رسوخ لکنت و لالی اجتماعی به خانواده ها

به گزارش مجله ویراپارس، عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه بوعلی سینا گفت: توسعه انسانی نیازمند گفت و گو است و این باید از خانواده شروع گردد.

رسوخ لکنت و لالی اجتماعی به خانواده ها

به گزارش خبرنگاران، دکتر اسداله نقدی پنج شنبه 24 آبان در کارگاه ملی طرح خانواده و بین نسلی در دانشگاه بوعلی سینا، اظهار کرد: نشست امروز کارگاه مساله یابی مشارکتی با حضور کارشناسان و جامعه شناسان در حوزه خانواده تشکیل شده است که این افراد بسط دهنده و اشاعه دهنده ایده گفت و گو هستند.

معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در ادامه با بیان این مطلب که بذرهای اولیه مسائل اولویت دار بین نسلی در این کارگاه ریخته و در گام های بعدی بین خانواده ها اجرایی می گردد، هشدار داد؛ براساس داده های اجتماعی، دچار نوعی لکنت و لالی اجتماعی شده ایم و این موضوع به خانواده ها رسوخ نموده است.

وی اضافه کرد: از قدیمی ترین مهارت ها و وجوه تمایز انسان ها با سایر موجودات، ناطق بودن است که این مساله روبه افول است. براساس آخرین آمار ملی، ایرانیان فقط 15 دقیقه باهم صحبت می نمایند که این فاجعه است.

وی ادامه داد: وقتی انسان ها باهم حرف نمی زنند یا با هم قهر می نمایند و تارهای شبکه اجتماعی قطع می گردد؛ به سوءتفاهم و نهایت به بدفهمی منجر شده و بدفهمی به خشونت و عدم درک متقابل خواهد رسید.

این مدرس جامعه شناسی توضیح داد: با افزایش سواد و ورود فضای مجازی از ارتباطات فیزیکی و گفت و گوی های رو در رو کاسته شده که امری غیرقابل انکار است، از این رو، کمیت و کیفیت این رخداد مهم است.

وی بیان نمود: این که فرزندان ما در تمامی طول روز در گوشی های تلفن همراه خود سیر می نمایند، اتفاق هشداردهنده ای است.

نقدی اضافه کرد: این که میانگین مکالمه افراد بایکدیگر 15 دقیقه بیان شده، نشان می دهد که نه در حوزه دولت و ملت بلکه در حوزه مادر و فرزند، معلم و شاگرد، کارمند و ارباب رجوع و ... دچار قطع ارتباط شده ایم.

وی توضیح داد: حل مشکل کمبود صحبت کردن از خانواده که بنیادی ترین نهاد اجتماعی است، شروع می گردد چرا که نهاد خانواده اهمیت فوق العاده ای دارد.

این جامعه شناس اظهار کرد: برخلاف گذشته، جامعه جدید جامعه غریبه هاست و در این جوامع هنر این است که سرمایه اجتماعی داشته باشیم و اگر نداشته باشیم دچار خسران خواهیم شد.

وی اضافه کرد: هرچه ادامه و حیات زندگی یک جامعه را به خطر بیندازد، مانند اعتیاد، به آن مساله اجتماعی گفته می گردد.

نقدی توضیح داد: وقتی گفت و گو نکنیم به صورت هم چنگ می اندازیم چرا که برای ارتباط با یکدیگر، باید گفت و گو باشد، و در صورت نبود گفت و گو، به خشونت منجر خواهد شد.

وی با بیان این که ایجاد تغییرات فرهنگی و اجتماعی بسیار سخت و دیربازده است، ادامه داد: افراد حاضر در کارگاه سرشاخه هایی هستند که از این پس برای ارتقای اجتماعی و خانواده ها کوشش خواهند کرد.

وی با بیان اینکه بالاترین مجازات برای افراد قطع ارتباط است، توضیح داد: منطق دینی و روانشناسی نیز آدم ها را به زندگی مدنی و اجتماعی ترغیب نموده است.

نقدی با مقایسه زندگی ها در گذشته و حال، اضافه کرد: در جوامع گذشته با بزرگ بودن منازل و دور بودن از همدیگر محبت ها بسیار زیاد بود و امروز با آپارتمان نشین شدن افراد، از لحاظ عاطفی از هم فاصله گرفتند.

وی با بیان این که گرایش به اجتماعی بودن در ایرانی ها بیشتر از سایر ملل است، تاکید نمود: قطع ارتباط برای ایرانی و فرزند ایرانی چهار برابر بیش از سایر جوامع اثر می نماید، به طوری که صندلی خانواده در ایران محسوس تر از سایر جوامع است.

این جامعه شناس توضیح داد: تقدس خانواده در ایران نسبت به سایر کشورها از اهمیت بیشتری برخوردار است و کارشناسان معتقدند خانواده باید به روال گذشته بازگردد.

وی با بیان این که شدت شکاف نسلی تا بخشی قابل درک است، مطرح کرد: تا روزی که نتوانیم خود را جای دیگران بگذاریم، نمی توانیم همدیگر را درک کنیم.

نقدی بیان نمود: موفق ترین جوامع آنانی هستند که کارگزاران جامعه پذیری به صورت مشترک یک حرف بزنند.

وی تاکید نمود: انشقاق کارگزاران رسمی درباره گفت و گو به قهر اجتماعی دامن می زند که مخل آرامش ما خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 95

به "رسوخ لکنت و لالی اجتماعی به خانواده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسوخ لکنت و لالی اجتماعی به خانواده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید