زد و بند امارات و عربستان برای تشکیل اقلیم سنی در عراق

به گزارش مجله ویراپارس، اقدام امارات در برگزاری نشستی با حضور رهبران سیاسی اهل سنت عراق در ابوظبی شک و شبهه هایی را درباره نقش این شیخ نشین در تشدید بحران های این کشور به وجود آورده است، نقشی که با چراغ سبز عربستان صورت می گیرد.

زد و بند امارات و عربستان برای تشکیل اقلیم سنی در عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، این در حالی است که پیش از این شخصیت های سیاسی عراق همچون عزت الشابندر از نقش منفی امارات در دامن زدن به تنش های داخلی این کشور پرده برداشته بودند.

امارات که پیش از این در سال 2017 به نوعی حامی اقتصادی و معنوی اقلیم کردستان در برگزاری همه پرسی جدایی طلبانه از عراق بود اینک با برگزاری نشستی با حضور بعضی شخصیت های اهل سنت عراق می خواهد آنچه را اقلیم اهل سنت در عراق خوانده می گردد بار دیگر در فضای سیاسی این کشور مطرح کند.

به همین دلیل روزنامه الخلیج آنلاین در گزارشی به نشست ابوظبی پرداخته و نوشته است که این نشست که با حضور نمایندگان مجلس، شخصیت های سیاسی و سرمایه داران اهل سنت عراقی برگزار شده با هدف تقسیم عراق به اقلیم های طایفه ای بوده است. اقلیم سنی مدنظر آن ها در مرحله اول الانبار و صلاح الدین را در بر می گیرد و در مرحله بعدی استان نینوی به آن ملحق می گردد.

این رسانه همچنین محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق را از شخصیت های نزدیک به حاکمان امارات معرفی و تاکید می نماید که او قبل و پس از انتخاب به عنوان ریاست مجلس عراق ملاقات های شبهه برانگیزی را با اماراتی ها داشته و بار ها به این کشور سفر نموده است.

به این موارد باید گزارش های رسانه ای متعدد از حمایت کشور های عربی حاشیه خلیج فارس از گروه های مخرب و نفوذی در حاشیه تظاهرات مسالمت آمیز را اضافه نمود. مسئله ای که با نقش آفرینی منفی رسانه های سعودی و اماراتی همزمان شده است.

باید توجه داشت که امارات و عربستان سعودی که از نظام های تمامیت خواه و دیکتاتوری برخوردار هستند موفقیت نظام سیاسی عراق را تهدیدی برای خود می بینند و پس از شکست پروژه داعش، بهترین راه حل را در تضعیف حاکمیت مرکزی عراق و تجریه این کشور می بینند. اماراتی در یمن نیز همین رویکرد را دنبال نموده و به حمایت آشکار از تجزیه طلبان جنوب یمن می پردازند.

تحلیلگران عراقی تاکید می کنندکه تنها راه شکست این توطئه ها حمایت از عراق متحد و یکپارچه است که در پرتو تبادل نظر های ملی می توان آن را حفظ و در صدد تقویت آن برآمد. چرا که تجزیه و تقسیم عراق خط قرمز گروه ها و شخصیت های اصیل عراقی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 738

به "زد و بند امارات و عربستان برای تشکیل اقلیم سنی در عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زد و بند امارات و عربستان برای تشکیل اقلیم سنی در عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید