ورود مرکز تحقیقات سیاست علمی در نظام های بین المللی رتبه بندی

به گزارش مجله ویراپارس، تفاهم نامه همکاری میان مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به امضای طرفین رسید.

ورود مرکز تحقیقات سیاست علمی در نظام های بین المللی رتبه بندی

به گزارش خبرنگاران، تفاهم نامه همکاری میان مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری(رایسست) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور امروز با حضور دکتر محمدجواد دهقانی رئیس رایسست و سرپرست ISC و مشاور وزیر و دکتر وحید احمدی، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در محل این مرکز امضا شد.

دکتر محمدجواد دهقانی در مراسم امضای این تفاهمنامه اظهار کرد: همکاری علمی پژوهشی یکی از موثرترین راهکارها برای تحقق اقتصاد مقاومتی بخصوص در شرایط تحریم است؛ زیرا در این صورت امکان تبادل مدارک علمی و اشتراک گذاری منابع علمی مختلف از قبیل کتاب های تخصصی، مقالات مختلف علمی منتشر شده در مجلات معتبر و یا همایش های علمی، گزارش های فنی و پژوهشی، پایان نامه ها و غیره فراهم آمده و باعث صرفه جویی در تأمین بودجه و اعتبار منابع علمی مورد نیاز دانشگاه ها خواهد شد.

بر همین اساس، امکان درج اطلاعات و متن کامل منابع علمی مانند مقالات، مجلات، مجموعه مقالات، کنفرانس ها، متن و چکیده طرح های تحقیقاتی و پایان نامه هایی که در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تولید و منتشر شده است، جهت نمایه سازی در پایگاه های اطلاعاتی مرکز منطقه ای وجود خواهد داشت و از این طریق تمامی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی امکان رؤیت و بهره برداری از این منابع علمی را در آینده خواهند داشت.

وی افزود: شبکه ­سازی متخصصان، فن­ ورزان و پژوهشگران حوزه ­های مرتبط با توسعه علم و فناوری به منظور افزایش توانمندی ­های علمی و پژوهشی و همچنین همکاری با هدف ورود مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در نظام ­های بین ­المللی رتبه ­بندی از اهداف این همکاری علمی سه جانبه است.

مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری بر اساس تفاهم نامه همکاری میان فرهنگستان علوم جهان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1370 تأسیس شده و هدف اصلی این مرکز تأمین مدارک علمی مورد نیاز اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران و کشورهای منطقه است.

از جمله فعالیت های مهم مرکز منطقه ای می توان به برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و کشورهای منطقه، تأسیس انواع پایگاه های اطلاعاتی، انتشار گزارش های پژوهشی، نشریات علمی و کتاب های فارسی و غیر فارسی، حمایت از پژوهش های داخلی و منطقه ای در حوزه های علوم و فناوری، برقراری ارتباط و همکاری علمی با بخش های صنعتی، خدماتی و آموزشی برای شناسایی نیازها و تأمین اطلاعات مورد نیاز آنها اشاره کرد.

این مرکز در حال حاضر بیش از 8 میلیون مدرک علمی در پایگاه های اطلاعاتی مختلف خود از جمله مقالات نشریات و همایش ها، کتاب ها، گزارش های طرح های تحقیقاتی کاربردی و پایان نامه ها در تمام حوزه های موضوعی از جمله علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی و … و به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی بوده که به­ صورت الکترونیکی و IP-Base در اختیار اعضای هیات علمی و دانشجویان قرار می دهد.

مرکز منطقه ای به منظور خدمات رسانی بیشتر، بیش از 35 شاخه را در دانشگاه های مهم کشور و مراکز علمی تأسیس کرده و بدین ترتیب یک شبکه علمی پیوسته میان دانشگاه ها و مراکز علمی کشور فراهم آورده است.

این مرکز همچنین دارای چندین شاخه در سایر کشورهای منطقه است که در چند سال اخیر با هدف گسترش و ترویج زبان و ادبیات فارسی، نسبت به تأسیس شاخه به منظور برقراری دسترسی به پایگاه و منابع اطلاعاتی فارسی خود در سایر دانشگاه های دارای کرسی زبان فارسی اقدام کرده است که در چند ماه قبل، تأسیس شاخه در کشور آذربایجان از جمله آنها بوده است.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1387 تاسیس شد. ISC با در نظر دریافت استانداردهای علمی، به انتخاب و نمایه سازی نشریات علمی کشورهای اسلامی می پردازد و زمینه لازم را جهت ارتقای کیفیت تحقیق و ایجاد یک شبکه پیوسته علمی در سرتاسر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی فراهم آورده است.

این نظام رتبه بندی، با نمایه سازی مقالاتِ تمام متن و تحلیل استنادیِ اطلاعات کتابشناختی آن مدارک، هر ساله به معرفی دانشگاه ها، نشریات، نویسندگان و آثار برتر علمی جهان اسلام می پردازد. از جمله خدمات پایگاه، مشخص نقاط قوت و ضعف دانشگاه ها و موسسات پژوهشی در سطوح ملی و بین المللی با برگزاری کارگاه های آموزشی و علمی است.

بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان کانون تفکر در زمینه سیاست پژوهی و سیاست سازی علم، پژوهش و فناوری در سطح ملی و به صورت فرابخشی در کنار شورای مذکور ایفای نقش می کند. هم اکنون این مرکز با داشتن هفت گروه علمی وظایف مهم شناسایی درخت علم و مطالعه در مشخص سهم مطلوب کشور از آن در آینده، تحقیق در بومی سازی روش های علمی سنجش علم و فناوری و مشخص وضع موجود با استفاده از آنها، مسأله شناسی نظام علمی کشور با تمرکز بر حوزه پژوهش و فناوری با رویکرد فرابخشی و تصمیم سازی، خط مشی سازی و تهیه راهبرد و برنامه برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب، مطالعه و ارائه روش های مناسب ترویج علم در راستای سیاست ها و برنامه های توسعه علمی، انجام تحقیقات بنیادی، توسعه ای، کاربردی بر اساس اصل مأموریت گرایی و با تمرکز خاص در زمینه های سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی را بر عهده دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 461

به "ورود مرکز تحقیقات سیاست علمی در نظام های بین المللی رتبه بندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود مرکز تحقیقات سیاست علمی در نظام های بین المللی رتبه بندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید