عمران خان: طالبان نمی تواند بر تمام افغانستان پیروز شود

به گزارش مجله ویراپارس، نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه کشورش می خواهد در فرایند صلح افغانستان همکاری کند، تاکید کرد طالبان نمی توانند بر تمام افغانستان پیروز شوند.

عمران خان: طالبان نمی تواند بر تمام افغانستان پیروز شود

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرنگاران، عمران خان، نخست وزیر پاکستان در یک سرمقاله روزنامه نیویورک تایمز نوشت که طالبان نمی توانند بر تمام افغانستان پیروز شوند و برای موفقیت، باید در هر دولتی گنجانده شوند.

وی افزود که طالبان طی دو ماه گذشته حملات خود را به نیروهای افغان شدت بخشیده اند، به ویژه هنگامی که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا یازدهم سپتامبر سال جاری میلادی، خبر داد.

در دو ماه گذشته، حدود 50 شهرستان یا به تصرف طالبان درآمده و یا شاهد درگیری ها بوده اند. بسیاری از این شهرستان ها بدون مقاومت نیروهای امنیتی، به دست طالبان افتاده اند.

نرسیدن نیروی کمکی، از اصلی ترین دلیل های افتادن مراکز شهرستان ها بدست طالبان دانسته می شود.

منابع محلی در برخی از ولایت ها می گویند که تبلیغات طالبان درباره تعداد اعضا و گستردگی حملات طالبان بر تعدادی از این شهرستان ها هم باعث شده اند که نیروهای دولتی، بی مقاومتی، این بخش ها را ترک کنند.

عمران خان همچنین نوشت که پاکستان آماده همکاری با آمریکا در فرایند صلح افغانستان است، اما با خروج نیروهای آمریکایی، از خطر بیشتر درگیری ها، جلوگیری خواهد کرد.

هفته گذشته، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان هم در یک گفت وگو با طلوع نیوز گفت که کشورش می خواهد تا در فرایند صلح افغانستان، همکاری کند.

نخست وزیر پاکستان تأکید کرد که در گذشته، پاکستان با انتخاب بین احزاب در افغانستان، اشتباه کرده است، اما از آن تجربه آموخته است.

سه روز پیش، وزارت امور خارجه افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه پاکستان، اعلام نمود که اسلام آباد برای ترغیب رهبران طالبان برای آغاز مذاکرات معنادار صلح ابزارهای موثری در دست دارد.

وزارت خارجه افغانستان تأکید کرد که از اظهارات و بیانیه هایی که می توانند به روابط دوجانبه افغانستان و پاکستان و هم رسیدن به صلح پایدار صدمه بزنند، باید اجتناب شود.

حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان هم در سخنانش در نشست تروریسم تهدید متحول، در مجمع دیپلماسی آنتالیای ترکیه، به چگونگی صلح میان حکومت و طالبان پرداخت و گفت: ما می توانیم با طالبان صلح کنیم؛ به این خاطر که آنان افغان هستند؛ اما آنان باید هراس افکنی را متوقف سازند؛ آنان باید کشتار مردم را متوقف سازند؛ و آنان باید همکاری شان را با هراس افکنی جهانی متوقف سازند.

وی افزود: اما ما نمی توانیم با القاعده، داعش و گروه های دیگری که افغان نیستند، صلح کنیم؛ زیرا ما هیچ دلیل سیاسی برای کار کردن با آنان نداریم. هدف ما تنها این است که آنان کشور ما را ترک کنند.

ر

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1718

به "عمران خان: طالبان نمی تواند بر تمام افغانستان پیروز شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمران خان: طالبان نمی تواند بر تمام افغانستان پیروز شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید