قدیمی ترین آسیاب های گیلان در روستای دارستان رودبار شناسایی شدند

به گزارش مجله ویراپارس، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، قدیمی ترین آسیاب های گیلان در روستای دارستان رودبار شناسایی شدند.

قدیمی ترین آسیاب های گیلان در روستای دارستان رودبار شناسایی شدند

ولی جهانی اضافه نمود: آنالیز ها و مطالعات تخصصی باستان شناختی اجرا شده در روستای دارستان شهرستان رودبار منجر به شناسایی آثار مذکور و 35 اثر دیگر شده است.

وی آثار یاد شده را از عصر آهن تا دوره قاجار اسم کرد و گفت: پنج آسیاب تاریخی در این روستا با عناوینی نظیر ننه خانم آسیاب، عنایت آسیاب، صفر آسیاب، مشتی قربان آسیاب و میرصالح آسیاب شناسایی شده اند.

معاون میراث فرهنگی گیلان گفت که در ساخت این آسیاب ها از مصالحی نظیر سنگ و ساروج استفاده شده و معماری و جانمایی این آنها بگونه ای بوده که از شیب زمین منطقه به برترین شکل بهره برداری گردد.

جهانی اضافه نمود: معماری این آسیاب ها بطور کلی با آسیاب های ساخته شده در منطقه ها شرقی و غربی گیلان متفاوت می باشد، زیرا در سایر منطقه ها گیلان کوشش شده تا بنای آسیاب در نزدیکی رودخانه ها و نقاط هموار گیرد، اما آسیاب های روستای دارستان در زمین هایی با شیب نزدیک به 50 درجه قرار گرفته و به یاری نهرها آب بوسیله لوله های سنگی و از جنس ساروج وارد چرخه آسیاب شده است.

وی افزود: چهار گورستان، 14 محوطه، یک نهر، یک اصله درخت چنار، یک دره و بقایای یک قنات بخش هایی از آثار کشف شده است.

جهانی گفت: متأسفانه بخش های زیادی از محوطه ها باستانی و اراضی روستا دارستان در طرح هادی واقع شده و حفاظت از این محوطه ها و اراضی نیازمند تعامل با سایر دستگاه های اجرایی است.

منبع: همگردی
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1795

به "قدیمی ترین آسیاب های گیلان در روستای دارستان رودبار شناسایی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین آسیاب های گیلان در روستای دارستان رودبار شناسایی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید