برخورد با ساخت وساز غیرمجاز در حریم درجه یک محوطه باستانی سیلک کاشان

به گزارش مجله ویراپارس، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان از تخریب یک مورد ساخت و ساز که به صورت غیرمجاز در حریم درجه یک محوطه باستانی سیلک ساخته شده بود، اطلاع داد و اضافه نمود: این اقدام با حکم قضایی و حمایت های شهرداری کاشان، توسط واحد اجرایی شهرداری اجرا شد.

برخورد با ساخت وساز غیرمجاز در حریم درجه یک محوطه باستانی سیلک کاشان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، مهران سرمدیان با اعلام این خبر گفت: ساخت و ساز مذکور در حریم درجه یک محوطه باستانی سیلک اجرا شده بود، پرونده این ملک از اوایل سال 1397 در مراجع قضایی در دست آنالیز بود که پس از تشریفات قضایی و اخذ حکم قطعی با همکاری عوامل شهرداری کاشان و همچنین پشتیبانی نیروی انتظامی شهرستان، تخریب شد.

او ادامه داد: تپه سیَلک نام نخستین تمدن ایران مرکزی با بیش از 7500سال قدمت و یکی از محوطه های مهم فلات کشور و قدیمی ترین سکونت گاه فلات مرکزی ایران، در جنوب غربی کاشان واقع شده و شامل دو تپه شمالی و جنوبی و دو گورستان به فاصله 600متری از یکدیگر است. یکی از این گورستان ها با قدمت 3500ساله در 200متری تپه جنوبی قرار گرفته است و گورستان دیگر قدمتی 3هزار سال ساله دارد.

زیگورات سیلک که 15.94متر از ارتفاع آن باقی مانده از کهن ترین زیگورات های ایران است.

محوطه باستانی سیلک کاشان سال1310 با شماره 38 در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران و سال1997 میلادی در فهرست ثبت آثار موقت جهانی قرار گرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 571

به "برخورد با ساخت وساز غیرمجاز در حریم درجه یک محوطه باستانی سیلک کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخورد با ساخت وساز غیرمجاز در حریم درجه یک محوطه باستانی سیلک کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید