دهکده گردشگری یزد در اشکذر ایجاد می گردد، احیا زندگی در عصرآباد

به گزارش مجله ویراپارس، سید محمدجعفر میرجلیلی در تبادل نظر با خبرنگاران از شروع عملیات اجرایی نخستین دهکده گردشگری استان یزد در روستای عصرآباد اشکذر اطلاع داد و گفت: عصرآباد از روستاهای زرتشتی نشین شمال یزد و دهی خالی از سکنه است که در روزگاری نه چندان دور نزدیک به 50 خانوار در آن زندگی می کردند.

دهکده گردشگری یزد در اشکذر ایجاد می گردد، احیا زندگی در عصرآباد

اگر علاقمند به سفر با بهترین قیمت تور کانادا لحظه آخری هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

وی ادامه داد: آنچه بیش از هر چیز این روستای تاریخی را مورد توجه قرار داده، بافت بکر و دست نخورده تجمیع شده و آب انباری که از شهرتی جهانی برخوردار و متعلق به دوران قاجار است.

میرجلیلی با اشاره به اینکه آب انبار از هفت بادگیر بلند و دو مخزن برخوردار است که هر بادگیر دارای چهار منفذ در هر ضلع است اضافه نمود: آجر، خشت خام، ساروج، گچ و قلوه سنگ عمده مصالح به کار رفته در این بنا است.

زندگی در روستای تاریخی احیا می گردد

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر گفت: هدف از اجرای این طرح ایجاد تاسیسات گردشگری شامل مراکز اقامتی، رستوران سنتی، کافی شاپ، رصدخانه، مراکز کویرنوردی، سافاری و مراکز بوم گردی است.

وی ادامه داد: افزایش شب خواب گردشگران شهرستان، توقف بیش از 10 ساعت گردشگر به منظور استفاده از مراکز دهکده توریستی و احیاء بافت عصرآباد و زندگی دوباره در این بافت از دیگر اهداف این طرح است.

میرجلیلی توضیح داد: سرمایه گذاری در این روستا با حمایت های معاونت سرمایه گذاری و یاری بخش خصوصی صورت می گیرد.

ساماندهی محور فرهنگی - گردشگری شهر اشکذر

وی گفت: بافت تاریخی موجود در محدوده مسجد جامع و مسجد حاجی رجبعلی یکی از بافت های تاریخی و ارزشمند شهر اشکذر است که بخش عمده ای از آثار تاریخی، فرهنگی شهر شامل آسیاب آبی اشکذر، حسینیه سفید، مسجد حاجی رجبعلی، آب انبار میرزا ابوالهادی، امامزاده مراد، مسجد تنوره، مسجدجامع، قلعه اشکذر، سایت تاریخی و ... در این محدوده قرار گرفته است.

میرجلیلی اضافه نمود: می توان با ساماندهی و محوطه سازی، مرمت و احیا بافت تاریخی و مسیرهای منتهی به آن محور فرهنگی - گردشگری بی نظیری را به منظور استفاده گردشگران تخصیص دهد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان اشکذر گفت: این نمایندگی آثار تاریخی همچون آسیاب آبی، مسجد حاجی رجبعلی، آب انبار میرزا ابوالهادی را مرمت و بوستان علی مرشد را در دو سال اخیر ایجاد نموده است و در حال حاضر فاز اول مرمت قلعه اشکذر در حال اجرا است و سایر آثار نیز در اولویت مرمت قرار گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد: با مشارکت و همکاری بخش خصوصی و دولتی و معتمدان و خیران از پتانسیل های بالای مجموعه استفاده گردد و مجموعه فرهنگی گردشگری شهر اشکذر طرح ریزی و به بهره برداری برسد.

میرجلیلی اضافه نمود: در حال حاضر طرح اولیه ساماندهی این مجموعه با یاری کارشناسان نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر تهیه و به زودی به نهادهای ذیربط ارسال خواهد شد.

قریب 700 اثر تاریخی در اشکذر وجود دارد

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر گفت: این شهرستان دارای آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی بی نظیری است که قابلیت جذب گردشگران بسیاری را داراست.

میرجلیلی با اشاره به اینکه قریب به 700 اثر تاریخی در این شهرستان وجود دارد، اضافه نمود: تا به امروز بیش از 60 اثر تاریخی شهرستان اشکذر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 695

به "دهکده گردشگری یزد در اشکذر ایجاد می گردد، احیا زندگی در عصرآباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهکده گردشگری یزد در اشکذر ایجاد می گردد، احیا زندگی در عصرآباد"

1 دیدگاه

م. دهقانی اشکذری 20 شهریور 1399

سلام . تشکر از مطالب مفید و خوبتون .سایت خوبی دارید. ای کاش پیگیری می کردین به مدیران خوب و زحمتکش دوباره مسئولیت می دادند. دکترسیدمحمدجعفرمیرجلیلی برای شهرستان ما خیلی زحمت کشیدند الحق که جاشون تو شهرستان خالیه. اگر دکترمیرجلیلی تو شهرستان اشکذر بود الان دهکده گردشگری اشکذر تاسیس شده بود . شادباشید

پاسخ به م. دهقانی اشکذری
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید