در شرایط کرونایی جشنواره استانداردی در کشور برگزار شد

به گزارش مجله ویراپارس، تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از سیزدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر گفت: تنوع آثار هنری این رویداد، گستره اقلیم ایران زمین را در بر گرفته و اکنون افتخارات هنر ایرانیان، دیپلماسی ما در منطقه و جهان است.

در شرایط کرونایی جشنواره استانداردی در کشور برگزار شد

به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز پنجشنبه به همراه سید مجتبی حسینی؛ معاون هنری و هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد از این رویداد بازدید کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کیفیت آثار این رویداد را ستود و گفت: آثار فاخر هنری در بخش های مختلف هنرهای تجسمی تولید شده است و امروز فرصتی مغتنم برای دیدن آثار داشتم. این آثار کارنامه هنرهای تجسمی ایران در طول سال های اخیر است که در قالب این جشنواره ها به صورت تجمیع در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی به حضور هنرمندان شهرستانی در این رویداد اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از آثار از استان ها و شهرستانهای نه چندان معروف کشور است. اگر جغرافیای هنر ایران را گسترش دهیم و محدود به تهران و شهرهای برخوردار نباشند می توانیم هنر ایران را از ظرفیت های غنی که داریم سرشار کنیم.

صالحی با اشاره به تنوع آثار و هنرمندان حاضر در جشنواره، اضافه نمود: در این آثار معنای ایرانی بهتر دیده می شود. اکنون هنری که در جشنواره ها می بینم هنر تهران و شهرهای بزرگ نیست بلکه هنر همه ایران با پیشینه های بومی و اقلیمی تولید شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور همه طیف های موجود در هنر را غنیمت شمرد و گفت: این چشم انداز در راستا هنر ایران نشان می دهد که مویرگ های هنر ایران در دست جوانان و پیشکسوتان جریان پیدا می کند و بر روی نوجوانان و خردسالان اثر می گذارند و به این ترتیب می توانیم به هنر ایران امیدوار باشیم.

وی با اشاره به حضور نسل جوان در این رویداد گفت: حضور جوانان کاملا محسوس است و می توانیم به راحتی جهش حضور آنها در تمامی شاخه های هنری را می بینیم و این کاملا مشخص است که وقتی در حضور نسل جوان چنین رشدی داشته باشیم بدون تردید آینده هنر ایران امیدوار کننده است. همواره یکی از خطراتی که در حوزه هنر اتفاق می افتد گسست و انقطاع نسلی است که پیشکسوتان برای خود رهروان پیدا نکنند اما اکنون در همه شاخه های هنر شاهد حضور نسل پویایی هستیم.

وی بر تنوع مضمون آثار این رویداد تاکید کرد و گفت: این تکثر در موضوعات نشان دهنده خلاقیت در انتخاب سوژه است. مضمون های تکراری دیگر جذابیت ندارند. به سراغ هر تابلویی که در این رویداد می رفتیم با یک مضمون جدید روبرو بودیم.

صالحی تنوع در قالب و فرم آثار را از دیگر ویژگی های این نمایشگاه بیان کرد و گفت: احساس می کنم فرم ها و اقتباس هایی که در تکنیک انجام می شود مبتکرانه بود. ذات هنر این است که بتواند کثرت ایجاد کند و درنهایت آن را به وحدت بدل کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه نمود: در این بخش کاملا روشن بود که آثار تجسمی از نظر کیفیت و کمیت رو به جلو حرکت کرده است. داوران در مراحل انتخاب و داوری گرفتار یک پرسش اصلی بودند که کدام اثر را انتخاب کنند و این نشان از پیشرفت است. در شرایط کرونایی شاهد برگزاری جشنواره استانداردی در کشور بودیم.

وی با اشاره به بخش عیدی سازی و ستارگان در این رویداد گفت: در بخش عیدی سازی شاهد استقبال جوانان از این هنر بودیم. اینکه هنر سنتی ایرانی به سمت استمرار حرکت کند و بتواند به اقتصاد بدل شود مهمترین دغدغه هنرمندان است. بخش ستارگان نیز که به افتخارات تاریخی هنرمندان ایران اشاره دارد فرصتی فراهم کرد تا آثار هنرمندان با شاخص های مختلف کنار یکدیگر قرار گیرد و برای هنرجویان و دانشجویان فرصت مطالعه آثار برگزیده فراهم شود .این می تواند به عنوان دیپلماسی ما در منطقه و جهان معرفی شود.

نمایشگاه طوبای زرین 18 بهمن با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای تجسمی، اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره و داوران و هنرمندان راه یافته به این بخش افتتاح شد. به منظور رعایت شیوه نامه های بهداشتی و جلوگیری از تجمع نیز بخش ستارگان جشنواره تجسمی در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار گشت.

تعداد کل آثار جشنواره 7753 اثر بود که 2315 اثر با تعداد 911 هنرمند مربوط به رشته عکاسی است و 1970 اثر با 839 هنرمند به رشته نقاشی تعلق دارد. گرافیک و تصویرسازی و خوشنویسی در رتبه های بعدی استقبال قرار دارند. کمترین استقبال هم مربوط به رشته سرامیک با 127 اثر از 76 هنرمنداست. یک هزار و 757 خانم هنرمند در این رویداد ساانه حضور دارند و آقایان نیز یک هزار و 484 نفر هستند و این نشان می دهد که درصد قابل توجهی از آثار متعلق به بانوان هنرمند است. در نهایت دراین دوره 1000 اثر هنری در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از 18 تا 30 بهمن به کار خود ادامه می دهد و بازدید از نمایشگاه این جشنواره به صورت حضوری با رعایت شیوه نامه ها از ساعت 10 تا 18 هر روز میسر است و همچنین به شکل مجازی در دسترس است. نمایشگاه هنرهای تجسمی هم اکنون در محل موسسه فرهنگی هنری صبا درحال برگزاری است و ورود به نمایشگاه به صورت گروه های محدود انجام می شود

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1554

به "در شرایط کرونایی جشنواره استانداردی در کشور برگزار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در شرایط کرونایی جشنواره استانداردی در کشور برگزار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید