سفری به غارهای شگفت انگیز اِلورا در هند

به گزارش مجله ویراپارس، غارهای الورا | Ellora Caves

در مورد جاذبه های مشهور هند مثل تاج محل بارها صحبت کرده ایم و همه کم و بیش با آن ها آشنا هستند. اما هندوستان سرزمینی شگفت انگیز است و آنقدر جاذبه و دیدنی دارد که فکرش را هم نمی کنید. امروز می خواهیم سری به استان مهاراشترا هند بزنیم و از یکی از اعجاب برانگیزترین جاذبه های گردشگری این منطقه دیدن کنیم. غارهای الورا در منطقه اورانگاباد مهاراشترا قرار دارند و یکی از بزرگ ترین مجموعه غارهای جهان به شمار می فرایند. این غارها با ظرافت و هنرمندی بی نظیر در دل صخره های سنگی تراشیده شده اند و این مجموعه منحصربفرد را به وجود آورده اند. با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به غارهای الورا بزنیم.

سفری به غارهای شگفت انگیز اِلورا در هند

غارهای الورا، نمادی از هنر و شکوه هند باستان

غارهای الورا مجموعه ای از 34 غار است که با هنرمندی و زیبایی هرچه تمام تر در دل کوه های سنگی حفر شده است. این غارها در استان مهاراشترا و در غرب هند قرار دارند و از شهرهایی مثل بمبئی و پونا به راحتی می توانید خود را به این غارها برسانید. غارهای الورا 30 کیلومتر با اورانگاباد فاصله دارند و در مساحتی بالع بر 2 کیلومتر قرار گرفته اند. این غارها صرفا یک غار ساده نیستند و همانند یک بنای باشکوه و با ابهت در دل سنگ های بازالتی تراشیده شده اند. مجموعه غارهای الورا در سال 1983 در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است.

معینات غارها

در بالا اشاره کردیم که غارهای الورا از 34 غار تشکیل شده اند، اما جالب است بدانید که در واقع بیش از 100 غار وجود دارد که تنها امکان بازدید از 34 تای آن ها وجود دارد. این غارها با شماره معین شده اند و در هنگام ورود به شما نقشه راهنمایی داده می شود که معینات هر غار را توضیح داده است. جالب است بدانید که این غارها متعلق به مذاهب و آئین های مختلفی است که در طول سال ها و دوره های مختلف تاریخی در کنار هم ساخته شده اند. 12 غار بودایی (غارهای 1-12) در جنوب این منطقه قرار گرفته است. 17 غار هندو (غارهای 13-29) در مرکز وجود دارند و 5 غار هم متعلق به آئین جنیسم در هند هستند و در سال های 600 تا 1000 ساخته شده اند.

یکی از شگفت انگیزترین نکات در مورد غارهای الورا این است که این تعداد غار با آن مجسمه های غول پیکر و تندیس های زیبا همگی با دست و تنها به کمک چکش و ابزاری به نام اسکنه یا مغار تراشیده شده اند! در شبه قاره هند مسلما مجموعه غارهای دیگری هم وجود دارد اما غارهای الورا از بسکمک جهات منحصربفرد هستند.

غارهای الورا عمدتا به منظور نیایش و عبادت استفاده می شده اند و برخی از آن ها هم صومعه بوده و محل اقامت و زندگی راهبان بودایی و هندو بوده است. با این حال، قرارگیری غارهای الورا در جاده تجاری تاریخی آسیای جنوبی باعث تبدیل شدن این منطقه به یک مرکز تجاری مهم شده بود. غارهای الورا جزء مهم ترین و مشهورترین جاذبه های گردشگری استان مهاراشترا هند هستند و تحت حفاظت و مراقبت دولت هند قرار دارند.

غار شماره 16

از لحاظ زیبایی و تزئینات اگر بخواهیم قضاوت کنیم غارهای هندو بدون شک از تمام غارها شگفت انگیزتر هستند و غارهای بودایی از همه ساده ترند. در برخی از این غارها حفره هایی برای خوابیدن و استراحت راهبان هم وجود دارد. غار شماره 16 قابل توجه ترین غار است و بزرگ ترین سنگ حکاکی شده یکپارچه در دنیا به شمار می آید. با ورود به این غار محو و مسحور عظمت و شکوه این صخره بزرگ قرار می گیرد که با هنرمندی تراشیده شده و روی آن داستان ها و روایات هندی به تصویر کشیده شده اند. نقش و نگارهای حکاکی شده روی دیوارهای سنگی آنقدر زیاد است که جا دارد مدت ها در همین غار وقت بگذارید و محو دیدنی آن ها شوید. ساخت این غار هم بسیار جالب توجه است و برخلاف غارهای دیگر که به صورت حفره ای افقی در دل کوه حفر شده اند این غار از بالای صخره بازالتی به سمت پایین تراشیده شده و به همین دلیل بیشتر به یک گودال شگفت انگیز شبیه است.

چطور به غارهای الورا برویم؟

مجموعه غارهای الورا با شهر بمبئی حدود 400 کیلومتر فاصله دارند و فاصله آن ها با شهر پونا (پونه) هم تقریبا 250 کیلومتر است و با استفاده از اتوبوس یا قطار می توانید خود را به غارهای الورا برسانید. نزدیک ترین ایستگاه راه آهن به این غارها، در اورانگاباد قرار گرفته است و از آنجا با 45 دقیقه رانندگی می توانید به غارهای الورا برسید. اگر از بمبئی سوار قطار شوید می توانید بعد از 6-7 ساعت به ایستگاه اورانگاباد برسید. به این ترتیب اگر مقصد سفرتان بمبئی است می توانید صبح زود سوار قطار شوید و در یک سفر یک روزه از این غارهای شگفت انگیز دیدن کنید. اورانگاباد دارای فرودگاه هم هست و به همین دلیل از بیشتر شهرهای هند می توانید خودتان را به این منطقه برسانید.

  • بهترین زمان سفر: در هر موقعی از سال می توانید به غارهای الورا بروید. با این حال، از ماه نوامبر تا مارچ هوا خنک تر است و زمان مناسب تری برای بازدید از این غارهای اعجاب برانگیز است.
  • ساعات بازدید: غارهای الورا هر روز (به جز سه شنبه) از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب باز هستند. این غارها قبلا نیایشگاه بوده اند و فضای سحرانگیزی در غارها وجود دارد. به همین دلیل توصیه می کنیم صبح زود و در ایامی از این غارها بازدید کنید که خلوت تر باشند. اینطوری می توانید با خیال راحت جزئیات و ریزه کاری های بی نظیر روی دیوارها را ببینید و از فضای آرامشبخش و سکوت دلنشین غارها لذت ببرید.

نکته ای که در مورد بازدید از این غارها باید به یاد داشته باشید این است که این غارها در دل صخره های سنگی تراشیده شده اند و برخی از آن ها بسیار بزرگ هستند. از آنجا که به جز در ورودی روزنه دیگری برای ورود نور وجود ندارد فضایی نسبتا تاریک داخل غارها وجود دارد؛ بنابراین چراغ قوه همراه خود داشته باشید.

منبع: britannica.com

منبع: الی گشت
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1977

به "سفری به غارهای شگفت انگیز اِلورا در هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری به غارهای شگفت انگیز اِلورا در هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید