نوسازی کامیون های فرسوده چقدر آب می خورد؟

به گزارش مجله ویراپارس، کامیون داران معتقدند دولت باید اعتباری حدود 480 هزار میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی برای نوسازی حدود 160 هزار کامیون فرسوده پیش بینی کند که البته این مبلغ را می تواند در قالب برنامه ای 10 ساله هزینه نموده و سرمایه مورد نظر از محل صرفه جویی سوخت قابل بازگشت است.

نوسازی کامیون های فرسوده چقدر آب می خورد؟

به گزارش خبرنگاران، نوسازی ناوگان حمل و نقل در حوزه های مختلف جاده ای، ریلی و هوایی از جمله برنامه های مهم وزیر راه و شهرسازی بوده که از ابتدای دریافت اخذ رای اعتماد در مجلس تا کنون در مناسبت های مختلف بر آن تاکید نموده است.

البته رستم قاسمی به این نکته هم که چنین طرح های جزو ابر پروژه های حوزه حمل ونقل به شمار رفته و از توان دولت خارج است نیز اشاره نموده اما این مقام مسئول در عوض معتقد است که بخش خصوصی داخلی و خارجی می تواند به این طرح های کلان ورود نموده و در آن سرمایه گذاری کند.

این اظهارات در حالی مطرح می گردد که احمد کریمی - دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران- می گوید: اجرای طرح نوسازی که همیشه در سال ها و دوره های اخیر در حد شعار به جای مانده و عملیاتی نشده است، نیازی به سرمایه گذار نداشته و ورود سرمایه گذار بخش خصوصی به آن نیز توجیه ندارد، چرا که به گفته او 90 درصد ناوگان باری یعنی همان کامیون در ایران خود مالکی است و به همین سبب سرمایه گذاری نمی تواند در این زمینه برای نوسازی این ناوگان ورود پیدا کند و به عنوان مثال بخواهد این ناوگان را از اختیار و مالکیت رانندگان خارج کند.

کریمی البته با اشاره به این نکته که شرط اصلی تحقق این برنامه واقعی شدن قیمت کامیون های داخلی و خارجی است که به چند برابر نرخ منطقی به رانندگان و کامیون داران فروخته می گردد، اضافه نمود: دولت می تواند سرمایه و اعتباری را از محل صندوق توسعه ملی برای ناوگان فرسوده در نظر بگیرد و به عنوان مثال تسهیلات هشت ساله به کامیون داران پرداخت کند و سرمایه اش به وسیله تفاوت مصرف سوخت ناوگان فرسوده با نو طی سه سال باز خواهد گشت.

با این حساب و کتاب و اینکه قیمت منطقی برای یک کامیون وارداتی اروپایی حدود سه میلیارد تومان است، اگر دولت بخواهد نوسازی 160 هزار کامیون فرسوده فعال در بخش حمل ونقل را در دستور کار خود قرار دهد باید حدود 480 هزار میلیارد تومان هزینه کند که این عدد به نظر با توان اقتصادی دولت همخوانی ندارد.

اما دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران معتقد است که اگر نوسازی این حجم از ناوگان فرسوده از توان دولت خارج است، می تواند آن را با اولویت بندی در قالب دو برنامه پنج ساله انجام دهد. که در این صورت این عدد به سالی حدود 48 هزار میلیارد تومان می رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1962

به "نوسازی کامیون های فرسوده چقدر آب می خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوسازی کامیون های فرسوده چقدر آب می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید