ماجرای خرید و فروش 20 میلیونی دفترچه بیمه!

به گزارش مجله ویراپارس، دلالان دارو از هر برگ دفترچه چقدر سود می برند در این گزارش به آنالیز این رفتار سودجویانه پرداخته ایم.

ماجرای خرید و فروش 20 میلیونی دفترچه بیمه!

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، این آغاز گزارشی در بازار دارو فروشان در خیابان ناصرخسرو است. دارو هایی که شاید در داروخانه ها نباشند، اما به وفور در بازار آزاد پیدا می شوند. در ادامه، این گزارش پرده از یک اتفاق هولناک بر می دارد. اتفاقی که نشان می دهد شرکت هایی دفترچه بیمه مردم را با رقم های 10 تا 20 میلیون تومان از آن ها کرایه می نمایند و پزشکان متخصصی که می شناسند در آن ها دارو های خاصی را می نویسند. یکی از فروشندگان دارو در ناصر خسرو می گوید: توی یه دونه برگه اش یه داروی ام اس بنویسه. پنج میلیون سوده. 20 تا برگه داره! و این یعنی 100 میلیون سود برای سوء استفاده نمایندگان از هر دفترچه! عمده دارو هایی که به وسیله این دفترچه ها از داروخانه ها گرفته می گردد دارو های ام اس، ایدز و انسولین است که معمولا بیماران به آن ها احتیاج حیاتی دارند و مجبورند برای تهیه این دارو ها به بازار آزاد مراجعه نمایند.

در ادامه این گزارش پای بعضی از شرکت های پخش دارو به ماجرا باز و گفته می گردد که دارو را به داروخانه می دهند بعد با استفاده از دفترچه های خریداری شده دارو را با یارانه دولتی دریافت می نمایند و در بازار آزاد می فروشند. به نظر می رسد زنجیره ای با آلوده کردن راستا تهیه و توزیع دارو سعی می نماید احتیاج دارویی مردم را گروگان بگیرد تا بیماران مجبور شوند در کوچه پس کوچه های ناصرخسرو دنبال دارو باشند، اما در نبود نظارت بر این بازار که به نظر بی سرو سامان می آید عملی نشدن وعده های سامانه پرونده الکترونیک سلامت، فراموشی نسخه پیچی آنلاین و هوشمند نموده دفترچه های بیمه هم بر آشفته تر شدن این بازار یاری نموده است

سامانه پرونده الکترونیک سلامت

معمولا هر کسی یک دفترچه بیمه دارد که مهم ترین کارکردش نسخه نوشتن های پزشک معالج است. نسخه هایی با دست خط زیبا! که گویا رمزی هستند میان پزشک و داروخانه که شخص سومی را یارای خواندن و ادراک آن نیست. دفترچه های بیمه پس از مدتی بسته به این که چقدر بیمار شویم (دور از جونمون) کاغذ های آن تمام می گردد و آن را دور می اندازیم. بعد از آن یک دفترچه جدید و روز از نو و روزی از نو به همین دلیل از حدود چهار دهه پیش موضوع پرونده الکترونیک در کشور های پیشرفته شکل گرفت و در کشور ما هم این بحث از سال 94 در مجلس مطرح شد و برای اولین بار 4 تیر سال جاری سامانه آن به نام سامانه سپاس به بهره برداری رسید که امیدواریم نمادین نبوده باشد.

قرار است در این سامانه اطلاعات پزشکی افراد ثبت گردد که با وارد کردن کد ملی فرد در اختیار پزشک، بیمار، داروخانه و دستگاه های نظارتی قرار بگیرد که متاسفانه فعلا مختص بیمارستان ها و مراکز درمانی است که به نظر برای نتیجه بخش بودن باید همه پزشکان آن را اجرا نمایند. هدف اصلی راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت، ارتقای کیفی و کمی خدمات سلامت است به گونه ای که صحیح تر، به موقع تر با کیفیت تر و اثربخش تر و مالی تر ارائه گردد. این سامانه در کنار فوایدی که می تواند برای فرد داشته باشد از خطا های پزشکی و همین طور سوء استفاده از دفترچه های بیمه هم جلوگیری می نماید. به نحوی که به بیمار دارو های خاصی که ممکن است در سوابق بیماری او موجود نباشد داده نگردد.

نسخه پیچی الکترونیک

در صورتی که نسخه ها توسط پزشک در سامانه ثبت گردد جدا از این که پویش مصرف دارو ها برای واردات و فراوری دارو بسیار با اهمیت است از خطا های پزشکی که معمولا به دلیل خط بد نسخه نویس امکان دارد رخ بدهد جلوگیری می گردد. ضمناً پزشکان متخلفی که دارو های گران قیمت را برای سوء استفاده تجویز می نمایند هم قابل رهگیری و شناسایی خواهند بود.

انتها دفترچه های هوشمند

طبق آمار ها بیمه سلامت حدود 40 میلیون نفر، تامین اجتماعی 42 میلیون نفر و نیرو های مسلح پنج میلیون و 800 هزار نفر را تحت پوشش بیمه ای خود دارند که نشان می دهد خیلی از افراد دارای چندین دفترچه بیمه هستند به همین دلیل از سال ها پیش بحث یکسان سازی دفترچه های بیمه مطرح بود که به انتها نرسید. بعد از آن در سال 95 قرار شد دفترچه های بیمه شکل هوشمند به خود بگیرد و کارت های الکترونیک جایگزین دفترچه ها گردد که با این طرح از چاپ میلیون ها دفترچه در سال جلوگیری می شد و شاهد رقم صرفه جویی بسیار بالایی بودیم و هم این که از خرید و فروش دفترچه های 20 برگی که هر برگش حدود پنج میلیون تومان سود برای سوء استفاده نمایندگان داشت جلوگیری می شد. این طرح اکنون در مراکز درمانی بیمه تامین اجتماعی برای بیمه شدگان تامین اجتماعی در حال اجراست و مراجعه نمایندگان با کارت ملی می توانند از خدمات مراکز استفاده نمایند.

مجازات سوء استفاده از دفترچه بیمه

مطابق قانون تامین اجتماعی، سوء استفاده یا اجازه دادن برای سوء استفاده از دفترچه های درمانی، تخلف محسوب می گردد و هرکس به استناد اسناد و گواهی های خلاف واقع یا با توسل به عناوین و وسایل تقلبی از مزایای مقرر در قانون به نفع خود استفاده کند یا موجبات استفاده افراد خانواده خود یا شخص ثالث را از مزایای مذکور فراهم سازد به پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر خسارات وارد شده به سازمان تامین اجتماعی و در صورت تکرار به حبس جنحه ای از 61 روز تا شش ماه محکوم خواهد شد.

منبع : خراسان

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 374

به "ماجرای خرید و فروش 20 میلیونی دفترچه بیمه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای خرید و فروش 20 میلیونی دفترچه بیمه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید