خبرنگاران واکنش ترکیه به تلاش ها برای حل بحران خلیج فارس

به گزارش مجله ویراپارس، تهران - خبرنگاران - در پی ابتکار و تلاش کویت برای حل تنش میان قطر با عربستان، ترکیه به عنوان کشوری که در این بحران از دوحه حمایت کرده بود به این تلاش ها واکنش نشان داد و از این فرایند حمایت کرد.

خبرنگاران واکنش ترکیه به تلاش ها برای حل بحران خلیج فارس

به گزارش روز شنبه خبرنگاران به نقل از الحره، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای از تلاش های اخیر به منظور حل اختلاف ها در شورای همکاری خلیج فارس استقبال و از اقدام های کویت برای یافتن راهکار قدردانی کرد.

در این بیانیه ابراز امیدواری شده که اختلاف های موجود در اسرع وقت با گفت وگوهای بی قید و شرط حل شود و تحریم های ناعادلانه علیه قطر بدون تاخیر پایان یابد.

وزارت خارجه ترکیه با قدردانی از تلاش های صادقانه کویت در این زمینه، خواستار پایان محاصره ناعادلانه و تحریم های اعمال شده علیه قطر شد.

عربستان، مصر، بحرین و امارات متحده عربی پنجم ژوئن 2017 روابط کامل خود با قطر را قطع و علیه این کشور تحریم های اقتصادی اعمال کردند.

این کشورها قطر را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرده و بر دوحه یک درخواست 13 ماده ای برای عادی سازی روابط با این کشور تحمیل کردند.

یکی از این درخواست ها قطع ارتباط با ترکیه بود اما دوحه اتهام های این کشورها را رد و بیان نمود که هیچ درخواست مغایر حقوق بین المللی را نخواهد پذیرفت.

معاون وزیر امور خارجه کویت جمعه شب بیان نمود که بحران روابط قطر و عربستان پایان یافت و توافق نهایی صورت گرفت.

خالد جار الله اعلام کرده است، اقداماتی وجود دارد که برای حرکت به سوی آینده و پایان دادن به [تمامی] اختلافات، باید انجام شود.

جارالله به جزییات این اقدامات و اختلافات باقی مانده میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اشاره ای نکرده است.

اعلام پایان نهایی اختلافات میان عربستان و قطر ساعاتی پس از آن مطرح می شود که فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امورخارجه سعودی جمعه شب گفت که برای حل اختلافات میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بسیار نزدیک شده ایم.

بن فرحان از تلاش های کویت و آمریکا برای نزدیک کردن دیدگاه های کشور عضو به یکدیگر قدردانی کرده بود.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر نیز روز جمعه با ابراز خوشبینی نسبت به حل بحران میان کشورش با عربستان و متحدانش گفت: حل این بحران باید فراگیر باشد و اتحاد خلیج فارس را حفظ کند.

احمد ناصر محمد الصباح وزیر خارجه کویت روز جمعه در بیانیه ای بیان نمود که در چارچوب ادامه تلاش ها برای آشتی کشورهای خلیج فارس گفت وگوهای مثمرثمر انجام شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1339

به "خبرنگاران واکنش ترکیه به تلاش ها برای حل بحران خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران واکنش ترکیه به تلاش ها برای حل بحران خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید