نان مازندرانی ها با خزر در روغن است؟

به گزارش مجله ویراپارس، دریای خزر برای شمالی ها یادآور بسیاری از خاطرات گرم و سرد کودکی تا کهنسالی است، خاطراتی که با پهنه آبی آن و با موج های کوتاه و بلندش گره خورده است.

نان مازندرانی ها با خزر در روغن است؟

این دریا، محیط زیست گران بهاترین ماهی های دنیاست؛ در بخش جنوبی دریای مازندران و رودخانه هایی که به آن می ریزند یعنی سواحل مربوط به ایران، 78 گونه و زیرگونه ماهی یافت می گردد. خزر یکی از بی همتاترین بوم شناخت های آبی جهان بوده که محیطی مناسب برای زندگی و رشد مرغوب ترین ماهی های خاویاری جهان است و 90 درصد صید ماهیان خاویاری مختص به این دریا است.

دریای کاسپین همچنین به همراه مدیترانه یکی از عوامل موثر در ایجاد آب و هوای مرطوب و معتدل در کرانه شمالی سلسله جبال البرز و نیز وزش بادهای محلی بوده که موجب ایجاد جنگل های متراکم و وسیع و نیز حاصلخیزی خاک گردیده است.

خزر بیش از 25 درصد ذخیره نفتی جهان و نیز بیش از 20 هزار چاه فعال و غیر فعال نفت را در اختیار دارد؛ ویژگی های جوی آن به توسعه کشاورزی کمک نموده و زمینه های اشتغال را فراهم می آورد و به علاوه راه ارتباطی مناسب و امنی برای حمل و نقل بار و مسافر است.

دریای مازندران منبع بزرگ مواد غذایی برای ایران

ذبیح اله بهمنی، استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگاران به نقش صندلی و اهمیت شیلات و ماهیگیری در استان های شمالی و به ویژه مازندران اشاره و اظهار کرد: دریای خزر منبع غنی و سرشاری از انواع ماهیان استخوانی بوده که بازارهای شمال کشور را پر رونق نموده است.

وی از ماهیان خاویاری دریای خزر و ظرفیت بالای آن نام برد و اعلام کرد: ماهیان خاویاری و به ویژه خاویار دریای خزر دارای بازارهای جهانی بوده و پتانسیل بهره برداری از آن امروز با وجود 18 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری فعال در استان مازندران بالفعل گردیده است.

ظرفیت های دریای کاسپین برای اشتغالزایی

بهمنی درباره شاغلان حوزه شیلات یادآور شد: بیش از 10 هزار نفر به شکل مستقیم و غیر مستقیم در عرصه شیلات مشغول به فعالیت بوده که بسیاری از آن ها عضو تعاونی های صید و پره هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه رودکی تنکابن از عمق کرانه های ایران به عنوان یک ظرفیت مناسب برای پرورش ماهی در قفس یاد کرد و گفت: خوشبختانه این شیوه اکنون بسیار رونق پیدا نموده و ظرفیت خوبی در این حوزه در اختیار مازندران قرار گرفته است.

بهمنی از تعاملات سازنده با کشورهای حاشیه خزر سخن گفت و تاکید نمود: در زمینه های خاویار و پرورش ماهیان خاویاری و سایر موضوعات شیلاتی همکاری های مناسبی با کشورهای حاشیه دریای خزر اجرا شده و قراردادهای متنوعی به امضا رسیده است که بر گسترش همکاری های فعلی تاثیرگذار خواهد بود.

محمد ملک محمدی، استاد هتلداری و بازاریابی در دانشگاه رودکی تنکابن در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه گردشگری جز سه صنعت پول ساز دنیا است، گفت: این امکان به شکل یک پکیج عالی شامل دریا، جنگل، کوه و جلگه در اختیار استان های شمالی است و باید به نحو احسن از این فرصت در جهت کمک به شکوفایی اقتصاد استفاده کرد.

وی با بیان این که کشورهایی همانند تایلند، اکنون اقتصادشان بر پایه صنعت توریسم پایدار است، توضیح داد: باید مراکز تفریحی دریایی ساماندهی گردیده و منظم طبق یک مطالعه اصولی و علمی در حاشیه خزر ایجاد گردد و قطعا این امر می تواند شمال ایران را به یک مقصد گردشگری جهانی بدل کند.

کمبودهای مختلف در زیرساخت های استان های شمالی به ویژه مازندران

محمدی به کمبودهای مختلف در زیرساخت های استان های شمالی به ویژه مازندران اشاره نمود و اضافه نمود: باید الگوی مناسب برای گردشگری استان فراهم گردد و سپس نسبت به ارتقا و گسترش زیرساخت های گردشگری در مازندران متناسب با ورود گردشگر اقدام کرد. استان مازندران با داشتن ظرفیت های متنوع می تواند هم در دریا و ساحل و هم پس کرانه خدمات متنوعی ارائه کند.

وی با بیان این که دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان میان پنج کشور ایران، روسیه، قزاقستان، ارمنستان و آذربایجان واقع گردیده بنابراین از این جهت دارای ارزش ژئوپولتیک قابل توجهی است، اعلام کرد: دریای خزر در طول تاریخ در حیات طبیعی مناطق همجوار خود نقش بسزایی داشته که بیشتر اهمیت اقتصادی است.

محمدی با اشاره به این که نخستین و مهم ترین کارکرد تاریخی خزر، منابع آبزی مانند ماهیان، مرغان، پرندگان مهاجر و غذاهای دریایی بوده که مردمان ساحل نشین همواره از این سفره ارتزاق می نمایند، یادآور شد: جذابیت گردشگری دریایی و فعال شدن این بخش نه تنها می تواند در رونق این صنعت و ایجاد اوقات فراغت خوش برای هموطنان و نیز جلوگیری از خروج بخشی از گردشگران از کشور موثر باشد، بلکه در صورت توجه به موازین توسعه به ویژه رعایت مسایل زیست محیطی زمینه ساز آبادانی هرچه بیشتر سواحل خزر خواهد بود.

گزارش از نوید ساداتی و سارا ربیعی خبرنگاران خبرنگاران

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 16

به "نان مازندرانی ها با خزر در روغن است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نان مازندرانی ها با خزر در روغن است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید