دانم که آغاز به زندگی با نیت و بازپس دریافت زندگی خود، چقدر مهم است و چقدر می تواند زندگی را تغییر دهد.

من می خواهم 10 واقعیت حیاتی را که به شما یاری می نماید ذهن خود را درک کنید تا بتوانید خودخواسته زندگی کنید که واقعاً به معنای زندگی با شرایط درست و طبق عقاید و ارزش هایی است که در طولانی مدت بهترین خدمت به شما را دارند.

1. ذهن و مغز شما دو چیز متفاوت هستند

من فکر میکنم پس هستم. -رنه دکارت

رنه دکارت قرن ها پیش بین ذهن - ذات تفکر - و مغز تفاوت قائل شد و از آن موقع این بحث بین دانشمندان در سطح دنیای مطرح بوده است.

آنچه ما درست می دانیم این است که اگر بخواهید به ذهن و مغز خود اشاره کنید، به همان چیز اشاره می کنید، درست است؟

شما همچنین می توانید با یک مغز مرده باشید اما بدون ذهن خود نمی توانید زنده باشید. شما شعور خود هستید و گرچه دانشمندان هنوز محدودیت های آن را اثبات ننموده اند ولی ما می دانیم که این بسیار قدرتمند است. به گفته دانشمندان:

طبق استدلال کلاسیک، مغز ماده فیزیکی است و ذهن محصول مطلعانه فرآیند نورون ها است اما شواهد فزاینده نشان می دهد که ذهن فراتر از عملکرد فیزیکی مغز شماست.

مطلعی از این واقعیت که ذهن شما چیزی است که توسط مغز محدود نمی گردد و ظرفی برای چیزی بسیار عظیمتر و قدرتمندتر است، اولین قدم برای دستیابی به مطلعی بالاتر است. زندگی عمدی مستلزم کسب چنین مطلعی بالاتری است.

اقدام اساسی: هوشیاری خود را مسلم نپندارید و هر آنچه را درست می دانید زیر سوال ببرید.

2. ذهن شما می تواند از نظر جسمی مغز شما را تغییر دهد

زمان آن فرا رسیده است که علم با پیامدهای جدی این واقعیت روبرو گردد که فعالیت ذهنی اراده شده می تواند عملکرد مغز را به وضوح و به طور سیستماتیک تغییر دهد. جفری شوارتز، ذهن و مغز

این معنای ذهن بر ماده است: ذهن ما می تواند شرایط جسمانی ما را کنترل نموده و بر آن تأثیر بگذارد و عملکرد مغز ما را تغییر دهد. در Google جستجو کنید و شواهدی از سراسر دنیا پیدا کنید که نشان می دهد افرادی خودشان را شفا می دهند، پزشکان را شگفت زده می نمایند و واقعیت های آنها را با افکار متمرکز و اراده شکل می دهند.

من شخصاً قدرت تغییر ترس ریشه دار از سخنرانی و تعامل اجتماعی را تجربه نموده ام. آنچه که زمانی یک تصور جدی متحجر نماینده بود، جایی که حتی یک فکر پاسخ مبارزه یا گریز را فرا می گرفت، اکنون چیزی است که از آن لذت می برم.

خاطرات دردناک را مرور کردم تا زمانی که دیگر دردناک نباشند. من اعتقاداتی را که در این باره داشتم عقلانی کردم و به خودم گفتم چقدر دوست دارم سخنرانی در جمع را دوست داشته باشم. من به ذهنم تصاویر جدیدی دادم تا ببینم و ثابت کردم که اگر واقعاً خودتان بخواهید تغییر می کنید. این قسمت مهمی از زندگی ارادی است.

من جلوی 60 نفر بلند شدم و یک تمرین انجام دادم و من واقعاً لذت بردم. این به من فهماند که دستیابی به اهداف شما علی رغم آنچه بسیاری از مردم معتقدند کاملاً امکان پذیر است.

اقدام اساسی: به چیزی فکر کنید که دوست دارید در زندگی تغییر دهید. آیا رفتاری است که آرزو می کنید نداشته باشید یا اعتقادی مانع شما می گردد؟ نوشتن یک روش عالی برای مرتب کردن همه این موارد است و پس از شناسایی آنها، به خواندن ادامه دهید.

3. ذهن شما تفاوت بین واقعی یا خیالی را نمی داند

در حال حاضر، من می خواهم شما تصور کنید که یک تکه لیمو را برش می دهید. همین الان آن لیموی تازه و آبدار را در ذهن خود ببینید.

آن را بو کنید و توجه کنید که کاملاً آبدار است. وقتی برش می خورد، آب اسیدی آن در حال چکه کردن است. حال، خود را در حال گاز دریافت مستقیم آن تصویر کنید. چشمان خود را ببندید و تصور کنید که آب اسیدی و تازه در دهان شما نفوذ می نماید.

ترشح بزاق را تجربه کردید؟

این یک نمایش ساده اما موثر از این واقعیت است که افکار شما می توانند واکنش های جسمی ایجاد نمایند زیرا ذهن شما فکر می نماید که شما در واقع یک لیمو خورده اید.

حال، در خصوص فاجعه بار کردن موقعیت ها، دائماً زنده ماندن از حوادث منفی یا تصویرگری از بدترین اتفاقات، فکر کنید که ذهن شما چه می نماید. طبق گفته دکتر دیسپنزا ذهن شما تفاوت را نمی داند.

احساس می نماید که در واقع اتفاق می افتد بنابراین بدن شما همان واکنش را نشان می دهد. به این ترتیب فرسودگی، خستگی آدرنال از مقدار زیاد کورتیزول و حالت مداوم جنگ یا فرار به دست می آید.

اگر می خواهید رویای عظیم داشته باشید، باید با جزئیات بسیار خواب ببینید. -میک تاملین

وقتی تجسم می کنید جاهایی که می خواهید باشید، احساسی که دارید، سخنرانی که باید ارائه دهید یا مکالمه ای که می خواهید با یک دیدگاه مثبت انجام دهید، بدن و ذهن شما مانند این اتفاق عمل می نماید. بعداً می توان کاری را انجام داد که وقتی زمانش فرا می رسد از نظر ذهنی تمرین کنید.

اقدام اساسی: آنچه را که می خواهید تصویری کنید، اغلب آن را ببینید و با جزئیات کامل مشاهده کنید.

4. ذهن شما همواره نمی داند بهترین چیست

وقتی بر اضطراب اجتماعی غلبه کردم، با افکاری متناقض روبرو شدم. مسئله این بود که آنچه می خواستم انجام دهم و آنچه ذهن من فکر می کرد ضروری است انجام گردد دو چیز متفاوت بود.

من می خواستم با مردم تعامل داشته باشم و راحت صحبت کنم و به صورت گروهی صحبت کنم اما ذهنم سعی می کرد مرا از آنچه تصور می نماید یک تجربه دردناک است دور نگه دارد. این به این دلیل است که وقتی در کودکی مورد آزار و اذیت قرار می گرفتم برای من دردناک بود، بنابراین بدن من وارد جنگ یا پرواز می گردد و باعث اضطراب شدید من می گردد تا بتوانم از این شرایط فرار کنم.

اعتقادات من افکار من را راهنمایی می نماید، بنابراین افکار من اقدامات من را راهنمایی می نماید و اعمال من مرا تبدیل به یک فرد خجالتی می نماید که در سخنرانی عمومی مهارت ندارد.

وظیفه ذهن شما این است که شما را از آسیب و درد دور نگه دارد اما گاهی اوقات باعث می گردد از کارهایی که واقعا می خواهید انجام دهید برای اینکه ایمن باشید، اجتناب کنید. زندگی ارادی به معنای 100٪ بی خطربودن نیست. گاهی اوقات، شما نیز باید ریسک کنید.

اقدام اساسی: به دنبال کارهایی باشید که آرزو می کنید انجام دهید اما احساس راحتی یا توانایی انجام آنها ندارید و هدف خود را با معین چنین هدفی تنظیم کنید.

5. تغییر رفتار یا اعتقاد سالها طول نمی کشد

دلیل اینکه مکالمه درمانی بسیار بیشتر از آنچه ما می خواهیم طول می کشد این است که ارتباطات در موثرترین فرکانس موج مغز اتفاق نمی افتد. این ضمیر ناخودمطلع شماست که عقاید و عادت های منفی را در خود نگه می دارد.

بنابراین به طور طبیعی، وقتی به همان فرکانس (امواج مغزی آلفا و تتا) می رسیم، می توانیم با این قسمت از ذهن خود ارتباط موثرتری برقرار کنیم. این سریعتر عمل می نماید و در صورت راهنمایی، می تواند پاسخ هایی را به ما بدهد که در سطح مطلعانه نمی توانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم.

اقدام سراسری: ذهن خود را به روی روش های ناخودمطلع برنامه ریزی مجدد باز کنید، خواه ضبط و راهنمایی شده در YouTube باشد و خواه با هیپنوتیزم و بدانید که بدون از دست دادن سالهای زندگی خود می توانید تغییر ایجاد کنید.

6. ذهن شما چیزهای منفی را نسبت به چیزهای مثبت بیشتر باور خواهد نمود

اگر تا به حال در خصوص سوگیری منفی نگریسته اید، بدون شک تأثیرات آن را تجربه نموده اید.

زمانی را به خاطر بسپارید که شخصی حرف انتقادی یا زشتی راجع به شما گفته باشد. حتی اگر آن روز چندین کار مثبت انجام دادید یا تعارفات بیشتری دریافت کردید، آیا فکر کردید که بیرون آوردن آن یک چیز منفی از سرتان سخت است؟

سوگیری منفی نگرانه می تواند به زندگی ارادی آسیب برساند.

این یک علم دقیق نیست اما ذهن شما برای مقابله با امور منفی به طور قابل توجهی به نکات مثبت بیشتری احتیاج دارد.

اقدام اساسی: هنگام شنیدن نظرات منفی یا احساس کردن افکار منفی، به طور فعال روی تقویت موارد مثبت کار کنید. بدانید که می توانید آن را برگردانید اما ذهن شما منفی است، بنابراین باید این مهارت را تمرین کنید. دانستن این موضوع کلید زندگی ارادی است.

7. ذهن شما چیزهایی را که به او می گویید باور می نماید

این یکی کاملاً قابل شرح است. اگر به خود بگویید که بی ارزش یا احمق هستید، ذهن شما این حقیقت را باور خواهد نمود.

اگر به خود بگویید که عاشق اعتماد به نفس هستید، احساس آرامش می کنید و می توانید به هر آنچه می خواهید برسید، این مسئله را نیز باور خواهد نمود (گرچه به دلیل تعصب منفی گرایی بیشتر اوقات ضروری است که این موضوع را بشنوید! به همین دلیل است که اگر می خواهید زندگی ارادی و مطلعانه داشته باشید، باید مواردی را که به خودتان می گویید در نظر بگیرید.

اقدام اساسی: کلماتی را که هر روز با خود می گویید در نظر بگیرید. تصمیم بگیرید که می خواهید چه کسی باشید و به خود بگویید که دقیقاً همان شما هستید. نحوه تغییر خود را تماشا کنید.

8. عقاید شما غالباً غیر منطقی و مضر است

آیا می دانید وقتی بچه ها خشونت خانوادگی را تجربه می نمایند، مغز آنها الگوهای فعالیتی مشابه سربازانی دارد که در جنگ جنگ نموده اند؟

اگر از کودکی دچار آسیب، زورگویی یا سوء استفاده شده اید، این احتمال وجود دارد که ضمیر ناخودمطلع شما قبل از رشد ذهن منطقی، باورهای غیر منطقی شما را شکل دهد. اگر به آنها اجازه دهید، این باورها می توانند کل زندگی شما را اداره نمایند.

اما هنگامی که این اعتقادات را شناسایی، عقلانی و بازدید مجدد می کنید، می توانید آنها را تغییر دهید. تا زمانی که در عظیمسالی این باورها را مرور نکنید، می توانید زندگی خود را بر اساس چیزهای بی ربطی که به خود جوان تر شما آسیب می زند، به خطر بیندازید.

اقدام اساسی: در آن لحظات سخت زندگی تأمل کنید - همان لحظاتی که فکر کردن درباره آنها سخت است اما ممکن است شما را شکل دهند. این کار را با یک درمانگر انجام دهید یا همه آنها را بنویسید تا بتوانید آغاز به سوال و منطقی کردن کنید

شما باور داشتید که درست است تأمل یکی از جنبه های مهم زندگی ارادی است.

9. ذهن شما آنچه را که آشنا است پیش فرض می نماید

ما ایجاد نماینده های عادت هستیم. ما دوست داریم کاری را که از قبل می دانیم چگونه است انجام دهیم زیرا نسبتاً قطعی است. عدم اطمینان و ناآشنایی ناراحت نماینده است.

با این حال، گاهی اوقات آنچه برای شما آشنا است برای شما خوب نیست. الگوی غذایی آشنا که دارید، حلقه های تفکر منفی که در آن گیر نموده اید، خود کم بینی، احساس اضطراب، واکنش های بیش از حد - همه این کارها را ما از روی عادت انجام می دهیم اما لزوماً به این دلیل نیست که می خواهیم.

خبر خوب این است که می توانید آشنا را ناآشنا کنید. شما باید آنچه را که می خواهید تغییر دهید شناسایی کنید، در غیر این صورت امکان پذیر نیست.

اقدام اساسی: تصور کنید می توانید در طول روز خود را تماشا کنید و متوجه می شوید کارهایی که انجام می دهید به این دلیل است که شما می خواهید یا اینکه این کارها را انجام می دهید زیرا راحت است. به دنبال سرنخ باشید، به خصوص اگر احساس گناه، ناراحتی، عصبانیت یا آزار داشته باشید بعد از چیزی که می خورید یا می گویید یا انجام می دهید.

10. شما همان فکر خود نیستید

به جای اینکه افکار و عواطف خود باشید، مطلعی در پشت آنها باشید. - اکهارت تول، یک زمین جدید

با توجه به حقایق قبلی که در خصوص ذهن شما ذکر کردم، اکنون می دانید که ذهن شما آنچه را به او می گویید باور دارد. می تواند از نظر جسمی تحت تأثیر افکار شما قرار گیرد و می تواند کل واقعیت شما را شکل دهد.

اگر می توانید افکار خود را مشاهده کنید، اجازه دهید آنها داخل و خارج شوند، آنهایی را که به شما یاری می نمایند نگه دارید و افکار غیرفعال را رها کنید، به سطحی از کنترل ذهن می رسید که تعداد کمی از افراد می توانند به آن برسند.

انجام این کار با آرامش و انجام دادن هر کاری باعث تمرکز و خوشحالی شما می گردد مانند دویدن، مراقبه، پیاده روی یا گوش دادن به موسیقی خوب است. این به شما یاری می نماید تا به زندگی ارادی راهنمایی شوید.

اقدام اساسی: از حلقه های تفکر منفی خود مطلع شوید و تمرین کنید که آنها را رها کنید یا فقط متوجه آنها شوید نه اینکه تسلیم آنها شوید، فوراً آنها را باور نموده و واکنش نشان دهید.

افکار نهایی

امیدوارم این 10 واقعیت همانطور که به من و مراجعینم یاری نموده اند به شما م در دستیابی به زندگی ارادی و مطلعانه یاری نمایند. اینها تضمین نمی نمایند که شما زندگی ارادی داشته باشید اما قطعاً به شما یاری می نمایند زندگی را با شرایط خود ادامه دهید.

منبع:

lifehack

منبع: هفت گنج
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1526

به "10 نکته مهمی که باید برای داشتن زندگی ارادی و آگاهانه به یاد داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته مهمی که باید برای داشتن زندگی ارادی و آگاهانه به یاد داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید